جشنواره فجر نگاه جدی به انیمیشن ندارد

انیمیشن‌ها در شرایطی که سینمای ایران در عرصه جهانی مورد توجه قرار دارد، از اهمیت بالایی برخوردار است چرا که با بهره‌گیری از عناصر فرهنگی و هنری بومی، قادرند تصویری منحصر به فرد از ایران ارائه دهند اما با وجود این اهمیت در جشنواه‌هایی مانند فجر همچنان توجه کافی به این دسته از آثار وجود ندارد.

به گزارش خبرگزاری ایمنا، جشنواره فیلم فجر به‌عنوان یکی از مهم‌ترین رویدادهای سینمایی در ایران، همواره جایگاهی ویژه برای نمایش آثار سینمایی و هنری داشته و در این مسیر حضور انیمیشن در این جشنواره نه تنها به غنای آن می‌افزاید، بلکه نشان‌دهنده اهمیت این هنر در صنعت سینما و فرهنگ عامه است.

انیمیشن به‌عنوان یک رسانه قدرتمند، قادر است مفاهیم پیچیده را به شیوه‌ای ساده و جذاب به مخاطبان منتقل کند و از این رو، حضور آن در جشنواره‌ای مانند فجر، فرصتی برای نمایش خلاقیت و نوآوری هنرمندان این حوزه فراهم می‌کند؛ از سوی دیگر، انیمیشن به دلیل ماهیت بین‌المللی‌اش، می‌تواند پلی میان فرهنگ ایران و جهان باشد.

آثار انیمیشنی که در جشنواره فجر ارائه می‌شوند، نه تنها مخاطبان داخلی را جذب می‌کنند، بلکه می‌توانند توجه جهانیان را نیز به سینمای ایران جلب کنند؛ این موضوع به ویژه در شرایطی که سینمای ایران در عرصه جهانی مورد توجه قرار دارد، از اهمیت بالایی برخوردار است چرا که انیمیشن‌های ایرانی با بهره‌گیری از عناصر فرهنگی و هنری بومی، قادرند تصویری منحصر به فرد از ایران ارائه دهند؛ یکی از انیمیشن‌های حاضر در این دوره از جشنواره انیمیشن سینمایی «افسانه سپهر» است که به‌عنوان دومین اثر بلند تیم مهوا که سال گذشته با «شمشیر و اندوه» در جشنواره فیلم فجر حضور داشت، در این دوره نیز به روی پرده سینما آمد و در دومین روز چهل و سومین جشنواره فیلم فجر سفر قهرمانی سپهر و بابو را روایت کرد.

انیمیشن مسئله مورد توجه دنیاست

بر همین اساس، مهدی جعفری جوزانی نویسنده و تهیه‌کننده افسانه سپهر در گفت‌وگو با ایمنا با بیان اینکه انیمیشن فقط برای کودکان نیست و این مسئله مورد توجه دنیاست، اظهار می‌کند: افسانه سپهر در یک مسیر طراحی شده برای مخاطب کودک و نوجوان تولید شده است.

وی با بیان اینکه تجربه اول ما «شمشیر و اندوه» بود که ویژه مخاطب بزرگسال است، ادامه می‌دهد: «شمشیر و اندوه» که یک انیمیشن رئال بود که مختص بازار بین‌الملل تولید شده و اسفند سال جاری در ۸۰ کشور دنیا اکران می‌شود.

جشنواره فجر نگاه جدی به انیمیشن ندارد

این تهیه‌کننده درباره انیمیشن افسانه سپهر توضیح می‌دهد: این انیمیشن سفر یک قهرمان به همراه یک یوزپلنگ ایرانی است که برای نجات خانواده‌اش باید یک سفر قهرمانی را طی کند؛ این انیمیشن طبعاً مختص مخاطب بین ۷ تا ۱۳ سال ساخته شده و قطعاً با توجه به بازخوردهایی که از مخاطبین این رده سنی در اکران‌های خصوصی گرفتیم، متوجه شدیم که باید مخاطب هدف دیگری را انتخاب کنیم.

جعفری جوزانی تولید این انیمیشن را یک اقدام براساس ذائقه‌سنجی مخاطب می‌داند و تاکید می‌کند: انیمیشن‌های موفق سه چهار سال گذشته ایران در انتخاب مسیرمان بی‌تاثیر نبوده است؛ در افسانه سپهر سعی شده است صداهای جدید در کنار اساتید بزرگی مانند اکبر منانی، کاظم سیاحی و محمد لقمانیان معرفی شوند.

صداپیشگی کمتر از بازیگری نیست اما جایزه ندارد

همچنین سپهر ترابی سرپرست صداپیشگان انیمیشن سینمایی افسانه سپهر در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا اظهار می‌کند: تیم تولید افسانه سپهر یک تیم جوان بودند و من در این پروژه افتخار همراهی حضور داشتم و در این مسیر در کنار بسیاری از صداپیشه‌های با سابقه و حتی پیشکسوت اتفاق مهم و جذابی رقم زدیم.

وی صداپیشگی را هم‌تزار با بازیگری می‌داند و تاکید می‌کند: کار صداپیشه کمتر از کار یک بازیگر نیست یعنی صداپیشه کار یک بازیگر را پشت میکروفون انجام می‌دهد و به همان میزان باید احساسات بروز دهد و بازی درستی داشته باشد.

جشنواره فجر نگاه جدی به انیمیشن ندارد

سرپرست صداپیشگان این انیمیشن نقش صداپیشگان را به عنوان صدابازیگر مهم می‌خواند و معتقد است: جا دارد که انیمیشن در کشور ما بیشتر دیده و بیشتر توجه به آن جلب شود یعنی همانقدر که ما در جشنواره‌های مختلف به بازیگر مرد و بازیگر زن توجه می‌کنیم، شاید وقت آن رسیده که به بهترین صدا پیشه مرد و بهترین صدا پیشه زن هم توجه داشته باشیم.

ترابی به دقایق جذاب افسانه سپهر می‌پردازد و با بیان اینکه با ترکیبی از صداپیشه‌های جوان و پیشکسوت اتفاقات جذابی در این انیمیشن رقم خورده است، عنوان می‌کند: بخشی کار با یک تیم جوان در تهران و شیراز بود؛ صداهای خیلی جوان و تازه‌ای با این کار به عرصه حرفه‌ای وارد می‌شوند و همین می‌تواند یک امتیاز خیلی بزرگ باشد.

به گزارش ایمنا، حضور انیمیشن در جشنواره فجر به رشد و توسعه این صنعت در ایران کمک می‌کند؛ با نمایش آثار انیمیشنی در چنین رویداد مهمی، هنرمندان این حوزه تشویق می‌شوند تا با خلاقیت بیشتری به تولید آثار بپردازند و این امر نه تنها به پیشرفت فنی و هنری انیمیشن‌سازان منجر می‌شود، بلکه باعث جذب سرمایه‌گذاران و حمایت‌های بیشتر از این صنعت می‌شود؛ در نتیجه، انیمیشن‌های ایرانی می‌توانند در سطح داخلی و بین‌المللی رقابت‌پذیرتر شوند.

علاوه بر این، انیمیشن به عنوان یک رسانه آموزشی و فرهنگی، نقش مهمی در انتقال مفاهیم اجتماعی، تاریخی و اخلاقی به ویژه به نسل جوان دارد؛ حضور انیمیشن در جشنواره فجر این فرصت را فراهم می‌کند تا مخاطبان با داستان‌ها و مفاهیمی آشنا شوند که شاید در قالب سایر ژانرهای سینمایی به راحتی قابل بیان نباشند و این موضوع به افزایش آگاهی عمومی و تقویت هویت فرهنگی کمک می‌کند.

در نهایت، حضور انیمیشن در جشنواره فجر نشان‌دهنده تنوع و تکثر هنری در سینمای ایران است. این جشنواره با گشودن درهای خود به روی انیمیشن، به مخاطبانش این امکان را می‌دهد تا با جنبه‌های مختلف هنر سینما آشنا شوند و از تجربه‌های متنوع لذت ببرند. این تنوع نه تنها به جذابیت جشنواره می‌افزاید، بلکه نشان‌دهنده پویایی و رشد سینمای ایران در تمامی حوزه‌ها، از جمله انیمیشن، است.

کد خبر 835674

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.