شرط خداداری در نظام اسلامی، مردم‌داری است

دبیر ستاد امر به معروف و نهی از منکر کشور با اشاره به اهمیت خدمت به خلق در نظام اسلامی گفت: در این نگاه اگر می‌خواهیم خداداری کنیم، باید مردم‌داری کنیم، از سویی در نظام اسلامی عنصری به‌ نام بیعت داریم که شامل مصادیقی همچون شرکت در مراسم‌ سیاسی، مذهبی و ملی می‌شود و نقش جمهور مشخص‌تر می‌شود.

به گزارش خبرگزاری ایمنا، حجت‌الاسلام محمدحسین طاهری صبح امروز _چهارشنبه بیست‌وسوم خرداد_ در نشست برخط جهاد تبیین با موضوع انتخابات ریاست‌جمهوری ضمن گرامیداشت یاد شهدا، با اشاره به موضوع نقش مردم در حکومت اظهار کرد: از پایه‌های حکومت در ایران، موضوع جمهوریت و اسلامیت است و بر این اساس انقلاب نیز با دو شعار «نه شرقی نه غربی جمهوری اسلامی» و «استقلال، آزادی و جمهوری اسلامی» شکل گرفت‌.

وی با بیان اینکه بنا بر آنچه که در فلسفه سیاسی اسلام مطرح می‌شود، معتقدیم حکومت از آن خداست و در این راستا، مسیر خلقت «انا لله و انا الیه راجعون‌» است، افزود: شخصی که حق حکومت دارد خدا و آن شخصی است که او مشخص کرده که ممکن است مستقیم یا غیرمستقیم باشد.

دبیر ستاد امر به معروف و نهی از منکر کشور خاطرنشان کرد: در انتصاب غیرمستقیم، خدا شخص را انتخاب نمی‌کند، بلکه شرایط نصب فرد را مهیا می‌کند که این شخص در فلسفه سیاسی اسلام به نام ولایت فقیه شناخته می‌شود.

حجت‌الاسلام طاهری با بیان اینکه حکومت زمانی محقق می‌شود که عنصر دوم یعنی جمهوریت به مبحث قبلی متصل شود و در این راستا جمهوریت به این معناست که مردم حکومت را بپسندند، یعنی نقش مردم در انتخاب حکومت نقشی پررنگ است، خاطرنشان کرد: اگر امام (ره) بیان کردند نه شرقی نه غربی به این دلیل است که مبنای ما نصب الهی بود و باید به‌جای حرکت به سمت علوم غرب، به سمت علوم وحیانی می‌رفتیم و این موضوع در سیاست‌های داخلی حضرت امام (ره) با محوریت استقلال و آزادی نیز مشخص بود.

دبیر ستاد امر به معروف و نهی از منکر کشور با یادآوری اینکه هنر امام (ره) این بود که دیدگاه نظری و سیاسی را عملیاتی و پیاده کردند، تصریح کرد: امام (ره) در این مسیر از سمت جمهوریت حرکت کردند، یعنی به‌عنوان یک کنشگر سیاسی مردم را به صحنه آوردند.

حجت‌الاسلام طاهری با اشاره به اهمیت خدمت به خلق در چنین نظام اسلامی عنوان کرد: در این نگاه است که مواردی همچون سفر استانی تبدیل به یک اصل می‌شود، چرا که در این نگاه اگر می‌خواهیم خداداری کنیم، باید مردم‌داری کنیم.

وی با یادآوری اینکه در جمهوری اسلامی امام جامعه حاکمی که مردم می‌پذیرند را تنفیذ می‌کند، گفت: اگر تنها جمهور به میان بیاید و تنفیذ امام نباشد، نقدهایی که به نظام دموکراسی غربی داریم، به نظام خود ما نیز وارد می‌شود، چرا که در غرب می‌گویند مشروعیت حکومت به رأی مردم است.

دبیر ستاد امر به معروف و نهی از منکر کشور مطرح کرد: در نظام اسلامی عنصری به نام بیعت داریم که شامل مصادیقی همچون شرکت در مراسم سیاسی، مذهبی و ملی می‌شود و اینجاست که نقش جمهور مشخص‌تر می‌شود.

حجت‌الاسلام طاهری با تاکید بر اینکه آنچه که امروز اهمیت دارد، حضور در انتخابات است، اظهار کرد: رأی مردم در نظام حکمرانی دینی یک اصل است و به همین علت است که گاهی در انتخابات‌ها اتفاقاتی رقم می‌خورد که قابل پیش‌بینی نیست‌.

کد خبر 762460

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.