دوچرخه‌سواری؛ فرهنگ ملی هلندی‌ها

هلندی‌ها با حدود پنج میلیارد سفر با دوچرخه در سال، همواره در مسیر پیشرفت دوچرخه‌سواری پیشرو هستند و این نوع تردد را به فرهنگ ملی خود تبدیل کرده‌اند.

به گزارش سرویس ترجمه خبرگزاری ایمنا، دوچرخه‌سواران هلندی مهارت بسیاری در انجام فعالیت‌های روزانه به کمک دوچرخه دارند که ایمنی، سازگاری با محیط زیست و فراگیری زیرساخت‌های دوچرخه‌سواری در پشت‌صحنه این جریان قرار دارد، تاکنون ابتکارات بی‌شماری در این کشور اجرا شده است تا اطمینان حاصل شود که دوچرخه‌سواری فراگیر است، نه‌فقط برای جوانانی که با آن بزرگ شده‌اند و این حقیقت که ۶۴ درصد از کل جمعیت حداقل یک بار در هفته دوچرخه‌سواری می‌کنند، نشان‌دهنده کارآمد بودن این ابتکارات است. برای مثال دولت هلند برنامه دوچرخه‌سواری ایمن را برای افراد مسن ارائه کرده است و از ابزارها و روش‌هایی همچون نصب آینه و پایین آوردن زین برای تسهیل این فرایند استفاده می‌کند.

دوچرخه‌سواری؛ فرهنگ ملی هلندی‌ها

دوچرخه‌سواری برای همه

زیرساخت‌های دوچرخه‌سواری در هلند به گونه‌ای طراحی می‌شود که این فعالیت را برای همه ساکنان در دسترس قرار دهد. یکی از طرح‌های ابتکاری هلند مربوط به مهاجرانی است که ممکن است پیش از این دوچرخه‌سواری نکرده باشند. کلینیک دوچرخه‌سواری که توسط شهرداری لاهه در چندین مرکز اجتماعی ارائه می‌شود ۱۰ درس درباره مهارت‌های دوچرخه‌سواری به کارآموزان ارائه می‌کند و با ارائه فضایی امن برای غلبه بر ترس، پیدا کردن تعادل را به آن‌ها آموزش می‌دهد.

بیش از ۳۷ هزار کیلومتر مسیر دوچرخه‌سواری اختصاصی در هلند با تقاطع‌هایی برخورد می‌کند که اساس طراحی آن‌ها برای پایین نگه داشتن نرخ تصادفات تا حد ممکن است و نوآوری در ایمنی و زیرساخت‌های دوچرخه‌سواری همواره در برنامه‌های توسعه شهری وجود دارد.

دوچرخه‌سواری؛ فرهنگ ملی هلندی‌ها

تغییر کاربری زیرساخت‌های حمل‌ونقل

برنامه‌ریزی شهری قرن بیستم در هلند نیز همچون سایر کشورهای اروپایی، حول محور استفاده از خودرو می‌چرخید و تغییر نگرش به برنامه‌های مردم‌محور منجر به بدون استفاده ماندن بسیاری از زیرساخت‌ها شده است. به‌عنوان مثال، در اوترخت یک بزرگراه ۱۱ خطی که زمانی از تمام مناطق حومه‌ای وارد شهر می‌شد، اکنون کاربری سابق را ندارد. بسیاری از جاده‌های چهار خط، به دو خط کاهش یافته‌اند تا فضایی برای دوچرخه‌سواری در اختیار شهر قرار دهند. مسیر دوچرخه‌سواری بدون وقفه‌ای که پیش از این برای رانندگی استفاده می‌شد، در حال بازگشایی است تا به‌عنوان نخستین مسیر از ۹ مسیر طولانی در اوترخت، ارتباط با آمرسفورت را برقرار کند.

حمل‌ونقل ترکیبی در هلند

استفاده از بیش از یک روش حمل‌ونقل برای انجام یک سفر می‌تواند کلید گسترش برنامه‌های دوچرخه‌سواری در این کشور باشد. به لطف کارایی دیجیتالی قابل‌توجه در تأسیسات پارکینگ دوچرخه در ایستگاه‌های قطار زیرزمینی، افرادی که قطار بین‌شهری را برای انجام سفر انتخاب کرده‌اند، مسیر خانه تا ایستگاه را با دوچرخه طی می‌کنند و در ایستگاه مقصد نیز یک دوچرخه اشتراکی کرایه می‌کنند تا به مقصد اصلی برسند. ایستگاه مرکزی Utrecht Centraal fietsenstalling پتانسیل ورود ۱۸۰ دوچرخه در دقیقه را دارد.

دوچرخه‌سواری؛ فرهنگ ملی هلندی‌ها

آموزش

آموزش نقش مهمی در ایمنی کاربران دوچرخه و عابران پیاده ایفا می‌کند و تمرین خوب در دوران کودکی تضمین‌کننده یک عمر سفرهای پایدار است. کودکان پس از اینکه توسط بازی‌های دیجیتالی با دوچرخه‌سواری آشنا شدند، در مدارس ابتدایی آموزش می‌بینند و با برنامه Fietsexamen در آزمون دوچرخه‌سواری عملی شرکت می‌کنند تا بتوانند برای سال‌های دبیرستان مهارت و استقلال کافی به دست آورند. این کشور به‌تازگی برای ابزار هوش مصنوعی خود نامزد جایزه Webby شده است که چشم‌انداز دوچرخه‌دوستی را به همه خیابان‌ها در جهان منتقل می‌کند.

دوچرخه‌سواری؛ فرهنگ ملی هلندی‌ها

اگرچه دوستداران محیط زیست می‌ترسند که دولت راستگرای جدید کشور را در زمینه اقدامات اقلیمی به عقب برگرداند، اما اکثر منابع مرتبط با دوچرخه‌سواری و تصمیم‌گیری‌های این بخش در اختیار مقامات محلی است.

محدوده قدرت پلوتون

دوچرخه‌سواری در هلند فقط برای رفت‌وآمد به محل کار یا مدرسه نیست، بلکه به‌عنوان یک فعالیت تفریحی که تأثیرات شگرفی بر سلامت جسمی و روحی دارد مورد استفاده مردم قرار می‌گیرد. هلندی‌ها در محدوده‌های قدرت پلوتون (برنامه‌ای که مرتبط با قدرت و سرعت پدال‌زدن است) جایگاه بالایی دارند و از نظر استقامت و عملکرد کلی بهتر از بسیاری کاربران در کشورهای دیگر عمل می‌کنند.

رویدادهای دوچرخه‌سواری

رویدادهای ماهانه Fietszwerm که به‌عنوان واسطه‌ای بین دوچرخه‌سواران و سیاست‌گذاران عمل می‌کند، همه مردم محلی را برای دوچرخه‌سواری با حال‌وهوای جشنواره گرد هم می‌آورد تا علاوه‌بر ایجاد حس خوب در میان مردم، فرهنگ دوچرخه‌سواری را ترویج دهد و نیازهای کاربران را برای سیاست‌گذاران آشکار کند.

سال جاری روتردام و لاهه میزبان این تور مسابقات دوچرخه‌سواری هستند. نکته قابل‌توجه این تور، گذر از مناطق مسکونی است که استفاده از دوچرخه در آن‌ها کم است تا فرهنگ دوچرخه‌سواری و شرکت در مسابقات را ترویج دهد.

دوچرخه‌سواری؛ فرهنگ ملی هلندی‌ها

بازیافت دوچرخه

دولت هلند با ارائه برنامه‌های متنوع، شهروندان را به تعمیر و استفاده مجدد از دوچرخه‌های قدیم تشویق می‌کنند. معروف است که در هلند تعداد دوچرخه‌ها بیشتر از تعداد مردم است، به همین دلیل ابتکارات متعددی برای حفظ دوچرخه به جای رها کردن آن توسط مقامات و مدیران شهری معرفی و اجرا می‌شود. علاوه‌بر این، شهرداری لاهه هزاران دوچرخه اضافی را جمع‌آوری می‌کند تا پس از تعمیر، آن‌ها را بین کودکانی توزیع کند که دوچرخه ندارند. یکی از موقعیت‌های شغلی در هلند، بازسازی و تعمیر دوچرخه است که مورد استقبال کارجویان قرار گرفته است، همچنین یک شرکت دوچرخه‌سازی در آمستردام، از قطعات دوچرخه‌های دست دوم برای بازسازی و تولید مجدد استفاده می‌کند.

کد خبر 757416

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.