راهبرد سیاسی پیامبر اکرم (ص) در عصر جاهلیت

عضو جامعه روحانیت مبارز گفت: پیامبر اکرم (ص) جامعه جاهلی را به جامعه‌ای با کرامت، اخلاق و فضائل انسانی تبدیل کردند و در این مسیر دو موضوع قدرت و علم را به طور ویژه مورد توجه قرار دادند.

حجت الاسلام احمد سالک در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا، با اشاره به مبعث رسول مکرم اسلام، حضرت محمد (ص) به سیره سیاسی خاتم‌المرسلین پرداخت و اظهار کرد: مسئله بعثت پیامبر اکرم را نمی‌توانیم یک‌بعدی نگاه کنیم و صرفاً به جنبه سیاسی آن محدود شویم. بعثت پیامبر اکرم (ص) جامع تمامی صفات الهی و انسانی است.

وی افزود: ایشان در محیطی مبعوث شدند که سراسر جهالت، خونریزی، فساد و مسائل ناهنجار بود و با حضور خود این وضعیت را تغییر دادند. پیامبر اکرم (ص) جامعه جاهلی را به جامعه‌ای با کرامت، اخلاق و فضائل انسانی تبدیل کردند. ایشان توانستند فرهنگ جاهلی را دگرگون سازند، ارزش‌های اخلاقی را جایگزین رفتارهای خشن کنند و جامعه را به سمت تعالی و رشد هدایت نمایند.

عضو جامعه روحانیت مبارز تصریح کرد: یکی از مسائل پیامبر اسلام (ص) تشکیل حکومتی بر مبنای نظام اسلامی بود. در بعد مسائل سیاسی، دو موضوع قدرت و علم اساسی مورد توجه ایشان قرار داشت. هدف از این رویکرد، کسب حکومت به عنوان ابزاری برای احقاق حق و مقابله با باطل و اجرای سیاستگذاری‌های الهی بود. در این راستا، تکیه بر قدرت الهی و قدرت حکومتی از اهمیت بسزایی برخوردار بود.

وی ادامه داد: نکته دوم رشد علمی است. پیامبر اکرم با فرهنگ جاهلیت مبارزه سنگینی کردند و توانستند از میان مردم جاهل آن زمان، شخصیت‌های بزرگوار علمی و فرماندهان قدرتمندی را تربیت کنند. انسان‌هایی مانند سلمان، ابوذر، مقداد و دیگر شخصیت‌های بزرگواری که از سراسر جهان با آن حضرت هماهنگ شدند و در تاریخ ماندگار گشتند.

حجت الاسلام سالک اذعان کرد: بنابراین قدرت حکومت و حکمرانی به همراه رشد علمی، دست در دست هم، بعثت پیامبر را به مثابه طلوع خورشیدی نورانی رقم زدند. همچون نوری که با ظهورش تمام تاریکی‌ها را از میان می‌برد، حاکمیت سیاسی پیامبر اکرم (ص) توانست تمامی ظلمت‌های شرک، جاهلیت، حکومت‌های خطرناک، آدم‌کشی‌ها و رسم زنده به گور کردن دختران را نابود کند و جامعه را به جامعه‌ای بسیار با فضیلت تبدیل نماید.

وی در خصوص نوع برخورد پیامبر اسلام با دشمنان و دیگر گروه‌های سیاسی آن زمان به آیه یادآور شد: پیامبر اکرم در مواجهه با دشمنان اسلام دو رویکرد اساسی داشتند؛ اول دشمنان اصلی که طبق آیات قرآن کریم باید با شدت و قاطعانه برخورد می‌شد و دوم اقلیت‌های مذهبی مانند مسیحیان و یهودیان که در دولت اسلامی از حقوق شهروندی برخوردار بودند و با پرداخت جزیه، بدون ایجاد مزاحمت برای رشد دینی، می‌توانستند در جامعه زندگی کنند. این رویکرد نشان‌دهنده سیاست متوازن و عادلانه پیامبر اکرم (ص) در برخورد با گروه‌های مختلف بود.

عضو جامعه روحانیت مبارز خاطرنشان کرد: در نوع برخورد با دشمنان اسلام، هنگام فتح مکه، ابوسفیان و دیگر دشمنان در مقابل لشکر پیامبر (ص) قرار گرفتند. اما با مشاهده لشکر اسلام، پرچم سفید تسلیم را برافراشتند و به «طلقا» (آزادشدگان) معروف شدند. پیامبر اکرم با وجود موانعی که در مسیرشان بود، همه آنها را بخشید. این رویکرد نشان‌دهنده جنگ نرم و استراتژی فرهنگی و دینی ایشان بود که بسته به شرایط از طریق مدارا و گذشت، دشمنان را جذب می‌کرد.

کد خبر 834076

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.