اطلاعات سوخت مایع تحویلی به نیروگاه‌های برق ثبت می‌شود

معاون راهبری تولید شرکت مادر تخصصی برق حرارتی با بیان اینکه هیچ راهی برای قاچاق سوخت پس از تحویل به نیروگاه‌ها وجود ندارد، گفت: ثبت و رهگیری دقیق سوخت تحویلی به نیروگاه‌ها به صورت سیستمی نه تنها امکان قاچاق سوخت را از بین می برد، بلکه هرگونه تخلف در این خصوص به سرعت شناسایی می‌شود.

به گزارش خبرگزاری ایمنا از وزارت نیرو، ناصر اسکندری درباره مسائل مطرح درباره امکان قاچاق سوخت نیروگاهی اظهار کرد: شرکت مادر تخصصی برق حرارتی از سال‌ها پیش خود را به سامانه‌های دقیق ثبت و دریافت اطلاعات مربوط به سوخت نیروگاهی مجهز کرده است و این اطلاعات شامل میزان مصرف سوخت، میزان سوخت مفید و غیرمفید شامل گاز، گازوئیل و مازوت به‌طور کامل و دقیق در سامانه‌های برق حرارتی ثبت می‌شود.
وی خاطرنشان کرد: اطلاعات سوخت مایع تحویلی به نیروگاه‌ها شامل وزن تانکر، پلاک جلو و عقب تانکر، تطبیق بارنامه‌ها و ساعات حرکت و رسیدن تانکر به مقصد در ۲۵ واحد نیروگاهی کشور به‌طور کاملاً مکانیزه و در دیگر نیروگاه‌ها نیز در سامانه ارسال و رسید که به همین منظور طراحی شده است، ثبت می‌شود.
معاون راهبری تولید شرکت مادر تخصصی برق حرارتی با اشاره به فرآیندهای دقیق بررسی مشخصات سوخت و مغایرت‌های احتمالی میان سوخت مایع ارسالی برای نیروگاه‌ها و سوخت دریافتی گفت: اگر در هر کدام از اطلاعات دریافتی از تانکرهای سوخت رسیده به نیروگاه مغایرتی وجود داشته باشد، فرایند بررسی و آزمایش سوخت به دقت انجام می‌شود و در صورت اثبات تخلف، راننده و محموله تحویل مقامات قضائی و انتظامی می‌شود.
وی با اشاره به یکی از ترفندهای رایج در قاچاق سوخت نیروگاهی تاکید کرد: اصلی‌ترین تخلف مربوط به آلوده کردن سوخت در مسیر ارسال به سمت نیروگاه است و وزارت نیرو مسئولیتی در این زمینه تا قبل از تحویل سوخت به مخازن نیروگاهی ندارد. با این حال، در صورت کشف هرگونه مغایرت در حجم یا کیفیت سوخت، موضوع فوراً صورتجلسه و گزارش می‌شود.
اسکندری با تأکید بر اینکه پس از تحویل سوخت مایع به نیروگاه‌ها امکانی برای قاچاق آن وجود ندارد، ادامه داد: در صورت مغایرت حجم سوخت تحویل شده به نیروگاه با اطلاعات ثبت شده این موضوع از طریق میزان انرژی برق تولیدی نیز که بر اساس راندمان نیروگاه محاسبه و اندازه‌گیری می‌شود، قابل ردیابی است.
وی درباره به نحوه مصرف سوخت در نیروگاه‌ها بیان کرد: پس از تزریق سوخت به مخزن نیروگاهی، هیچ روشی برای خالی کردن سوخت وجود ندارد و این سوخت به صورت یک‌طرفه برای تولید برق مصرف می‌شود.
معاون راهبری تولید شرکت برق حرارتی با اشاره به بررسی‌های منظم وضعیت تولید برق و مصرف سوخت افزود: هر ماه وضعیت تولید برق، میزان مصرف و تحویل سوخت صورتجلسه می‌شود و هر سه ماه یک بار نیز ستاد قاچاق کالا وضعیت تحویل و مصرف سوخت نیروگاهی را بررسی می‌کند و در صورت هرگونه مغایرت میان میزان سوخت تحویلی با میزان برق تولیدی، وقوع تخلف به سرعت قابل شناسایی است.
وی با تأکید بر اینکه افراد مطلع از قاچاق سوخت نیروگاهی همگی به این موضوع واقف هستند که قاچاق سوخت قبل از تحویل به نیروگاه‌ها صورت می‌گیرد و پس از تحویل سوخت به نیروگاه امکان قاچاق وجود ندارد، گفت: از آنجا که تحویل سوخت مایع آلوده به مواد شیمیایی دیگر به تأسیسات نیروگاهی به شدت آسیب وارد می‌کند، بنابراین کارکنان شرکت برق حرارتی نهایت دقت خود را برای تحویل سوخت مایع فاقد هرگونه آلودگی به کار می‌بندند.
اسکندری به ضرورت احداث خط لوله از شبکه خطوط فرآورده‌های نفتی تا نیروگاه‌ها اشاره کرد و یادآور شد: احداث خط لوله از شبکه خطوط فرآورده‌های نفتی تا نیروگاه تقاضای جدی وزارت نیرو است، چرا که ضمن سهولت در انتقال فرآورده و کاهش هزینه‌های انتقال، احتمال قاچاق سوخت در مسیر انتقال سوخت را به صفر می‌رساند یقیناً در این اقدام اولویت با نیروگاه‌های نزدیک به شبکه فرآورده و حساس خواهد بود.

کد خبر 831852

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.