مکان‌های تاریخیِ در اختیار شهرداری اصفهان به پایگاه‌های اجتماعی تبدیل می‌شود

شهردار اصفهان گفت: بر اساس برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته، مکان‌های تاریخی در اختیار شهرداری به پایگاه‌های اجتماعی و محل رفت و آمد عموم شهروندان و گردشگران تبدیل می‌شود.

به گزارش خبرگزاری ایمنا، علی قاسم‌زاده امروز _چهارشنبه بیست‌وسوم خرداد_ در برنامه رادیویی «بی‌واسطه با مردم» اظهار کرد: در هفته جاری بخش اداری باقی‌مانده از کارخانه پشم به موزه بلدیه و تاریخ شهرداری اصفهان تبدیل و درِ آن به روی شهروندان باز شد، در واقع فاز نخست موزه که معرفی و نمایش اسناد شهرداری بود، رونمایی شد و در حال حاضر عمارت باغ زرشک از مجموعه اداری تبدیل به یک مجموعه فرهنگی، تاریخی و موزه‌ای شده است.

وی افزود: امیدوارم بتوانیم نقاط هویتی شهر را که هرکدام معرف بخشی از تاریخ شهر است، پیرایش کنیم و این نشانه‌گذاری‌ها در شهر کامل شود.

شهردار اصفهان با بیان اینکه در بافت‌های تاریخی این کلان‌شهر ابینه‌ای وجود دارد که مورد بی‌مهری قرار گرفته یا احیا و تبدیل به ساختمان اداری شده است و عموم مردم و گردشگران به آن دسترسی ندارند، تصریح کرد: بر اساس برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته، مکان‌های تاریخی در اختیار شهرداری به پایگاه‌های اجتماعی و محل رفت و آمد عموم شهروندان و گردشگران تبدیل می‌شود.

سوال شهروندان و پاسخ مسئولان

بخش دیگر این برنامه به پرسش شهروندان و پاسخ مدیران شهری اختصاص یافت.

شبکه قدیمی فاضلاب عامل نشست‌ها و فرونشست‌های زمین در اصفهان

شهروند: رسیدگی به آسفالت خیابان میر که هفته گذشته نیز در برنامه مطرح شد، به کجا رسید؟

علی قاسم‌زاده، شهردار اصفهان: تعاملی میان شهرداری و شرکت آب و فاضلاب شکل گرفته است که بر این اساس کار شهرداری پس از حفاری و ترمیم مسیر حفاری شده این شرکت، باید آغاز شود.

اگر قسمت‌های خوردگی آسفالت مشخص باشد، می‌توان به جمع‌بندی رسید که در یک بازه زمانی مشخص، شهروندان از طریق این برنامه رادیویی در جریان امور قرار می‌گیرند.

علی قیصری، مدیر آب و فاضلاب مناطق یک و ۲ شهر اصفهان: از خیابان نظر تا خیابان میر و پل غدیر و تصفیه‌خانه شهر اصفهان یک خط قدیمی فاضلاب وجود دارد که دچار فرسودگی شده است و به‌رغم مشکلات اقتصادی شرکت آبفا، دولت کمک شایانی کرد تا توانستیم اصلاح شبکه و ایجاد شبکه جدید را انجام دهیم‌.

شبکه قدیمی فاضلاب موجب نشست‌ها و فرونشست‌هایی می‌شد که در نهایت خط قدیم از مدار خارج و خط جدید وارد مدار شد، به‌طوری که در حال حاضر فاضلابی در خط قدیم این شبکه شهر وجود ندارد که ریزشی اتفاق بیفتد.

مقرر شد جلسه‌ای بین شرکت آبفا با شهرداری اصفهان برگزار شود، زیرا با پر کردن این خط مشکلی رفع نمی‌شود، همچنین این خط از حیث انتفاع خارج شده و تنها ظرفیتی است که شهرداری و آب و فاضلاب می‌تواند از آن در حوزه پدافندی استفاده کند.

باید به‌نحو احسن از این ظرفیت استفاده شود، بنابراین مانعی برای آسفالت وجود ندارد، چرا که فاضلابی در این مسیر وجود ندارد.

حوادثی که روی خطوط بوده تمام آن مربوط به فرونشست فاضلاب نبوده و چند مورد مربوط به لوله آب بوده که به نام فاضلاب تمام شده است، در واقع مانعی برای آسفالت در خصوص فاضلاب وجود ندارد.

به‌طور قطع راهکار خوب و منطقی در دستور کار قرار می‌گیرد و به وظیفه خود عمل می‌کنیم، البته آسفالت و همسطح سازی همزمان باید صورت گیرد و اگر در نقطه‌ای از شهر چنین اتفاقی رخ نداده باشد، مدیر شهرداری منطقه مربوطه باید مکاتبه لازم را با آبفا انجام دهد.

علی باقری، مدیر منطقه ۶ شهرداری اصفهان: استفاده از مدیریت به عنوان مدیریت بحران قابل بررسی است؛ کانالی که وجود دارد فرسوده شده و جداره بتنی وجود ندارد، از این‌رو قسمت به قسمت نشست و فروریزش اتفاق می‌افتد بنابراین باید جلسه مشترکی داشته باشیم تا تعیین تکلیف شود.

از ابتدای سال جاری نزدیک شش مورد نشست زمین روی کانال فاضلاب را شاهد بودیم؛ درواقع اگر هر گونه آسفالتی انجام دهیم، اما خط قدیمی تعیین تکلیف نشود، به‌رغم صرف هزینه‌، مشکل قدیمی همچنان پابرجا است.

احداث بوستان بزرگ خانواده‌محور، محله شمس‌آباد را متحول می‌کند

شهروند: خیابان استاد شهریار جنوبی در خیابان کاوه با گذشت ۲۰ سال هنوز بازگشایی نشده و بوستانی در محله شمس‌آباد احداث نشده است، همچنین حمام قدیمی وجود دارد که شخصی شده است در حالی که می‌توان از آن به‌عنوان موزه استفاده کرد. آسفالت کوچه‌های شمس‌آباد باید مورد رسیدگی قرار گیرد.

علی قاسم‌زاده، شهردار اصفهان: یکی از پروژه‌های شاخص شهری سال جاری شهرداری اصفهان در محله شمس‌آباد اجرا می‌شود که طی آخرین خبر در مرحله مناقصه و انتخاب پیمانکار قرار دارد.

در پارک باغ گله یک بوستان بزرگ خانواده‌محور طراحی شده که با اجرای این بوستان در محله تحولی ایجاد خواهد شد و محرک توسعه و نظم محیط خواهد بود، معابر منتهی به بوستان نیز مرمت خواهد شد.

طبق برنامه‌ریزی انجام شده، تا دو هفته آینده عملیات اجرایی این بوستان آغاز خواهد شد و طبق پیش‌بینی تا پایان سال محوطه‌سازی آن تکمیل می‌شود.

حسن محمدحسینی، مدیر منطقه ۸ شهرداری اصفهان: یکی از محورهایی که در این دوره شورا و شهرداری به‌طور جدی به آن پرداخته شده، رسیدگی به مشکلات محلات است و یکی از محلات هدف در سال جاری محله شمس‌آباد بوده که جلسات متعددی با معتمدان محل برگزار شده است.

یکی از درخواست‌های به حق اهالی خیابان استاد شهریار جنوبی که سال‌ها اجابت نشده، این است که از کنار اتوبان شهید ردانی‌پور، بعد از پمپ گاز، قسمتی از خیابان شکل گرفته و بقیه آن رها مانده است در حالی که این خیابان می‌تواند در کاهش ترافیک مؤثر باشد.

طول این خیابان حدود ۶۰۰ متر است که بخش عمده آن آزادسازی شده و به خیابان شهید باهنر متصل می‌شود و امیدواریم بتوانیم آزادسازی چند پلاک باقی‌مانده در مسیر را سال جاری انجام دهیم و پروژه در اختیار پیمانکار قرار گیرد.

۳۰۰ متر دوم را با توجه به اینکه به مبلغ زیادی نیاز دارد، در بودجه سال آینده قرار می‌دهیم، بنابراین با تبدیل پروژه به دو فاز و انجام آن بخشی از مشکلات شهروندان مرتفع می‌شود.

طبق صحبت با معتمدان محلی درباره حمام قدیمی در محل، قرار شد با بهره‌بردار مذاکره و تملک حمام انجام شود؛ این حمام به‌عنوان گلوگاه مطرح است و کنار آن نیز یک ساختمان میراثی قدیمی قرار دارد.

پارک ۵۰ متری اتوبان شهید ردانی‌پور نیز به انجام آزادسازی نیاز دارد که امیدوارم بتوانیم روشنایی آن را انجام دهیم. در پروژه محله‌محوری محله شمس‌آباد، ۲۵ هزار متر برای احداث پردیس تملک شده و هفتم تیر پیمانکار آن مشخص می‌شود و تا پایان سال به نتیجه می‌رسد تا این پردیس نیز مورد بهره‌برداری قرار گیرد.

آسفالت به‌عنوان یک اولویت در محل قرار دارد، بنابراین باید با تعامل میان مردم و شهرداری و با توجه به سبدی که وجود دارد، بحث آسفالت به نتیجه برسد.

پیگیر رفع مشکلات سند املاک معوض هستیم

شهروند: باید کارگروهی برای رفع موانع انتقال سند املاکی که شهرداری به‌عنوان معوض به مردم تحویل داده است، تشکیل شود، زیرا بعضی املاک پس از چندین سال هنوز سند ندارد.

علی قاسم‌زاده، شهردار اصفهان: این مشکل بسیاری از شهروندان است، چراکه پیرو معامله‌ای که با شهرداری داشتند، معوض‌هایی دریافت کردند، اما هنوز شهرداری نتوانسته به تعهدات خود عمل کند و سند را انتقال دهد. هرچند صورت‌جلسه انجام شده و مشکلی از حیث حقوقی ندارد، اما هرکس می‌خواهد تکلیف ملک خود را مشخص کند.

در این مدت تلاش زیادی انجام شده و اداره املاک شهرداری نیز بسیاری از مشکلات را رفع کرده است که امیدوارم اقدامات را به‌روز کرده و موارد سال‌های گذشته را حل کنیم.

گاهی گره کار تنها به دست شهرداری باز نمی‌شود و اداره ثبت و معارضین ملکی درگیر می‌شوند و پیچدگی‌های حقوقی خاص به‌وجود می‌آید.

طی دو سال گذشته بسیاری از مسائل حل شده است، باید دقت شود تا مشکلی برای مدیریت‌های آینده ایجاد نشود و سعی کنیم مشکلاتی که از گذشته مانده و مدیر مربوطه قصدی نداشته است، احصا و حل شود.

محمدرضا جواهری، مدیر کل املاک شهرداری اصفهان: یکی از وظایف اصلی اداره املاک و آزادسازی این است که تعهدات ایجاد شده توسط مناطق و سازمان‌ها برای شهروندان را بررسی کند و به سرانجام برساند.

توافقات چند دسته است، اگر تعهدات را انجام داده باشند، بلافاصله سند را انتقال می‌دهیم، اما ممکن است در این راستا مشکلاتی بیرون از بدنه شهرداری وجود داشته باشد.

تعدادی املاک وجود دارد که خودمان نیز با شخص دیگری شریک هستیم، درواقع مجموعه‌ای با شخص خاصی مشارکت کرده است و بابت پروانه تعدادی واحد را دریافت کرده‌ایم، اما طرف حساب به تعهدات خود عمل نکرده که این موضوع موجب زمان‌بر شدن آن بوده است، بنابراین پیگیری کرده‌ایم تا تعهدات انجام شود.

در گذشته این موارد شفاف‌سازی نمی‌شد اما با مدیریت شهردار فعلی، در صورت‌جلسه با شخص به‌طور کامل مشکلات تفهیم می‌شود و تلاش می‌کنیم تا تعهدات درج شده در صورت جلسه واقعی باشد، به تمام آن‌ها پایبند باشیم و موارد اجرا شود.

کد خبر 762547

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • الهام نوروزی IR ۱۹:۲۳ - ۱۴۰۳/۰۳/۲۳
    0 0
    سلام وادب به نظرشهردارمحترم آقای قاسم زاده مردمی بودن،من ازنزدیک باایشان ملاقات داشتم امیدوارم روابط بین فردی افراد که مسئولیتها به آنان واگذارمیشود به نحواحسن انجام شود،تاشهردارعزیز روسفید وپایدارباشند.