خروج سالانه ۱۶ میلیارد دلار ارز برای واردات کالاهای اساسی

معاون وزیر جهاد کشاورزی از خروج سالانه ۱۶ میلیارد دلار ارز برای واردات کالاهای اساسی از کشور خبر داد و گفت: با این حال صادرات بخش کشاورزی فقط ۶ میلیارد دلار است و تراز تجاری منفی باید جبران شود.

به گزارش خبرگزاری ایمنا از قزوین، مجتبی خیام‌نیکویی امروز _پنج‌شنبه بیست‌وچهارم خرداد_ در مراسم افتتاح یک واحد تولیدکننده سموم کشاورزی در شهرستان آبیک اظهار کرد: سهم تولیدات بخش کشاورزی ایران در دولت سیزدهم از ۱۲۴ میلیون تن به ۱۳۴ میلیون تن رسید.

وی با بیان اینکه از سال پیش تاکنون چند ده هزار تن انواع کره، شیرخشک، تخم مرغ و گوشت مرغ به کشورهای خارجی صادر شده است، افزود: سهم تولیدات ایران افزایش یافته است و در تولید گندم نان خودکفا شدیم و با تلاش شرکت‌های دانش‌بنیان ۹۸.۵ درصد بذر مورد نیاز در داخل تولید می‌شود و ایران تا چهار سال آینده در بذور هیبریدی خوداتکا خواهد شد.

معاون وزیر جهاد کشاورزی از خروج سالانه ۱۶ میلیارد دلار ارز برای واردات کالاهای اساسی از کشور خبر داد و افزود: این در حالی است که صادرات بخش کشاورزی فقط ۶ میلیارد دلار است که تراز تجاری منفی باید جبران شود.

خیام‌نیکویی با ذکر اینکه افزایش بهره‌وری، تولید صادرات‌محور و نگاه به بازارهای جهانی تراز تجاری کشاورزی را مثبت می‌کند، گفت: اعتقاد دارم افق بذور هیبرید هم باید صادرات به کشورهای خارجی باشد، چون در این نگاه بذور با کیفیت تولید و به بازارهای جهانی صادر می‌شود.

وی با اشاره به افزایش ۳ میلیون‌تنی تولید گندم در سال نخست دولت سیزدهم ادامه داد: امروز تولید گندم در کشور از دولت قبل ۷ میلیون تن بیشتر شده است. در ضمن افق تولید کالاهای اساسی در کشور ۱۶۰ میلیون تن در سال است که انجام این مهم در گرو حمایت از کشاورزی دانش‌بنیان است.

قابلیت حدنگاری در ۸۰ پهنه زراعی استان قزوین

محمدحسین عطایی، رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان قزوین هم در این مراسم با یادآوری اینکه پایش حضوری اراضی امروز ممکن نیست، اظهار کرد: نیازمند پایش و رصد مجازی اقلیم هستیم و در این راستا ۶۰ دستگاه باید در قزوین راه‌اندازی شود.

وی با بیان اینکه قزوین در حوزه کشاورزی دانش بنیان پیشرو است، اضافه کرد: آبیاری تجمیعی، دفتر مشترک، طرح کشت و شبکه آبیاری دشت قزوین از ابداعات استان قزوین بوده که جایگاه علمی این استان را در حوزه کشاورزی برجسته می‌سازد. حدود ۸۰ پهنه ما قابلیت کاداستر (حدنگاری) دارد و زمینه‌های رشد تولید را در استان افزایش می‌دهد.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان تصریح کرد: با تأکید بر نقش تولید بذور هیبرید در خودکفایی کشور ادامه داد: چنین تولیداتی قابلیت پدافند غیرعامل دارد و می‌تواند تهدیدات خارجی را از بین ببرد. متأسفانه فقط صحبت از الگوی کشت می‌شود و این در حالی است که موضوع چندبعدی بوده و باید همه‌جانبه نگریسته شود.

کد خبر 762882

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.