طلا و جواهر در این صندوق امانات جایی ندارد

صندوق امانات بانک قدیمی قرن بیستمی اسپانیایی که زمانی محل قرارگیری شمش‌های طلا، جواهرات و اسناد مردم بود، تعدادی از محفظه‌های خود را به نگهداری فرهنگ و ادب کشور اختصاص داده است.

به گزارش سرویس ترجمه خبرگزاری ایمنا، در اعماق ساختمان کاریاتید در مادرید یک ساختار طاق‌مانند وجود دارد که حاوی بعضی از بزرگ‌ترین گنجینه‌های ادبیات اسپانیایی است. این مکان، مقر مؤسسه سروانتس، یک سازمان غیرانتفاعی جهانی است که از سال ۲۰۰۶ در این ساختمان مستقر شد و در سال ۲۰۰۷ با هدف ترویج و آموزش زبان اسپانیایی در سراسر جهان، دفتر مرکزی خود را در ساختمان سابق بانک ریودولا پلاتا در مادرید افتتاح کرد.

در این صندوق امانات، خبری از طلا و جواهر نیست

ساختمان یادشده که توسط معمار مشهور اسپانیایی آنتونیو پالاسیوس طراحی شده است، در سال‌های اولیه قرن بیستم ساخته و در سال ۱۹۱۸ افتتاح شد. این بنا دربردارنده بانک بزرگ ریودولا پلاتا در خیابان تاریخی آلکالا در مرکز مادرید بود. صندوق امانات این بانک امروزه به محفظه تاریخی‌-فرهنگی اسپانیایی تغییر کاربری داده شده است.

در قدیم ثروت مشتریان اغلب به شکل شمش‌های طلا که از تجارت در آن سوی اقیانوس اطلس به دست می‌آمد، در صدها صندوقی ذخیره می‌شد که روی دیوارهای این طاق زیرزمینی ساختمان قرار داشت. این طاق باشکوه از طریق یک دهانه مدور محافظت‌شده توسط دری هفت تنی قابل دسترسی بود و هست.

در این صندوق امانات، خبری از طلا و جواهر نیست

تغییر کاربری صندوق امانات قدیمی اسپانیایی

هنگامی که ساختمان این بانک قدیمی توسط دولت اسپانیا در سال ۲۰۰۳ خریداری شد و به‌عنوان مقر مؤسسه سروانتس تغییر کاربری داد، در ابتدا مؤسسه نمی‌دانست با صندوق‌های امانات چه کند، با این حال سرپرست مؤسسه یک ایده خلاقانه شگفت‌انگیز داشت و آن استفاده از جعبه‌ها به‌عنوان محفظه تاریخی‌-فرهنگی کشور بود.

از آن لحظه به بعد بسیاری از هنرمندان و متفکران اسپانیایی دعوت شدند تا اقلام مورد نظر خود را با ذکر تاریخ بازگشایی محفظه در آینده در جعبه‌های امنیتی این صندوق بگذارند. حدود ۴۰ محفظه از ۱۷۶۷ جعبه آن نیز اکنون از گنجینه‌های هنری یا ادبی محافظت می‌کنند که در آینده به نمایش گذاشته خواهد شد. این ۴۰ صندوق با رنگ طلایی مشخص شده است تا از بقیه متمایز باشد و نام هنرمند اثر همراه با تاریخ بازگشایی آن حک شده است. وقتی زمان فرارسید، باید آن کالا به صاحب یا وارثان افراد بازگردانده شود.

در این صندوق امانات، خبری از طلا و جواهر نیست

گنجینه‌های فرهنگی صندوق امانات بانک قدیمی اسپانیا

جعبه‌های این صندوق طیف متنوعی از اشیا را در خود جای می‌دهند. نخستین جعبه، شماره هزار، توسط نویسنده فرانسیسکو آیالا در سال ۲۰۰۷ مورد استفاده قرار گرفت. وی نامه و یک وسیله شخصی را ذخیره کرد که هیچ جزئیاتی در مورد آن ارائه نشده است و برای آگاهی از محتوای آن باید تا سال ۲۰۵۷ صبر کرد.

بیشتر گنجینه‌های فرهنگی این صندوق شامل نسخه‌های خطی، نامه‌ها، اشعار، کتاب‌ها و آثار مشابه از جمله فیلم‌نامه‌ای از لوئیس گارسیا برلانگا می‌شود. اشیای عجیب دیگری هچمون ماشین تحریر نویسنده نیکانور پا را، میکروسکوپ دانشمند مارگاریتا سالاس، یک جفت کفش باله متعلق به آلیسیا آلونسو، نخستین ساعت سوئیسی جان الیوت اسپانیایی‌تبار و حتی مقداری خاک از زادگاه رمان‌نویس معروف و برنده جایزه نوبل گابریل گارسیا نیز در این صندوق به امانت گذاشته شده است. مورد آخر برای همیشه در این صندوق محافظت خواهد شد، زیرا هیچ تاریخی برای باز کردن محفظه در آینده مشخص نشده است.

در این صندوق امانات، خبری از طلا و جواهر نیست

در میان بیش از ۱۷۰۰ کشوی این گاوصندوق قدیمی، دفترچه تلفن ژوزه ساراماگو (نویسنده)، کلاه کاسه‌ای متعلق به نوازنده خواکین سابینا، مدال نوبل پزشکی سال ۱۹۰۶ رامون ای کاخال، دستبند برنجی شکسته متعلق به پدر النا پونیاتوسکا و مهم‌تر از همه، کتاب‌ها، پیش‌نویس‌ها و نسخه‌های خطی حفاظت می‌شود که تعدادی از آن‌ها هرگز منتشر نشدند.

حفظ این اقلام بخشی از ابتکار مؤسسه سروانتس برای حفظ و مستندسازی غنای فرهنگی اسپانیایی است. این مؤسسه به‌رغم دریافت پیشنهادهای بسیار از سوی مؤسسات، دانشگاه‌ها و بنیادها برای پیوستن به طرح، مسئولیت تماس با سپرده‌گذاران را به‌طور مستقیم خود برعهده دارد و اقلام به استثنای تعدادی معدود، برای چندین دهه یا حتی برای مدت نامحدود، قبل از بازگشت به صاحبان خود یا گنجانده شدن در کتابخانه میراث آن، در خزانه باقی خواهند ماند.

در این صندوق امانات، خبری از طلا و جواهر نیست

مؤسسه سروانتس دلیل این تغییر کاربری را اینگونه بیان کرد که ثروت واقعی یک کشور فرهنگ آن است و هر جعبه اجاره‌ای که مردم پول، جواهرات، اسناد و مدارک خود را در آنجا می‌گذاشتند، امروزه به محلی برای ادای احترام به نام‌ها و شخصیت‌های بزرگ ادبیات اسپانیا تبدیل شده است.

کد خبر 758132

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.