روز جهانی مو قرمزها ۱۴۰۳ + کشورهایی با بیشترین موقرمزها

روز جهانی مو قرمزها هر سال در تاریخ ۲۶ می برگزار می‌شود. تنها ۲ درصد از افراد به‌طور طبیعی موهای قرمزرنگ دارند که بیشتر این افراد جزو اروپای شمالی هستند.

به گزارش سرویس ترجمه خبرگزاری ایمنا، رنگ مشکی و قهوه‌ای از جمله شایع‌ترین رنگ موهای طبیعی در افراد، به‌ویژه در میان ساکنان آفریقا و آسیای شرقی است. رنگ بلوند در جایگاه بعدی قرار می‌گیرد و در نهایت رنگ موی قرمز که جزو نادرترین رنگ موهای طبیعی محسوب می‌شود. تنها ۲ درصد از افراد به‌طور طبیعی دارای موی قرمزرنگ هستند که کشورهای ایرلند و اسکاتلند بیشترین افراد را دارد.

با این‌وجود، محاسبه دقیق درصد افراد و پیدا کردن کشوری با بیشترین تعداد افراد مو قرمز سخت است. در طول تاریخ و در فرهنگ‌های مختلف، موی قرمز تعبیرهای متفاوتی داشته است؛ به طور مثال، در جزایر پلی‌نزی موی قرمز به‌عنوان نشانه‌ای از اصالت و جایگاه خانوادگی بالا در نظر گرفته می‌شد. در طول زمان‌های مختلف اروپاییان موی قرمز را نماد ناپاکی، یهودیت یا حتی خون‌آشام بودن در نظر می‌گرفتند. افراد مو قرمز اغلب با اصطلاح موی زنجبیلی به یکدیگر اشاره می‌کنند؛ این توصیفی است که تنها خود مو قرمزها به کار می‌برند و استفاده توسط سایر افراد بی‌ادبانه در نظر گرفته می‌شود.

روز جهانی مو قرمزها ۱۴۰۳+ کشورهایی با بیشترین موقرمزها

تاریخ روز جهانی موقرمزها ۱۴۰۳

روز جهانی مو قرمزها هر سال در تاریخ بیست‌وششم می برگزار می‌شود.

دلایل ژنتیکی و محیطی داشتن موی قرمز

بر اساس علم ژنتیک، علت موی قرمز وجود دو ژن مغلوب در کروموزوم ۱۶ است. وجود این دو ژن باعث تغییر پروتئین MC۱R می‌شود. این پروتئین ناقل رنگ موی قرمز است و به ایجاد رنگدانه‌های پوست و مو کمک می‌کند. این تغییر ژنی، علاوه بر موی قرمز، در روشنی پوست، احتمال کک و مک، افزایش حساسیت به گرمای خورشید و اشعه UV و افزایش آستانه تحمل درد نیز نقش دارد.

رنگ موی طبیعی افراد توسط ژن‌ها مشخص می‌شود، اما دانشمندان احتمال داده‌اند که عوامل محیطی نیز می‌توانند در ژن‌ها و رنگ موی طبیعی غالب در یک مکان نقش داشته باشند. آن‌ها احتمال داده‌اند که زیاد بودن افراد مو قرمز در بریتانیا تا حد زیادی به‌دلیل آب و هوای آن منطقه است.

بر اساس این فرضیه، افراد مو قرمز حساسیت بالایی نسبت به نور خورشید دارند و همین مسئله موجب می‌شود بدن آن‌ها بهتر از سایر افراد ویتامین D تولید کند. در نتیجه این افراد سازگاری بیشتری با آب و هوای اغلب ابری انگلستان دارند.

در طول نسل‌های گذشته، جمعیت محدود مو قرمزها بچه‌های سالم‌تری با درصد بقای بالاتری داشتند که باعث افزایش تعداد افراد موقرمز در کل جهان شده است.

روز جهانی مو قرمزها ۱۴۰۳+ کشورهایی با بیشترین موقرمزها

کدام کشورها بیشتر درصد افراد مو قرمز را دارند؟

ایرلند، پایتخت مو قرمزها

طبق آمار، بیشتر از هر کشور دیگری، مو قرمزها در ایرلند هستند. در بیشتر کشورها مو قرمزها تقریباً بین ۲ تا ۶ درصد جمعیت را تشکیل می‌دهند؛ اما در ایرلند این رقم به ۱۰ درصد می‌رسد.

اسکاتلند، دومین کشور دارای بیشترین تعداد مو قرمزها

بر اساس آمار، جمعیت مو قرمزها در اسکاتلند بین ۶ تا ۱۳ درصد است.

درصد بالای افراد مو قرمز در این دو کشور باعث شده سایر مردم تمام مو قرمزها را جزو ساکنان این دو کشور بدانند.

انگلستان

در میان کشورهای بریتانیا، انگلستان پس از ایرلند و اسکاتلند بیشترین تعداد افراد مو قرمز در کل دنیا را دارد.

روز جهانی مو قرمزها ۱۴۰۳+ کشورهایی با بیشترین موقرمزها

سایر گروه‌های مو قرمزها

یهودی‌ها

بر اساس آمار بسیاری از مردان یهودی دارای مو یا ریش قرمز هستند. در طول تاریخ نیز افراد یهودی، مرد و زن، ساکن کشورهای مختلف موهای قرمز داشتند و در اروپا موی قرمز یکی از نشانه‌های یهودیان محسوب می‌شد. در آفریقا نیز اکثر مو قرمزها ساکنان مراکش یا الجزایر هستند.

آسیایی‌ها

بیشتر مو قرمزها در آسیا ساکنان کشورهای خاورمیانه مثل اردن، فلسطین، لبنان و سوریه هستند و دلیل این مسئله مهاجرت از اروپا است.
بااین‌وجود سایر کشورهای آسیایی نیز گروه‌های جمعیتی خاصی با مو قرمز دارند. مردم قوم اویغور که در کشورهای چین، قزاقستان، پاکستان، ترکیه و ازبکستان ساکن هستند، افراد مو قرمز زیاد دارند.

فستیوال مو قرمزها

در روزهای بیست‌وسوم تا بیست‌وپنجم اوت فستیوال مو قرمزها در شهر تیلبورخ هلند برپا می‌شود، در این مراسم بیشتر از هزاران فرد با موی قرمز طبیعی شرکت می‌کنند.

روز جهانی مو قرمزها ۱۴۰۳+ کشورهایی با بیشترین موقرمزها

کد خبر 757197

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.