آشنایی با برترین گل‌زنان تاریخ جام ملت‌های اروپا/ آماده‌ترین ورژن رونالدو مدعی آقای‌گلی

به‌بهانه شروع رقابت‌های جام ملت‌های ۲۰۲۴ اروپا به برترین گلزنان تاریخ این تورنمنت گریز زده‌ایم و در این بین چند بازیکن فرصت بهبود رکوردشان را دارند.

به گزارش خبرگزاری ایمنا، جام ملت‌های ۲۰۲۴ اروپا بالاخره انتظار هواداران فوتبال خصوصاً در قاره‌سبز را به پایان رساند و یک‌ماه مهیج پیش‌رو خواهد بود. به‌همین مناسبت نگاهی به برترین گلزنان تاریخ این تورنمنت خواهیم داشت. در فهرست برترین گلزنان تاریخ جام ملت‌های اروپا (یورو) بازیکنانی هستند که در تورنمنت ملی اروپا که از امشب استارت خواهد خورد نیز فرصت حضور در زمین را دارند و می‌توانند شمار گل‌های‌شان را در این رقابت‌ها افزایش دهند.

زین‌الدین زیدان (فرانسه)، مارکو فان‌باستن (هلند)، پاتریک شیک (جمهوری‌چک)، ساوو میلوسویچ (یوگسلاوی)، روبرت لواندوفسکی (لهستان)، یورگن کلینزمان (آلمان)، ماریو گومس (آلمان)، فرناندو تورس (اسپانیا) و میلان باروش (جمهوری‌چک) پنج‌گله هستند و در بین بازیکنانی که پنج گل در یورو به نام خود ثبت کردند، چهار بازیکن تجربه قهرمانی در این رقابت‌ها را دارند.

آشنایی با برترین گل‌زنان تاریخ جام ملت‌های اروپا/ آماده‌ترین ورژن رونالدو مدعی آقای‌گلی

زین‌الدین زیدان، مارکو فان‌باستن (زننده یکی از بهترین گل‌های تمام دوران مقابل اتحادجماهیرشوروی در فینال یورو ۱۹۸۸)، یورگن کلینزمن (کاپیتان آلمان در یورو ۱۹۹۶) و فرناندو تورس (زننده گل قهرمانی اسپانیا در فینال یورو ۲۰۰۸) جزو این دسته هستند. فان‌باستن و میلان باروش به‌ترتیب در سال‌های ۱۹۸۸ و ۲۰۰۴ آقای گل این رقابت‌ها شدند و پاتریک شیک در یورو ۲۰۲۰ به‌عنوان بهترین گلزن شناخته شد.

رود فان‌نیستلروی (هلند)، وین رونی (انگلیس)، نونو گومس (پرتغال)، روملو لوکاکو (بلژیک)، پاتریک کلایورت (هلند)، زلاتان ابراهیموویچ (سوئد)، تیری آن ری (فرانسه) و آلوارو موراتا (اسپانیا) بازیکنان شش‌گله در تاریخ جام ملت‌های اروپا هستند و از هشت بازیکنی که در تاریخ رقابت‌های یورو شش گل زده‌اند، تنها ای ری آن ری موفق به کسب جام شده است. آن ری سه بار در یورو ۲۰۰۰ فرانسه، دو بار در یورو ۲۰۰۴ و آخرین‌بار در یورو ۲۰۰۸ گلزنی کرد.

آشنایی با برترین گل‌زنان تاریخ جام ملت‌های اروپا/ آماده‌ترین ورژن رونالدو مدعی آقای‌گلی

وین رونی در جام ملت‌های اروپای ۲۰۰۴ در ۱۸ سالگی خوش‌درخشید و در تیم منتخب یوفا قرار گرفت. پاتریک کلایورت پنج گل از شش گل خود در مسابقات یورو را در این دوره به ثمر رساند و او نیز همچون وین رونی درخشید. همچنین روملو لوکاکو و آلوارو موراتا در هر یک از دو دوره اخیر یورو چندین‌بار موفق به گلزنی شده‌اند و هر دو در دوره جدید یورو قصد دارند تعداد گل‌های خود را افزایش دهند.

در بین بازیکنان هفت‌گله در تاریخ جام ملت‌های اروپا دو بازیکن دیده می‌شوند. آلن شیرر (انگلیس) و آنتوان گریزمان (فرانسه) که شش گل آلن شیرر در یورو ۱۹۹۶ باعث شد این بازیکن برنده کفش طلا شود و انگلیس نیز به نیمه‌نهایی رسید. وی همچنین گل پیروزی‌بخش انگلیس در برابر آلمان در یورو ۲۰۰۰ را نیز به ثمر رساند.

آنتوان گریزمان هم به فرانسه کمک کرد تا به فینال یورو ۲۰۱۶ برسد و با شش گل بهترین گلزن مسابقات شد. البته گریزمان در حسرت قهرمانی در آن دوره ماند. برنده جام‌جهانی ۲۰۱۸ بار دیگر در یورو ۲۰۲۰ برای فرانسه گل زد و امیدوار است در سومین حضورش در یورو، شمار گل‌های خود برای خروس‌ها را افزایش دهد.

آشنایی با برترین گل‌زنان تاریخ جام ملت‌های اروپا/ آماده‌ترین ورژن رونالدو مدعی آقای‌گلی

باوجود ۲۴ تیمه‌شدن یورو در این روزها، شکستن رکورد ۹ گل میشل پلاتینی در یک دوره سخت است. کاپیتان فرانسه در آن زمان یکی از بهترین بازیکنان روی کره‌زمین و الهام‌بخش کشورش برای کسب اولین جام بود. پلاتینی در یک دوره جام ملت‌های اروپا ۹ گل برای فرانسه به ثمر رساند و توانست به‌عنوان بهترین بازیکن جام ملت‌های ۱۹۸۴ انتخاب شود.

با همه تفاسیر بهترین گلزن تاریخ یورو، کریستیانو رونالدو است. کاپیتان پرتغال در یورو ۲۰۱۶ که در پنج دوره مسابقات جام ملت‌های اروپا بازی کرده و برای ششمین حضورش در این رقابت‌ها آماده می‌شود. رونالدو که در سال ۲۰۲۱ بهترین گلزن تاریخ دیدارهای ملی شد، تاکنون ۱۴ گل در این رقابت‌ها به ثمر رسانده و می‌تواند در این دوره شمار گل‌های خود را بیشتر از این کند. رونالدو هم‌اکنون ۳۹ سال دارد و احتمالاً گل پانزدهم خودش در یورو را در همین دوره ثبت خواهد کرد. نکته عجیب اما اینجاست که علی‌رغم زدن ۱۴ گل برای پرتغال در تاریخ یورو، سی‌.آر.سون هیچ‌گاه آقای‌گل این تورنمنت نشده است.

کد خبر 763095

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.