گردشگری هوشمند و رونق مقاصد نوظهور

مقصد گردشگری هوشمند، شهری است که دسترسی به محصولات، خدمات، فضاها و تجربیات گردشگری و مهمان‌نوازی را از طریق ابزارهای مبتنی بر فناوری اطلاعات و ارتباطات تسهیل می‌کند. گردشگران و شهرهای مقصد به لطف آنچه به عنوان گردشگری هوشمند شناخته می‌شود، مزایای زیادی برای به دست آوردن دارند.

به گزارش سرویس ترجمه خبرگزاری ایمنا، امکانات گردشگری ارائه‌شده توسط شهرهای هوشمند مجموعه‌ای از تجربیات منحصربه‌فرد را ارائه می‌دهد که از ارزش‌های پرورش‌یافته توسط اصول هوشمندی سرچشمه می‌گیرند. این تجربیات از مزایای فناوری به‌کاررفته در مدیریت مؤثر جمعیت‌های بزرگ، مدیریت حمل‌ونقل، پایداری و خدمات بسیار ارزشمند برای گردشگران همچون دستگاه‌های ترجمه فوری و واقعیت مجازی ناشی می‌شود و گرایشی در صنعت توریسم با مفهوم گردشگری هوشمند ایجاد می‌کند. برای مثال پایتخت ژاپن، پرجمعیت‌ترین منطقه شهری جهان است که خدمات گردشگری خود را در راستای گردشگری هوشمند بهبود بخشیده است و پروژه‌های مختلفی را راه‌اندازی کرده است که برای تقویت تجارت و استفاده از اینترنت اشیا (IoT) طراحی شده‌اند. المان‌های مربوط به قرن گذشته از جمله تیرهای برق، از خیابان‌های شهر حذف شده‌اند تا فضای شهر در اختیار مردم قرار بگیرد و همچنین ایمنی هنگام وقوع بلایا بیشتر باشد. از اقدامات دیگر توکیو می‌توان به تعهد تویوتا به تحرک پایدار از طریق برقی‌سازی، با ارائه ناوگانی متشکل از سه هزار خودروی هیبریدی و بدون آلایندگی در سطح شهرها اشاره کرد.

گردشگری هوشمند و رونق مقاصد نوظهور

گردشگری هوشمند و مدیریت جمعیت

حرکت به سمت شهرهای هوشمند، مدیریت جمعیت را بهبود می‌بخشد و کنترل تردد مردم نیز به منظور افزایش استفاده کارآمد از فضا در رویدادهای گروهی مانند مسابقات ورزشی و کنسرت‌ها ارتقا می‌یابد. پارکینگ‌های هوشمند، ردیابی موقعیت مکانی به کمک گوشی‌های هوشمند، حمل‌ونقل عمومی فراگیر و خدمات واقعیت مجازی از جمله ویژگی‌های شهرهای هوشمند است که انواع صنعت گردشگری را تسریع می‌کند، هرچند بعضی از آنها حقوق اساسی بشر مانند حریم خصوصی یا آزادی حرکت را نقض می‌کند. همکاری بین مؤسسات و شرکت‌ها به منظور کاهش این نگرانی‌ها امری ضروری خواهد بود.

گردشگری هوشمند و رونق مقاصد نوظهور

دستیابی به گردشگری هوشمند

منظور از «مقصد گردشگری هوشمند»، شهری است که دسترسی به محصولات، خدمات، فضاها و تجربیات گردشگری و مهمان‌نوازی را از طریق ابزارهای مبتنی بر فناوری اطلاعات و ارتباطات تسهیل می‌کند. گردشگران و شهرهای مقصد به لطف آنچه به عنوان گردشگری هوشمند شناخته می‌شود، مزایای زیادی برای به دست آوردن دارند. از دید بازدیدکنندگان می‌توان به تجربیاتی متفاوت از گردشگری قرن بیستم همچون واقعیت افزوده، وسایل نقلیه الکتریکی و اشتراکی و دیگر خدمات هوشمند در چهار حوزه دسترسی، نوآوری، فناوری و پایداری اشاره کرد. از سوی دیگر، صنعت گردشگری به عنوان یکی از مؤلفه‌های اصلی رشد اقتصادی جوامع در سراسر جهان هنوز به دنبال کشف راه‌های جدید برای بازگشت قوی پس از شکست در دوران همه‌گیری کووید -۱۹ است و مهم‌ترین نکته در این مسیر استقبال از نوآوری برای جذب گردشگر است. به همین دلیل نوآوری‌ها و ابتکارات در حوزه «گردشگری هوشمند» در حال افزایش است. علاوه بر این، گردشگری هوشمند با راه‌حل‌های جدید، توسعه کسب‌وکارهای کارآفرینی و به‌هم پیوستگی آن‌ها را تقویت می‌کند. به این ترتیب، گردشگری هوشمند نقشی حیاتی در توسعه شهرهای هوشمند ایفا می‌کند و ابتکارات برای جذب گردشگران می‌تواند موجب افزایش چشمگیر جمعیت در شهرهای کوچک شود.

گردشگری هوشمند و رونق مقاصد نوظهور

طرح ابتکاری پایتخت گردشگری هوشمند اروپا که در سال ۲۰۱۹ راه‌اندازی شد، با هدف افزایش آگاهی در مورد ابزارها، اقدامات و پروژه‌های گردشگری هوشمند در چهار دسته پایداری، دسترسی، دیجیتالی‌شدن و میراث فرهنگی و خلاقیت اجرا می‌شود. بر اساس این طرح هر سال شهرهایی که برترین طرح‌های نوآورانه و رویکرد هوشمند را در زمینه گردشگری دارند مورد تحسین قرار می‌گیرند که در ادامه به بعضی از این شهرها اشاره می‌شود.

سویا، پایتخت گردشگری هوشمند اروپا در سال ۲۰۲۳

سویا یا سویل (Seville) چهارمین شهر بزرگ اسپانیا است که با شعار«اشتراک‌گذاری، هوشمندانه است»، عنوان پایتخت گردشگری هوشمند اروپا در سال ۲۰۲۳ را از طرف کمیسیون اروپا دریافت کرده است و عملکرد آن معیاری برای رونق گردشگری سایر شهرها خواهد بود. شهرهای اسپانیایی مالاگا و والنسیا نیز در دوره‌های قبلی این عنوان را کسب کرده‌اند اما سویل اقدامات متمایزی ارائه کرده است. این شهر از خدمات ارتباطی و برندسازی همچون ویدئوی تبلیغاتی از شهر، سایر اقدامات خاص با هدف معرفی به عنوان یک شهر اشتراکی بهره برده است و در تلاش است تا به اهداف پایداری زیست‌محیطی، اجتماعی و اقتصادی دست پیدا کند.

گردشگری هوشمند و رونق مقاصد نوظهور

از جمله تلاش‌های این شهر می‌توان به امنیت و تراکم‌زدایی در فضاهای عمومی و میراث، افزایش آگاهی بازدیدکنندگان از تأثیر مثبت بر اقتصاد، افزایش کیفی و کمی تجربه‌های دیجیتالی و تنوع بخشیدن به تجربه بازدیدکنندگان در مناطق جدید شهر اشاره کرد. سویل در رویدادهای بین‌المللی مرتبط با گردشگری شهری پایدار شرکت می‌کند و در همین راستا یک پروژه آزمایشی ملی را برای اندازه‌گیری شاخص‌های پایداری اعم از محیطی، اقتصادی و اجتماعی راه‌اندازی کرده است.

علاوه بر این، طولانی‌ترین شبکه مسیرهای دوچرخه و دوچرخه‌های اشتراکی، جوایز متعددی را برای این شهر به ارمغان آورده است. پروژه‌های دسترسی هوشمند سویل همچون طراحی مسیرهای قابل دسترس در محله‌ها، از طریق یک اپلیکیشن با شهروندان و گردشگران به اشتراک گذاشته می‌شود. توسعه ابزاری نوآورانه برای مدیریت ایمن رویدادهای بزرگ از طریق دوربین‌های امنیتی که به لطف هوش مصنوعی تشخیص حوادث را امکان‌پذیر می‌سازد، یکی دیگر از سیاست‌های سویل برای گسترش گردشگری هوشمند است. دفتر گردشگری هوشمند این شهر در حال کار روی چندین پروژه آموزشی برای ساکنان و چندین پروژه انتقال دانش با دانشگاه‌ها و شرکت‌های فناوری است تا با به‌اشتراک‌گذاری تجربیات، فضاها و ایده‌ها، هوشمندانه‌ترین راه را برای ارتقای صنعت گردشگری ارائه دهد.

گردشگری هوشمند و رونق مقاصد نوظهور

بوردو، مقصدی سازگار با محیط زیست

بوردو شهری در فرانسه با جمعیت حدود ۲۵۷ هزار نفر، محل زندگی مردمی با فرهنگ‌های مختلف است. این شهر نزدیک به اقیانوس اطلس با رودخانه‌ای که از میان بزرگ‌ترین تاکستان‌های جهان می‌گذرد، اقدامات گسترده‌ای را در راستای تعهد به پذیرایی از گردشگران سراسر جهان انجام داده است. از سال ۲۰۰۳، این شهر مسیرهایی را برای چهار خط تراموا ایجاد کرده و شبکه حمل‌ونقل شهری را به بیش از ۶۶ کیلومتر گسترش داده است. ترامواها به لطف دسترسی بدون پله، برای همه ساکنان شهر قابل دسترس هستند.

اتوبوس‌ها و قایق‌ها نیز به‌طور کامل قابل‌دسترس هستند و هر کدام صندلی‌های ویژه‌ای کاربران ویلچر دارند. راهنمای ویژه‌ای توسط دفتر گردشگری بوردو برای افراد دارای معلولیت ایجاد شده است که شامل لیستی از همه خدمات و فعالیت‌های موجود برای افراد کم‌توان است و به‌طور مرتب، با توجه به بازخورد بازدیدکنندگان معلول به‌روزرسانی می‌شود.

گردشگری هوشمند و رونق مقاصد نوظهور

بوردو در حال استفاده مجدد از منابع موجود برای پیشبرد شیوه‌های گردشگری هوشمند خود به بالاترین سطح است. برای مثال یک پادگان نظامی سابق در این شهر به مزرعه شهری و بزرگترین رستوران ارگانیک در فرانسه تبدیل شده است که امکانات رفاهی متنوع و نوآورانه‌ای مانند پارک‌های اسکیت، گالری در فضای باز برای هنرمندان و همچنین فضاهای همکاری است که همگی بر مبنای روش «مصرف به شیوه‌ای متفاوت» در راستای اقتصاد سبز فعالیت می‌کنند. دفتر گردشگری بوردو برای تبلیغ محتوای خود بر پلتفرم‌های الکترونیکی تاکید دارد و تور شهر را برای حمل‌ونقل رایگان برای دسترسی به بیش از ۳۰ مؤسسه فرهنگی و تفریحی راه‌اندازی کرده است. بندر بوردو متعهد به اجاره کشتی‌های تفریحی زیست‌محیطی، کاهش انتشار گازهای گلخانه‌ای، حذف زباله و محدود کردن آلودگی صوتی است.

گردشگری هوشمند و رونق مقاصد نوظهور

گوتنبرگ، پایتخت گردشگری هوشمند اروپا ۲۰۲۰

شهر گوتنبرگ سوئد با اجرای اقداماتی گسترده در حوزه گردشگری هوشمند و پایدار، برنده جایزه پایتخت گردشگری هوشمند اروپا در سال ۲۰۲۰ در بخش پایداری شد. نقشه هوشمند گوتنبرگ با معرفی تمام مکان‌هایی که شهروندان می‌توانند اجاره، مبادله و اشتراک‌گذاری کنند، مشارکت آنها را در توسعه صنعت گردشگری و میزبانی از رویدادهای عمومی تشویق می‌کند. گوتنبرگ ۶۰ درصد گرمایش منطقه‌ای خود را از روش تبدیل پسماند به سوخت تأمین می‌کند و ۹۰ درصد از کل ساختمان‌ها با استفاده از گرمایش منطقه‌ای گرم می‌شوند، در حالی که این رقم برای اتحادیه اروپا ۱۲ درصد است. ۹۲ درصد از هتل‌های شهر دارای گواهی‌های زیست‌محیطی هستند و رویدادهایی که در شهر اتفاق می‌افتد از «ماشین حساب تأثیر رویداد» استفاده می‌کنند که تأثیرات زیست‌محیطی رویداد را از نقطه نظر اقتصادی، اجتماعی و زیست محیطی پیش‌بینی و ارزش‌گذاری می‌کند.

گردشگری هوشمند و رونق مقاصد نوظهور

مالاگا، برنده جایزه پایتخت گردشگری هوشمند اروپا در بخش دسترسی

شهر مالاگا در اسپانیا سال‌ها است که مفاهیم پایداری، نوآوری و فرهنگ را در برنامه‌های شهری خود گنجانده است و همواره بین بازدیدکنندگان و خدمات گردشگری دولت تبادل دائمی وجود دارد تا اقدامات بیشتری برای رفع نیازهای بازدیدکنندگان انجام شود. مالاگا از نظر پایداری در همه زمینه‌ها همچون روشنایی عمومی LED، ایستگاه‌های کرایه دوچرخه و بالغ بر ۴۰ کیلومتر مسیر دوچرخه‌سواری فعال است. این شهر به‌منظور صرفه‌جویی در مصرف آب، سیستم‌های آبیاری هوشمند را برای پارک‌ها و باغ‌ها نصب کرده است و با ارتقای تجهیزات نظافت خیابان‌ها، تفکیک بهتر زباله در مرکز شهر را رواج داده است. علاوه بر این موارد، مالاگا در حوزه دسترسی نیز بسیار فعال است؛ یک شبکه اتوبوس کاملاً سازگار، پیاده‌راه‌های وسیع از جمله مرکز بازسازی‌شده آلامدا و مجهز شدن ۵۰ درصد تاکسی‌های شهر به سیستم‌های هوشمند بخش مهمی از تجربه گردشگری در مالاگا را تشکیل می‌دهد.

گردشگری هوشمند و رونق مقاصد نوظهور

بردای هلند، برنده جایزه پایتخت اروپایی هوشمند گردشگری ۲۰۲۰

نمونه‌هایی از ابتکارات بردا شامل استفاده از فناوری و ICT برای بهبود تجربه بازدید در بردا و اندازه‌گیری نتایج است. به عنوان مثال، انیمیشن‌ها برای نورپردازی ساختمان‌های نمادین در شهر، همچون قلعه Breda استفاده می‌شود، علاوه بر این روشنایی پایدار LED مکان‌هایی مانند ویلم‌ستاد ، هوشمندترین خیابان بردا، را در کانون توجه قرار می‌دهد. برادا قصد دارد بر حداکثر دسترسی و مهمان‌نوازی بیشتر از طریق راهکارهای هوشمند تمرکز کند. مکان‌های گردشگری مخصوص برای حضور معلولان و نقشه مسیرها به خط بریل برای نابینایان از جمله این ابداعات است.

کد خبر 756794

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.