محرم ۱۴۰۳ + تاریخ شروع و پایان ماه و فضیلت زیارت عاشورا

نخستین ماه از سال قمری محرم نام دارد که در آن واقعه کربلا رخ داده و از جایگاه والایی در بین شیعیان برخوردار است.

به گزارش ایمنا، ماه محرم نخستین ماه از ماه‌های قمری است که از جمله ماه‌های حرام نیز به شمار می‌آید. این ماه به دلیل حرام بودن جنگ و خونریزی در آن به نام محرم نام گذاری شده است.

  • بیشتر بخوانید:

عکس پروفایل محرم جدید

.

تاسوعا و عاشورا ۱۴۰۳ چند شنبه است

.

پیام تسلیت شروع ماه محرم ۱۴۰۳

.

مداحی محرم

تاریخ شروع محرم ۱۴۰۳

  • تاریخ دقیق شروع ماه محرم در تقویم شمسی برابر با یکشنبه – ۱۷ تیر ۱۴۰۳ است.
  • تاریخ دقیق شروع ماه محرم در تقویم قمری برابر با ۰۱ محرم ۱۴۴۶ است.
  • تاریخ دقیق شروع ماه محرم در تقویم میلادی برابر با ۷ جولای ۲۰۲۴ است.

تاریخ پایان ماه محرم ۱۴۰۳

  • تاریخ دقیق پایان ماه محرم در تقویم شمسی برابر با دوشنبه ۱۵ مرداد ۱۴۰۳ است.
  • تاریخ دقیق پایان ماه محرم در تقویم قمری برابر با ۳۰ محرم ۱۴۴۶ است.
  • تاریخ دقیق پایان ماه محرم در تقویم میلادی برابر با ۵ آگوست ۲۰۲۴ است.

شروع ماه محرم

وقایع مهم ماه محرم

در این ماه قمری حوادث بسیاری رخ داده که به چند مورد از آن در زیر اشاره می‌کنیم.

شهادت امام حسین (ع) و یارانش در کربلا در سال ۶۱ ق و اسارت خانواده‌اش حمله سپاه یزید بن معاویه به مکه و آتش زدن کعبه در سال ۶۴ ق
شهادت امام سجاد (ع) در سال ۹۵ ق تبعید امام جواد (ع) از مدینه به بغداد در سال ۲۲۰ ق
انفجار و تخریب حرم عسکریین (ع) در سال ۱۴۲۷ ق آغاز غزوه ذات الرقاع و فتح خیبر

محرم به چه معناست؟

مُحَرّم یا محرم‌الحرام نخستین ماه تقویم اسلامی (هجری قمری) و به اعتقاد مسلمانان از جمله ماه‌های حرام است. نام این ماه پیش از اسلام در دوران جاهلیت مؤتمر (در عربی: مُؤْتَمِر یا المُؤْتَمِر) بوده و در زمان جاهلیت محرم (در عربی: المُحَرَّم) نامی بوده که به ماه صفر گفته می‌شد. این ماه را از آن جهت محرم به معنای حرام شده نامیدند که بر اساس دین اسلام در آن جنگ و خونریزی حرام است؛ با وجود اینکه ماه محرم را از دسته ماه‌های حرام می‌دانستند اما در تفسیر کلی، ماه محرم یکی از ماه‌های ارزشمند هجری قمری محسوب می‌شود. واقعه کربلا که منجر به شهادت امام حسین (ع) و یارانش شد، در ماه محرم سال ۶۱ قمری اتفاق افتاد. شیعیان هر ساله با برگزاری مراسم‌های نذری، روضه و عزاداری به اهمیت بسیار این ماه و ارزشمندی اقدامات حضرت حسین بن علی (ع) و یاران با وفای ایشان تاکید و سوگواری می‌کنند.

معنای لغوی «محرم» در برخی واژه نامه چنین آمده است: حرام گردانیده، حرام شده، آنچه از جانب خدای تعالی حرام شده باشد.

شروع محرم

زیارت عاشورا چیست؟

زیارت عاشورا زیارت‌نامه‌ای است که برای زیارت امام حسین (ع) و دیگر شهدای کربلا در روز عاشورا خوانده می‌شود. این زیارتنامه حدیث قدسی بوده و از امام محمد باقر (ع) نقل شده است.

فضیلت خواندن زیارت عاشورا

زیارت عاشورا معروف‌ترین زیارت‌نامه امام حسین (ع) است. بر اساس روایات، این زیارت آثار و برکات متعددی دارد. شیعیان در ایام مختلف سال آن را به تنهایی و به صورت جمعی قرائت می‌کنند که تداوم بر خواندن این زیارت، آثار و برکات ویژه‌ای به دنبال دارد.

  • امام محمد باقر (ع) به فردی به نام علقمه که درباره چگونگی زیارت امام حسین (ع) از راه دور سوال پرسیده بود، فرمودند: پس از آنکه به آن حضرت با سلامی اشاره کردی، دو رکعت نماز بخوان و سپس زیارت عاشورا را بخوان، هنگامی که این زیارت را خواندی در حقیقت او را به چیزی خواندی که هر کس از ملائکه که بخواهند او را زیارت کنند، به آن می‌خوانند و خداوند برای تو هزار هزار حسنه می‌نویسد و از تو هزار هزار سیئه دور می‌نماید و تو را هزار هزار مرتبه بالا می‌برد. همانند کسانی هستی که در رکاب آن حضرت به شهادت رسیدند. حتی در درجات آنها هم شریک می‌شوی. (کامل الزیارات- ص ۷۴)
  • امام صادق (ع) به یکی از یاران خود به نام صفوان، درباره اثرات زیارت عاشورا می‌‎فرمایند: زیارت عاشورا را بخوان و از آن مواظبت کن، به درستی که من چند خیر را برای خواننده آن تضمین می‌نمایم؛ اول: زیارتش قبول شود، دوم: سعی و کوشش او شکور باشد، سوم: حاجات او هرچه باشد، از طرف خداوند بزرگ برآورده می‌گردد و نا امید از درگاه او بر نخواهد برگشت؛ زیرا خداوند وعده خود را خلاف نخواهد کرد. (بحارالانوار-جلد ۹۸- ص ۳۰۰)
  • در روایت دیگر از امام باقر (ع) می‌خوانیم: اگر مردم می‌دانستند زیارت امام حسین (ع) چه ارزشی دارد، از شدت شوق و علاقه می‌مردند و حسرت رسیدن به آن پاداش‌ها، جسم و روح آنها را پاره پاره می‌کرد. (بحارالانوار-جلد ۱۰۱ –ص ۱۸)
  • امام صادق‏ (ع) همچنین فرموده‌اند: خداوند سوگند یاد کرده که زیارت زائری که زیارت عاشورا را تلاوت نماید، بپذیرد و نیازمندی‌هایش را برآورده سازد. او را از آتش جهنم برهاند و در بهشت برین جای دهد و همچنین حق شفاعت و دستگیری کردن از دیگران را به وی عطا نماید.
کد خبر 757178

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.