«بانک روایت شهر اصفهان» در موزه تاریخ شهرداری ایجاد شود

پژوهشگر و استاد تاریخ هنر اصفهان گفت: برای بهتر شدن و جذب مخاطب بیشتر پیشنهاد می‌کنم که «بانک روایت اصفهان» در کنار بانک اسناد شهری اصفهان فراهم شود.

دکتر شهاب شهیدانی در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا با اشاره به موزه تاریخ شهرداری اصفهان اظهار کرد: ایجاد چنین موزه‌ای در گام نخست مناسب و بجا است، اما این نکته را نیز باید در نظر بگیریم که اصفهان روایت‌های زیادی دارد؛ در واقع باید اجازه دهیم که موزه مکانی برای شنیدن روایت‌های دیگران از قشرهای مختلف باشد.

وی افزود: برای بهتر شدن و جذب مخاطب بیشتر پیشنهاد می‌کنم که «بانک روایت اصفهان» در کنار بانک اسناد شهری اصفهان فراهم شود، اما در مورد روایت، نمی‌توان موزه و اصفهان را تنها از یک دیدگاه روایت کرد، شهرداری در این زمینه زحمت زیادی کشیده تا این پروژه را آغاز کند، در ادامه باید این روند مسیر خود را در هم‌افزایی شهروندان پیدا کند.

پژوهشگر و استاد تاریخ هنر اصفهان گفت: در بخشی از موزه باید حضور و روایت‌گری شهروندان را داشته باشیم، کسانی که دارای تاریخ هستند، هنرمندان پیشکسوت، حتی افراد عامی که می‌توانند روایت کنند و نباید نگاه موزه صرف نخبه‌گرایانه یا توده‌ای باشد، بلکه باید سطوح مختلف افراد به لحاظ سنی را نیز لحاظ کند، البته گمان می‌کنم این موارد مهم مورد نظر دوستان تولید محتوای موزه نیز باشد.

شهیدانی ادامه داد: روایت‌های موزه تا زمانی که از جانب شهرداری برای زیرساخت و نقطه آغاز و عزیمت باشد، مشکلی ندارد، اما اگر در ادامه تنها روایت‌های یک‌طرفه خودشان باشد، مخاطب نمی‌پذیرد، پس باید شامل روایت‌های زنان، کودکان و اقلیت‌ها و مسافران و گردشگران و تمام افرادی باشد که اصفهان را دیده و روایت کرده‌اند، حتی مهاجران، چرا که اصفهان امروز میزبان مهاجران بسیاری است و در افق و چشم‌انداز آینده بهتر است که اجازه دهیم روایت‌های دیگری از اصفهان توسط افراد و شهرهای دیگر نقل شود.

وی با بیان اینکه باید مردم شهر اصفهان در روایتگری نقش داشته باشند، گفت: شاید با همین روایت‌ها البته در سطوح نخبگانی، بتوان به آسیب‌شناسی شهری و مدیریت شهری نیز اشاره کرد که جنبه نقد سازنده داشته باشد، این مورد البته باید منصفانه و مبتنی بر کار علمی و دلسوزانه و آینده‌نگری برای رشد اصفهان باشد نه وجه تخریبی و تهاجمی به خود بگیرد.

استاد تاریخ هنر خاطرنشان کرد: اصفهان را مترادف با شهر اصفهان می‌دانیم و این ایراد دارد، اگر اصفهان را شامل یک پیوستگی فرهنگی با شهرهای اطراف و در مقوله مکتب اصفهان در نظر بگیریم، کمک می‌کند که اصفهان فرهنگی را وسیع‌تر تعریف کنیم، بنابراین وقتی صحبت از مکتب اصفهان می‌شود، علاوه بر داشته‌های نفیس و فاخری که در خود اصفهان وجود دارد، به داشته‌های فرهنگی که متعلق به اصفهان بزرگ و شهرهای مختلف آن است نیز توجه می‌شود.

شهیدانی ادامه داد: برگزاری شب شهرستان‌های مختلف از جمله شب خوانسار، شب گلپایگان و سمیرم موجب می‌شود اینگونه برنامه‌ها پیوستگی عمیق‌تری با مفهوم اصفهان برقرار کند و همه ما را بر سر یک خوان پر نعمت و گسترده اصفهان می‌نشاند و شهروندان اصفهانی که امروزه از همه جا هستند، خرده‌فرهنگ و هویت بومی خود را در دل مکتب وسیع اصفهان بازتعریف می‌کنند و خوشحال خواهند شد که در این پیوند قرار دارند.

وی افزود: این موزه ظرفیت تبدیل به پایگاه روایت هنر را نیز دارد و شهرداری می‌تواند با ادغام و همکاری با سایر نهادهایی که کار فرهنگی انجام می‌دهند رویداد برگزار کند تا روایت هنر و هنرمندان از طیف‌های مختلف نیز نقل شود.

شهیدانی بخش دیجیتال‌سازی اسناد در این موزه را جذاب دانست و گفت: در اینجا اقدام خوبی صورت گرفته و به نظرم این موزه دارای پشتوانه اسنادی موفق است، اینکه لوگوی شهرداری اصفهان چگونه ساخته شده، مکاتبات اداری و سازمانی شهرداری چگونه بوده است، همه به‌صورت دانش علم تاریخ به نمایش گذاشته شده و چون پشتوانه اسنادی دارد مخاطب هنگامی که با این فضا مواجه می‌شود، قانع می‌شود، در واقع موزه قدرت اقناعی خوبی دارد.

کد خبر 763336

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.