جو سنگین گمانه‌های انتخاباتی

مهم‌ترین عناوین روزنامه‌های امروز _دوشنبه هفتم خرداد ۱۴۰۳_ را در ادامه می‌خوانید.

به گزارش خبرگزاری ایمنا، رسانه‌های آزاد، روزنامه‌ها و مطبوعات در هر جامعه‌ای از ارکان توسعه و دموکراسی به‌شمار می‌آید، بر این اساس خبرگزاری ایمنا، مرور عناوین مطبوعات کشور را به‌صورت روزانه در دستور کار خود دارد.

روزنامه ایران در صفحه نخست امروز خود با تیتر «۴۰ یادگار ماندگار سید محرومان‌» نوشت: دولت با ریاست «شهید جمهور» از همان ابتدای روی کار آمدن در نیمه گرم تابستان پرالتهاب سال ۱۴۰۰ به دلیل همه‌گیری کرونا و فرو رفتن در باتلاق برجام؛ با رکود اقتصادی، رشد فقر و افزایش شکاف طبقاتی مواجه بود؛ گزاره‌هایی که برای هر دولتی می‌توانست یک بحران و شاید هم موجب زمینگیر شدن آن دولت می‌شد، اما این دولت با مدیریت کارآمد شهید آیت‌الله ابراهیم رئیسی، گام به گام همه این بحران‌ها را پشت سر گذاشت.

محض نمونه شاید سال ۱۴۰۲ از معدود سال‌های طلایی باشد که در تاریخ کشور پس از انقلاب، دولت سیزدهم در راستای فقرزدایی، مقابله با تبعیض و برقراری عدالت، مقابله با فساد و ایجاد شفافیت اقدامات زیربنایی و اساسی انجام داد. بررسی ابعاد سیاست‌های حمایتی در سال گذشته، بخوبی بیانگر این موضوع است که دولت سیزدهم به ریاست شهید جمهور زودتر از آنچه که برنامه‌ریزی شده بودبه اهداف از پیش تعیین شده‌اش دست یافت.

روزنامه جوان در صفحه نخست امروز خود با تیتر «جو سنگین گمانه‌های انتخاباتی» نوشت: تب انتخابات داغ شد. سه روز دیگر ثبت‌نام‌ها آغاز می‌شود و ۳۰ روز دیگر خود انتخابات برگزار خواهد شد. اکنون جو سنگینی در فضای رسانه‌ها و فضای ذهنی مردم حاکم شده است: چه کسی نهمین رئیس‌جمهور ایران می‌شود؟ برخی مانند غلامحسین اژه‌ای رسماً اعلام کردند که در این انتخابات نامزد نخواهند شد. برخی دیگر که کمتر شناخته شده هستند، از همین حالا اعلام حضور کرده‌اند تا از حداکثر زمان برای شناساندن خودشان استفاده کنند.

انتخابات هیئت رئیسه مجلس نیز فردا برگزار خواهد شد و بعید است اعضای هیئت‌رئیسه وارد گود انتخابات دیگری بشوند. اما از کسانی که در ادوار گذشته نامزد بوده‌اند، نیز خبرهایی به بیرون درز می‌کند، معمولاً به این شکل که عده‌ای از طرفداران‌شان برای دعوت از آنان به دفاتر یا در خانه‌های‌شان رفته‌اند و بعد در گوش رسانه‌ها زمزمه کرده‌اند که فلانی دارد بررسی می‌کند و احتمال آمدنش این اندازه است. از میان آنانی که طرفداران‌شان به دفاتر آنان رفته‌اند، حضور سعید جلیلی پررنگ یا تقریباً قطعی شده است. چند فرد شاخص دیگر هم هستند که مشغول کارند و در همان کارها وعده‌های سنگین خدمت به مردم داده‌اند و بعید است بتوانند با این تعارض که آن وعده‌ها را به وعده‌های تازه تغییر دهند، کنار بیایند.

روزنامه کیهان در صفحه نخست امروز خود با تیتر «کارنامه بلند موفقیت‌های اقتصادی دولت در ۱۰۰۰ روز تلاش خستگی‌ناپذیر» نوشت: دغدغه اول و آخر شهید رئیسی خدمت به مردم با خنثی کردن اثر تحریم، اجرای طرح‌های کلان و بهبود معیشت مردم بود؛ از همین جهت تلاش شبانه‌روزی در دستور کار او و دولت سیزدهم بود. برخی دستاوردهای دولت سیزدهم برای مردم ملموس و بعضی غیرملموس است و درازمدت اثر آن نمایان می‌شود؛ اما آیت‌الله رئیسی و دولت او در تقریباً ۱۰۲۰ روز دوران ریاست جمهوری، با تلاش خستگی ناپذیر، کارنامه‌ای به جا گذاشت که فقط فهرست کردن آن به چند روزنامه کامل نیاز دارد.
دولت قبل به دلیل توجه یکجانبه به برجام و ارتباط با غرب، بسیاری از ظرفیت‌های اقتصادی را معطل گذاشت اما دولت سیزدهم یک دیپلماسی اقتصادی با محوریت ارتباط با کشورهای دوست و بخصوص همسایگان را فعال کرده که ثمرات آن در حال تحقق است.

روزنامه دنیای اقتصاد در صفحه نخست امروز خود با تیتر «تله بورسی دامنه نوسان‌» نوشت: بورس تهران سه‌روز متوالی است که در تله دامنه نوسان گیر افتاده است. پس از شهادت رئیس‌جمهور و هیات همراه او، دامنه تحرکات بورس به ۲ درصد کاهش پیدا کرد. تداوم کاهش اجباری نوسانات بازار، سبب شد تا اهالی بازار سهام با هیجانات بیشتری دست به فروش بزنند. این درحالی است که ریسک تصمیمات ناگهانی نیز بر بازار سایه افکنده است. مجموعه این عوامل، سبب شده است تا دست بازارگردان برای کنترل بازار نیز بسته شود و صندوق‌های سهامی با وجود آنکه به نقدشوندگی بالا معروف هستند، با صف فروش مواجه شوند. به نظر می‌رسد شرایط ویژه‌ای که بورس با آن مواجه شده است طی ۱۹ روز معاملاتی آینده و تا انتخابات ریاست جمهوری ادامه یابد. انتظار می‌رود دولت جدید با کاهش دخالت‌های مستقیم خود در معاملات بورس تهران و سودآوری شرکت‌ها در صورت‌های مالی و همچنین حذف قیمت‌گذاری دستوری، بازار سرمایه را به روزهای رونق بازگرداند.

کد خبر 757427

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.