با جدیدترین و محبوب‌تری ورزش دنیا (پدل) آشنا شوید...

در قرن 1969 بود که سر و صدای ورود یک ورزش پر طرفدار در مکزیک به گوش رسید. این ورزش توسط انریکه کورکوئرا ابداع شد و یک فعالیت ترکیبی از تنیس، بدمینتون و اسکواش بود که در نهایت با نام پدل به دنیا معرفی شد.

مردم آرژانتین و اسپانیا در اولین سال‌های اختراع پدل، استقبال بی‌نظیری از آن کردند و سپس در اروپا، امریکای لاتین، کانادا و هندوستان نیز به محبوبیت بالایی دست پیدا کرد. اکنون که شما در حال خواندن این مطلب هستید، چیزی در حدود 6 میلیون بازیکن فعال پدل در سرتاسر دنیا وجود دارند و تعدادی از آنها نیز در کشور خودمان هستند.

ورود پدل به ایران به سال 1384 برمی‌گردد. دو سال پس از این ورزش، کمیته پدل با ریاست فرهاد جامع تشکیل شد و در نهایت اولین زمین اختصاصی برای این ورزش در باشگاه انقلاب تهران تاسیس و در اختیار علاقه‌مندانش قرار گرفت. اما از آنجایی که پدل، بازی با قوانین مخصوص به خود است؛ نیازمند دوره‌های آموزشی با متخصصین این عرصه بود و بنابراین اولین دوره آموزشی در سال 1396 با حضور دو مدرس اسپانیایی برگزار شد. بالاخره در سال 1398، کمیته ورزش پدل به انجمن ورزش پدل تبدیل شد. در حال حاضر افراد زیادی این ورزش را به عنوان فعالیت مورد علاقه خود انتخاب کرده‌اند؛ اما به دلیل گران‌قیمت بودن کلاس‌ها، زمین بازی و وسایلی که نیاز دارند، تعداد این افراد کمتر از دیگر فعالیت‌های ورزشی است.

با جدیدترین و محبوب‌تری ورزش دنیا (پدل) آشنا شوید...

تفاوت پدل و تنیس

با وجود اینکه تفاوت‌های بسیار زیادی بین تنیس و پدل وجود دارد؛ اما باز هم افرادی هستند که این دو را با هم اشتباه می‌گیرند. بهتر است یکبار برای همیشه این موضوع را حل کنیم!!! تفاوت پدل و تنیس را می‌توانید از همان لحظه ورود به زمین بازی آنها متوجه شوید. پدل در یک فضای بسته انجام می‌شود و دیوارها و حصارهایی در اطراف زمین آن وجود دارد. همچنین زمین پدل کوچکتر از زمین تنیس بوده و هیچ خط‌کشی شبیه به آن ندارد.

از طرفی راکت پدل هم اگرچه شبیه به راکت تنیس است، اما سایز آن کوچکتر بوده و زهی برای آن در نظر گرفته نشده و این موضوع را به راحتی حتی از روی تصاویر این دو وسیله هم متوجه می‌شوید. تفاوت بعدی نیز در قطر توپ‌های آنهاست که مدل‌های مربوط به پدل کوچکتر و توپ‌های تنیس بزرگتر هستند.

در پروسه بازی پدل و تنیس هم تفاوت‌هایی وجود دارد. به عنوان مثال سرویس پدل، باید از ارتفاع کمتری زده شود. همچنین تکنیک بازی پدل بر پایه قدرت نبوده و معمولا سرعت در آن حرف اول را می‌زند.

قوانین ورزش پدل

ورزش پدل بین دو نفر یا دو تیم دو نفره انجام شده و مانند هر بازی دیگری قوانین خاص خود را دارد. این نکات برای افرادی که به تازگی ورزش را شروع کرده‌اند، لازم و ضروری است و به طور حتم در بازی‌های حرفه‌ای قوانین سخت‌گیرانه‌تری نیز وجود خواهد داشت. چند نمونه از قوانین ابتدای این ورزش را می‌توانید در اینجا ببینید:

  • در ورزش پدل، زمانی که توپ به زمین حریف بخورد، یک امتیاز به فرد پرتاب کننده و در صورتی که روی خطوط یا خارج از زمین باشد، امتیاز به حریف داده می‌شود.
  • بازی پدل در دو مدل 3 و 5 ست انجام می‌شود.
  • در بازی چهارنفره، امکان پاس دادن به یکدیگر وجود ندارد.
  • نگه داشتن توپ با دست یا راکت و همچنین دوبار ضربه پشت سر هم نیز خطا حساب می‌شود.
  • بازیکنان بدون اجازه داور نمی‌توانند زمین را ترک کند.

شروع پدل

اگر شما هم جزو افراد علاقه‌مند به ورزش پدل هستید، باید مقدمات این بازی را آماده کنید. قبل از هر چیزی باید بدانید که این بازی در زمینی با ابعاد 20×10 متر انجام می‌شود که با تور به دو بخش 10×10 متر و هر کدام از این قسمت‌ها نیز به دو منطقه 5 متری برای بازی گروهی تقسیم شده است. این زمین با دیوارهای شیشه‌ای و فنس فلزی محاصره شده و سطح آن از بتن یا چمن مصنوعی است.

با جدیدترین و محبوب‌تری ورزش دنیا (پدل) آشنا شوید...

در مرحله بعدی باید به سراغ آماده کردن وسایل بازی بروید. راکت پدل اولین وسیله مورد نیاز شماست که دارای گریپ کوتاه و صفحه‌ای از جنس فایبرگلس، فیبرکربن یا گرافن بوده و طول آن در بیشترین حالت 45.5 سانتی‌متر بوده و ضخامتی برابر با 38 میلی‌متر دارد. روی سطح راکت سوراخ‌هایی قرار گرفته که باعث وزن کمتر آن شده است.

مورد بعدی توپ‌های پدل است که تقریبا شبیه به توپ تنیس هستند، اما اندازه آنها کوچکتر است. توپ پدل زرد رنگ بوده و نوارهای سفید رنگ روی آن دیده می‌شود. قطر توپ بین 6.32 تا 6.77 سانتی‌متر بوده و وزنی معادل با 56 تا 59 گرم دارد.

مشخصات مربوط به زمین پدل

از آنجایی که پدل در ایران هم طرفداران زیادی را پیدا کرده، تقاضا برای ساخت زمین این بازی روزبه‌روز در حال افزایش است. نکته مهم این است که یک زمین پدل چه ویژگی‌هایی دارد و برای ساخت آن باید چه نکاتی رعایت شود؟

به طور کلی ویژگی‌هایی که برای زمین پدل باید در نظر گرفته شود، شامل وجود دیوارهای شیشه‌ای برای محافظت از توپ است. همچنین توری اصلی بازی پدل نیز با ارتفاع 88 سانتی‌متر و طول 10 متر باشد. به جز این استانداردهای منحصر به فرد این زمین بازی مانند طرح اولیه و پوشش چمن مصنوعی نیز باید با سطح کیفیتی بسیار بالایی برای آن در نظر گرفته شود. تنها در این صورت است که یک زمین پدل آماده بازی می‌شود.

خرید چمن مصنوعی برای زمین پدل

خرید چمن مصنوعی برای پدل باید با در نظر گرفتن موارد مختلفی انجام شود. این انتخاب باید از میان محصولاتی باشد که مقاومت بالایی را در برابر تردد و ساییدگی داشته باشند و سطح صاف و یکنواختی را برای بازیکنان فراهم ‌کنند. چند مورد از ویژگی‌هایی که چمن مصنوعی مخصوص پدل باید داشته باشد:

  • الیاف چمن مصنوعی پدل باید به گونه‌ای باشند که توپ پس از برخورد با زمین منحرف نشود.
  • ارتفاع و تراکم مناسب چمن مصنوعی پدل نیز باید رعایت شود تا علاوه بر زیبایی بصری، سلامت بازیکنان را هم تضمین کند.
  • مقاومت در برابر ضربه، ماندگاری و طول عمر بالا نیز جزو مشخصاتی است که یک چمن مصنوعی باکیفیت باید داشته باشد.
  • وجود لایه ژئوتکستایل در زیر چمن مصنوعی باعث می‌شود تا پس از نصب اصطکاک زیره چمن با سطحی که رویش قرار گرفته کمتر شده و در نتیجه عمر چمن افزایش پیدا کند. اما این اقدام ممکن است چرخش توپ را کاهش دهد، بنابراین گاهی از شن سیلیس به عنوان پرکننده فضاهای خالی استفاده می‌شود.

بهترین مجموعه را جهت تهیه چمن مصنوعی برای پدل انتخاب کنید...

در کنار تمام اطلاعاتی که در مورد ورزش پدل و انتخاب بهترین چمن مصنوعی برای بازی در آن ارائه شد؛ یک نکته مهم‌تر هم وجود دارد و آن هم خرید این پوشش از فروشگاه‌های معتبری است که کیفیت محصولاتشان را تضمین می‌کنند. چمنزار، مجموعه‌ای است که با بیش از دو دهه سابقه فعالیت در زمینه نصب و اجرای چمن مصنوعی در قسمت‌های تزئینی و ورزشی توانسته، بخش بزرگی از این بازار را به خود اختصاص دهد. کارشناسان این مجموعه با بررسی نیازهای شما در نهایت بهترین راهکارها را برای بهینه‌سازی فضای مورد نظر و همچنین اجرای زمین‌های چمن مصنوعی ورزشی و تفریحی ارائه می‌دهند. اگر شما هم قصد دارید این ورزش جدید را در محیطی متفاوت، زیبا و امن تجربه کنید؛ مقدمات این مسیر را به عهده چمن‌زار بگذارید...

کد خبر 757855

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.