«انیمیشن» صنعتی کودکانه که گیشه‌ها را  تسخیر کرد

این روزها و با تسخر گیشه سینماهای جهان توسط دو انیمیشن «درون و بیرون ۲» و «من نفرت‌انگیز ۴»، باید گفت که انیمیشن از نگاه اولیه و دنیای ساده و معصوم کودکان به سوی صنعتی جدی و پیچیده حرکت کرده است و امروز به‌عنوان یکی از بخش‌های صنعت عظیم سینما شناخته می‌شود.

به گزارش خبرگزاری ایمنا، بازار جهانی انیمیشن با سرعتی قابل توجه در حال رشد است و در این مسیر هم از بعد تولید و هم از جانب مخاطبان، حجم این بازار رو به افزایش است، البته این به آن معنا نیست که این صنعت چالش‌هایی پیش روی خود ندارد، در این راستا باید به این نکته توجه داشت که رشد تکنولوژی اگرچه کار تولید انیمیشن را آسان‌تر می‌کند، اما شاغلان در این حرفه خود را در برابر هوش مصنوعی در معرض تهدید می‌بینند.

ارزش بازار جهانی فیلم‌های انیمیشن در سال ۲۰۲۱ به ۳۵۰.۲۳ میلیارد دلار رسید و همان زمان اعلام شد که انتظار می‌رود این رقم تا سال ۲۰۳۰ به ۵۶۰.۳۲ میلیارد دلار برسد؛ بازار جهانی انیمیشن اکنون که در سال ۲۰۲۴ میلادی هستیم، بیش از ۳۹۴ میلیارد دلار ارزش دارد و به سرعت در حال گسترش است، اما طبق گزارش Markets N Research، انتظار می‌رود حجم گردش مالی این صنعت تا سال ۲۰۳۰ به ۵۲۸ میلیارد دلار برسد که مقداری از پیش‌بینی قبلی کمتر است.

سه نکته کلیدی در تحلیل بازار انیمیشن وجود دارد که نیاز است به آن‌ها توجه داشت:

۱- آمریکای شمالی با بالاترین سهم بازار با ۳۳.۹۴ درصد در سال ۲۰۲۳ پیشتاز بازار جهانی بود.
۲- انیمیشن‌های سه‌بعدی بیشترین سهم بازار را با ۴۴.۱۶ درصد در سال ۲۰۲۳ به خود اختصاص داد.
۳- بخش رسانه و سرگرمی بیش از ۲۹.۷۵ درصد از سهم درآمد صنعت انیمیشن را در سال ۲۰۲۳ ایجاد کرد.

روند رو به رشد صنعت انیمیشن، در آخرین آمار سینمای جهان نیز مشهود است و بر این اساس زمانی که به آمار فروش فیلم‌ها در سطح جهان نگاهی می‌اندازیم، شاهدیم که قسمت دوم انیمیشن «درون و بیرون ۲» محصول استودیو پیکساز کمپانی و «من نفرت‌انگیز ۴» از استودیو ایلومینیشن کمپانی یونیورسال موفق به ثبت عملکرد درخشانی شدند.

بر این اساس انیمیشن «Inside Out ۲» که در حال حاضر پرفروش‌ترین فیلم سال ۲۰۲۴ است، در فهرست پرفروش‌ترین انیمیشن‌های تاریخ صعود کرد و با فروش جهانی ۱.۲۲ میلیارد دلاری خود و عبور از «مینیون‌ها» به پنجمین فیلم پرفروش این ژانر تبدیل شده است؛ این انیمیشن آخر هفته میلادی توانست ۷۸.۳ میلیون دلار از محل ۴۵ بازار بزرگ بین‌المللی را کسب کند.

قسمت دوم انیمیشن «Inside Out» را «کلسی مان» کارگردانی کرده است و تهیه‌کنندگی آن را نیز «مارک نیلسن» با فیلمنامه‌ای از «مگ لفاوه» بر عهده دارد. «امی پولر»، «فیلیس اسمیت»، «لوئیس بلک»، «تونی هیل»، «لیزا لاپیرا» و «مایا هاوک» از صداپیشگان انیمیشن جدید استودیو پیکسار کمپانی دیزنی هستند.

قسمت نخست این انیمیشن به کارگردانی پیت داکتر در سال ۲۰۱۵ ساخته شده است؛ این فیلم محصول کشور آمریکا و در ژانر انیمیشن و ماجراجویی است و در آن ایمی پولر، ریچارد کیند، لویس بلک، بیل هیدر، میندی کالینگ و دایان لین به هنرمندی پرداخته‌اند و علاوه بر فروش جهانی ۸۵۸ میلیون دلاری، موفق به کسب جایزه اسکار بهترین انیمیشن بلند ۲۰۱۶ شد.

پس از انیمیشن«Inside Out»، «من نفرت‌انگیز ۴» نیز با اختلاف کمی با در ۷۳ بازار بین‌المللی موفق به به فروش ۷۳ میلیون دلاری شد که مجموع فروش جهانی آن (فروش آمریکا + بازارهای خارجی) به ۲۲۹.۵ میلیون دلار رسیده است.

این انیمیشن که «استیو کارل» در نقش گرو و «ویل فرل» در نقش یک ابرشرور فرانسوی صداپیشگی می‌کنند، با فروش ۱۲۲.۶ میلیون دلاری در آمریکا در صدر گیشه هفتگی قرار گرفت؛ «من نفرت‌انگیز ۴» همچنین در مکزیک ۱۲.۶ میلیون دلار، برزیل (۵.۹ میلیون دلار)، اسپانیا (۵.۷ میلیون دلار)، هلند (۲.۶ میلیون دلار)، اندونزی (۲.۶ میلیون دلار) و لهستان (۲.۵ میلیون دلار) فروخت.

به گزارش ایمنا، انیمیشن دنیایی جادویی و خیالی است که تا بی‌نهایت، مملو از زیبایی، تخیل و فانتزی است و در این مسیر شاید بتوان والت‌دیزنی را بزرگ‌ترین پیش‌گام پیشرفت این دنیای خیال‌انگیز دانست که انیمیشن را از یک محصول فرعی به یک ساختار مستقل و مقتدر در سینمای جهان تبدیل کرد و امروز که نزدیک به ۱۰۰ سال از آغاز حرفه‌ای شدن این مسیر می‌گذرد، شاهد ظهور سبک‌ها و مکاتب مختلف انیمیشن در سراسر جهان هستیم که نه‌تنها سینماها، بلکه تلویزیون و شبکه‌های خانگی و تمام رسانه‌های تصویری را به تسخیر خود درآورده است.

در واقع باید گفت انیمیشن از نگاه اولیه و دنیای ساده و معصوم کودکان به سوی صنعتی جدی و پیچیده حرکت کرده و امروز به‌عنوان یکی از بخش‌های صنعت عظیم سینما و گاهی به‌عنوان صنعتی مجزا، چرخه مالی عظیمی را ایجاد کرده است و نکته قابل توجه اینجاست که غول‌های بزرگ سینما و کشورهای ابرقدرت هم توجه و سرمایه‌گذاری ویژه‌ای در این صنعت داشته‌اند تا بتوانند از طریق انیمیشن و نفوذ فوق‌العاده آن در میان خانواده‌ها و کودکان، برای انتقال مفاهیم مدنظر خود استفاده کنند.

کد خبر 770247

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.