دستور شهید جمهور درباره ۴۱۱ ابرپروژه بر زمین مانده محیط زیست

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست گفت: بعضی مسائل محیط زیستی سال‌ها بود که تبدیل به استخوان لای زخم شده بود، ۴۱۱ ابرپروژه در حوزه محیط زیست باقی مانده بود و به دستور رئیس‌جمهور پروژه‌ها غربالگری و بسیاری از آن‌ها حل شد.

به گزارش خبرگزاری ایمنا و به نقل از پایگاه اطلاع‌رسانی سازمان محیط زیست، علی سلاجقه اظهار کرد: زمانی که قرار شد وظایف رئیس‌جمهور در بخش محیط زیست به من تفویض شود، ایشان توصیه کرد که هم محیط زیست کشور حفظ شود و هم شرایط اقتصادی؛ مردم منتظر هستند این دولت که به عنوان دولت مردمی و انقلابی سر کار آمده است، انقلابی را در اقتصاد کشور ایجاد کند، پس باید این دو رکن مهم را در کنار یکدیگر داشته باشید.

وی افزود: محیط زیست پشتوانه و بستر اصلی تولید و توسعه است، توصیه جدی ایشان به من این بود که باید تراز آموزه‌های دینی و دانش روز را برای حفظ محیط زیست کشور به کار ببریم، رئیس‌جمهور رو به جلو حرکت می‌کردند و به ما تعلیم دادند که همه رو به جلو حرکت کنیم؛ مردم و خدمت به آنها، دغدغه اصلی ایشان بود.

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست گفت: نخستین بار که در این دولت ریزگرد مشکلاتی را برای مردم ایجاد کرده بود، به جلسه هیئت دولت رفتم و آیت‌الله رئیسی به من گفت: «تو کجا آمدی؟ مگر نمی‌گویی بخشی از مشکلات گرد و غبار ناشی از کانون‌های خارجی آن است؟ برو حل کن، چرا امروز دولت آمدی؟ بلند شو برو، همین الان برو فرودگاه.»

سلاجقه اضافه کرد: سریع مقدمات آماده شد تا به کشورهای مختلف سفر و این موضوع را به عنوان یک چالش و مشکل مطرح کنیم تا به یک هم‌زبانی برسیم، شهید امیرعبداللهیان، وزیر امور خارجه نیز مسیر ما را بسیار هموار و خیلی سریع موضوعات را پیگیری می‌کرد، ایشان به محیط زیست اعتقاد عجیبی داشت و هر وقت مرا می‌دید، می‌پرسید که مشکلی در زمینه محیط زیست برای خارج از کشور ندارید که من باید آن را پیگیری کنم؟

وی افزود: رئیس‌جمهور بر اساس سیاست خارجی که اتخاذ کرده بود، ارتباط با کشورهای همسایه، در مرحله بعد کشورهای مسلمان و در نهایت با همه کشورها به جز رژیم جعلی صهیونیستی را در دستور کار قرار داده بود، بر این اساس نخستین اجلاس ما در زمینه مدیریت گرد و غبار با کشورهای همسایه برگزار شد که ۱۱ کشور در آن حضور یافتند و در فرایند دوجانبه و چندجانبه توانستیم به کلیدواژه‌های مشترک برسیم.

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست اضافه کرد: تلاش کردیم با همه کشورهای تاثیرپذیر و تأثیرگذار در این زمینه و سازمان‌های بین‌المللی مانند سازمان ملل نیز مراوده کنیم، آیت‌الله رئیسی در هر دو اجلاس مربوط به مدیریت گرد و غبار تشریف آوردند و کلیدواژه‌های میثاق دولت مردمی را در آن‌ها مطرح کردند، دستاورد اصلی ایشان در زمینه گرد و غبار تصویب قطعنامه «مقابله با طوفان‌های شن و گردوغبار» با ابتکار عمل جمهوری اسلامی ایران در ششمین مجمع جهانی محیط‌زیست ملل متحد در نایروبی بود و امیدواریم دولت‌ها به تعهدات خود بر اساس این قطعنامه عمل کنند.

سلاجقه تاکید کرد: آیت‌الله رئیسی محیط زیست را در تراز توسعه و حتی خیلی بالاتر از آن می‌دانستند، به اعتقاد ایشان شرایط توسعه باید فراهم و در یک بستر مناسب که محیط زیست است مطرح شود، ایشان می‌فرمودند توسعه فرع بر محیط زیست است یا محیط زیست جزو حقوق عامه است.

وی با بیان اینکه بعضی مسائل محیط زیستی سال‌ها بود که تبدیل به استخوان لای زخم شده بود، گفت: ۴۱۱ ابر پروژه در حوزه محیط زیست باقی مانده بود و به دستور رئیس‌جمهور این پروژه‌ها غربالگری و خیلی از آن‌ها حل شد.

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست اضافه کرد: آیت‌الله رئیسی در زمینه آشوراده و میانکاله خود وارد میدان شد، خلیج گرگان در حال از دست رفتن بود، رئیس‌جمهور وارد میدان شد و در سفر دوم ایشان به منطقه لایروبی خلیج گرگان افتتاح شد.

سلاجقه افزود: ایشان در زمینه کاهش آلودگی هوا بارها از من خواستند که مشکل را حل کنم علاوه بر آن در یک بازه زمانی کوتاه چهار بار شورای عالی محیط زیست تشکیل شد، در شورای چهارم به من گفت شاخص و معیار بر اساس قانون و علم تعیین و به همه دستگاه‌های اجرایی ابلاغ کنید و آن‌ها مکلف به اجرای آن هستند و شما نظارت و پیگیری کنید.

وی با اشاره به تاکید رئیس‌جمهور شهید بر حل مشکل آلودگی هوا گفت: برقی‌سازی خودروها در حال آغاز است و دو روز قبل فراخوانی برای ثبت‌نام داده شد، بیش از ۱۰۰ هزار نفر در یک روز مشارکت کردند و اگر تا پایان سال یک میلیون خودروی برقی وارد سیستم حمل‌ونقل شود، در زمینه کاهش آلودگی هوای کلان‌شهرها گام‌های بزرگی برمی‌داریم؛ در زمینه مدیریت گرد و غبار با منشأ خارجی هم فرایند عملیاتی باید انجام شود و محکم این مسیر ادامه می‌یابد، گام‌های خوبی نیز برای مدیریت تالاب‌ها برداشته شده است.

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست با بیان اینکه این دولت با حمایت‌ها و راهنمایی‌های آیت‌الله رئیسی بهینه‌سازی و کیفی‌سازی سوخت را به‌طور جدی در دستور کار قرار داد، تصریح کرد: حدود ۱۰ میلیارد دلار برای بهینه و کیفی‌سازی سوخت ۱۰ پالایشگاه هزینه و علاوه بر آن ۵۴ مشعل گازسوز با صرف پنج میلیارد دلار خاموش شد.

سلاجقه ادامه داد: گام‌های بسیار بزرگی در زمینه پساب و بازچرخانی آب برداشته شد؛ فقط در مجموعه فولاد اصفهان سالانه حدود ۱۵ میلیون متر مکعب از زاینده رود و چاه‌ها استفاده می‌شد و در یک کار جهادی پساب ۹ شهرستان استان اصفهان در چرخه برای استفاده در صنعت قرار گرفت، بدین ترتیب حدود ۹ میلیون متر مکعب از آب زاینده‌رود در چرخه آبی کشور قرار گرفت؛ در واقع کارهای عالمانه در زمینه مدیریت آب هم در زمینه منابع و هم مصارف در کشور انجام شد و مراحل نهایی احداث تصفیه خانه در بندرعباس نیز در حال طی شدن است و در مشهد نیز قرار بود چند پروژه بسیار مهم محیط زیستی افتتاح شود.

وی تاکید کرد: همان‌طور که مقام معظم رهبری تاکید کردند پس از شهادت آیت‌الله رئیسی هیچ اختلالی در امور به وجود نمی‌آید، تمام دولتمردان عهد بستند مسیر دولت سیزدهم را با قدرت هرچه تمام‌تر ادامه دهند و خط مشی که آیت‌الله رئیسی ترسیم کرده بود، قدرتمندانه تداوم پیدا کند.

کد خبر 756937

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.