صفحه جدید دیپلماسی

مهم‌ترین عناوین روزنامه‌های امروز _شنبه پنجم خرداد ۱۴۰۳_ را در ادامه می‌خوانید.

به گزارش خبرگزاری ایمنا، رسانه‌های آزاد، روزنامه‌ها و مطبوعات در هر جامعه‌ای از ارکان توسعه و دموکراسی به‌شمار می‌آید، بر این اساس خبرگزاری ایمنا، مرور عناوین مطبوعات کشور را به‌صورت روزانه در دستور کار خود دارد.

روزنامه ایران در صفحه نخست امروز خود با تیتر «محشر مشهد» نوشت: پنجشنبه گذشته پیکر شهید جمهور، خادم الرضا (ع)، شهید آیت‌الله رئیسی با بدرقه اشک و حسرت میلیون‌ها ایرانی در جوار بارگاه مولایش امام رضا (ع) آرام گرفت. همراهان شهید هم با بدرقه باشکوه مردم در آرامگاه ابدی‌شان آرام گرفتند. شهید امیرعبداللهیان و شهید موسوی در حرم حضرت عبدالعظیم حسنی به خاک سپرده شدند و شهیدان آل هاشم و رحمتی هم در تبریز و مراغه آرمیدند. عظمت مردمی تشییع پیکر شهید آیت‌الله رئیسی و بدرقه بی‌نظیر او تا آرامگاه ابدی‌اش را نمی‌توان جز حاصل صادقانه بودن خدمت رئیس جمهور فقید دانست؛ رئیس‌جمهوری که در طول سه سال فرصت خدمت، نه خستگی می‌شناخت، نه شب و روز. دل به آبادانی ایران داشت و گره‌گشایی از زندگی مردم. مشکل و رویدادی در کشور نبود که آیت‌الله رئیسی خود را به آنجا نرسانده باشد یا همه ظرفیت دولت و کشور را برای کاهش آلام مردم بسیج نکرده باشد. از زلزله اندیکا، تا متروپل، تا سیل در کرمان، او همیشه پناه مردمی بود که احساس می‌کردند در آن حادثه بی‌پناه شده‌اند. همین خصلت‌ها و همین خاطرات و تجربه‌ها بود که داغ فقدان رئیس جمهور شهید را برای ایرانیان در سراسر کشور، سنگین کرده بود. اشک‌ها، ناله‌ها و بدرقه‌ها، همه به آن دلیل بود که ایرانیان مردی از جنس خود و خدا را از دست دادند، مردی که در همه اوقات خدمتش در مقام ریاست جمهور، حتی گره گشایی از روستاهای دوردست را هم از نظر دور نداشته بود. به عبارت دیگر رئیسی در دوران ریاست جمهوری‌اش برای خدمت به مردم کم‌فروشی نکرد، مردم هم به پاس قدردانی از شهید خدمت، از هیچ‌چیز مضایقه نکردند.

صفحه جدید دیپلماسی

روزنامه کیهان در صفحه نخست امروز خود با تیتر «تشییع مردمی رئیس‌جمهور پیام قوت جمهوری اسلامی به همه دنیا بود» به دیدار رهبر انقلاب با خانواده شهید رئیسی پرداخت و نوشت: حضرت آیت‌الله‌العظمی خامنه‌ای رهبر معظم انقلاب اسلامی چهارشنبه شب (۱۴۰۳/۳/۲) با حضور در منزل حجت‌الاسلام‌والمسلمین شهید دکتر رئیسی و دیدار با خانواده ایشان، رئیس‌جمهور فقید را مظهر شعارهای انقلاب اسلامی دانستند و اظهار ارادت مردم به ایشان را پیامی به دنیا به نفع جمهوری اسلامی توصیف کردند.

در این دیدار که حجت‌الاسلام‌والمسلمین علم‌الهدی، سرکار خانم دکتر علم‌الهدی همسر شهید رئیسی، فرزندان و بستگان ایشان حضور داشتند، رهبر انقلاب اسلامی، فقدان آقای رئیسی را خسارت سنگین و غیرقابل جبرانی برای کشور توصیف کردند.

حضرت آیت‌الله‌العظمی خامنه‌ای با اشاره به حضور مردم در تشییع رئیس‌جمهور که از دید مهمانان خارجی دیدارکننده با ایشان هم پنهان نمانده بود، آن را پیامی به دنیا به نفع جمهوری اسلامی توصیف کردند که ریشه مردمی جمهوری اسلامی و قوت آن را نشان داد؛ قدرت و قوتی که در عمق جامعه و ملّت ایران ریشه دارد. رهبر انقلاب اسلامی در ادامه این دیدار با تأکید بر اینکه خدمات خالصانه رئیس‌جمهور فقید فقط به دوره حیاتش خلاصه نمی‌شود افزودند: آقای رئیسی بعد از حیاتشان هم خدمات ارزنده‌ای به کشور کردند. حضرت آیت‌الله‌العظمی خامنه‌ای همچنین به اظهار لطف، محبت و ارادت مردم پس از وقوع حادثه در شهرهای مختلف، اشاره کرده و افزودند: این اجتماعات که با دعا و روضه برای سلامتی رئیس‌جمهور همراه بود، نشان‌دهنده دلبستگی مردم به انقلاب و شعارهای انقلاب اسلامی است.

صفحه جدید دیپلماسی

روزنامه جوان در صفحه نخست امروز خود تیتر «مصداق بارز مرنج و مرنجان» را برگزید و نوشت: در این چند روز که از شهادت رئیس‌جمهورمان می‌گذرد بسیار از ویژگی‌های اخلاقی او گفته شد و البته هرقدر هم گفته شود باز حق مطلب ادا نمی‌شود. شاید بتوان در یک کلام این‌ها را در دو گزاره خلاصه کرد که شهید آیت‌الله رئیسی مصداق بارزش بود؛ «مرنج و مرنجان». این دو توصیه که از دیرباز مورد تأکید استادان اخلاق بوده، در سلوک افراد وارسته و خودساخته نمایان می‌شود، اما وجود چنین خصائلی در یک سیاستمدار عالی‌رتبه مستقر در قدرت حقیقتاً بسان «دُر نایاب» است.

این کارگزار ارشد اجرایی حتی ذره‌ای بر رنجاندن مردمش راضی نبود و تمام هم‌وغم خود را معطوف به حل مشکلات آن‌ها کرد. حتی نحوه شهادتش نیز گواهی بر این ویژگی رفتاری و اخلاقی‌اش است. به روایت‌های مربوط به روز شهادت بنگرید. حتی در زمان افتتاح یک پروژه فراملی حواسش به روستاییان و کارگران مجاور است و چه‌بسا همین دغدغه است که پرواز آیت‌الله رئیسی را به تأخیر می‌اندازد و آنچه نباید، رخ می‌دهد. کارنامه مدیریتی او در دولت، هرچند کوتاه بود، اما مملو از تلاش خستگی‌ناپذیری بود که دوست و دشمن بدان معترفند.

اما خصلت دیگر این شهید عزیز نیز کم‌نیر بود. از همان انتخابات سال ۱۳۹۶ که رقبایش بهانه‌ای برای نقد او نمی‌یافتند و به تهمت، تمسخر و توهین روی آوردند و البته اسلاف‌شان در انتخابات ۱۴۰۰ همین رویه را در ابعادی بیشتر در پیش گرفتند، مواجهه او با این بداخلاقی‌ها، درس‌آموز بود. حتی پس از انتخابات نیز از این بداخلاقی‌ها دست برنداشتند و البته تکیه او بر صندلی ریاست‌جمهوری هم موجب نشد که در پی انتقام از آن‌ها برآید. گو اینکه با بردباری در برابر این ناملایمات و بی‌انصافی‌ها بر مراتب رشدیافتگی خود می‌افزود و توشه‌ای فراهم می‌آورد که پروازش را تسریع کند.

صفحه جدید دیپلماسی

روزنامه وطن امروز در صفحه نخست امروز خود تیتر «جمهور جاوید» را برگزید و نوشت: مشهد و حرم مطهر امام رئوف، همان‌جا که آیت‌الله سیدابراهیم رئیسی عمری را در خادمی‌اش سپری کرد، آخرین ایستگاهی بود که پیکر رئیس‌جمهور محبوب طی کرد و در نهایت در گوشه‌ای از رواق دارالسلام آرام گرفت. پس از تبریز، قم، تهران و پیش از مشهد، نوبت بیرجند، مرکز استان خراسان جنوبی بود تا برای ساعاتی هم که شده، مردم این سامان میزبان پیکر رئیس‌جمهور محبوب‌شان باشند و به رسم قدردانی و قدرشناسی، پیکر او را در خیابان‌های اصلی شهرشان تشییع کنند.

اما چرا بیرجند باید میزبان پیکر رئیس‌جمهور می‌شد؟ پاسخ این سوال را باید در علاقه سیدابراهیم رئیسی به مردم استان خراسان جنوبی و همچنین سال‌ها نمایندگی مردم بیرجند در مجلس خبرگان رهبری جست‌وجو کرد. مردم استان خراسان جنوبی آنقدر به رئیسی اعتقاد و علاقه داشتند که ۱۶ سال او را به عنوان نماینده خودشان در مجلس خبرگان رهبری انتخاب کرده بودند. بار آخر نیز در انتخابات ۱۱ اسفند سال گذشته بود که نام سیدابراهیم رئیسی از میان آرای مردم این استان خارج شد و بیرجندی‌ها دوباره رئیسی را به عنوان نماینده اصلح خودشان در مجلس خبرگان رهبری برگزیدند. پس از اعلام اولیه مراسم تشییع رئیس‌جمهور و همراهانش، درخواست‌ها و پیام‌های مردم استان خراسان جنوبی برای تشییع پیکر رئیس‌جمهور در بیرجند از گوشه و کنار به گوش رسید تا نهایتاً ستاد برگزاری تشییع شهدای خدمت اعلام کرد پیکر رئیس‌جمهور شهید در روز تدفین (سوم خرداد) ابتدا به بیرجند می‌رود و سپس برای تشییع و خاکسپاری به مشهد منتقل می‌شود. طبق اعلام قبلی، ساعت ۷:۳۰ صبح سوم خرداد زمان شروع مراسم در بیرجند اعلام شده بود اما مثل شهرهای دیگری که پیش‌تر شاهد تشییع پیکر سیدالشهدای خدمت بودند، اینجا هم مردم از ساعاتی قبل به خیابان‌ها آمده بودند تا برای آخرین بار منتخب محبوب خود را در جمع‌شان پذیرا باشند.

صفحه جدید دیپلماسی

روزنامه شرق در صفحه نخست امروز خود با تیتر «صفحه جدید دیپلماسی» نوشت: با نگاهی به ترکیب و تعداد میهمانان خارجی که برای شرکت در مراسم یادبود سیدابراهیم رئیسی و دیگر جان باختگان سانحه بالگرد به ایران سفر کرده بودند، به نظر می‌رسد باید شاهد صفحه جدیدی در سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران باشیم؛ خاصه آنکه در بین میهمانان، انتظاری برای حضور مقامات برخی کشورها وجود نداشت، اما حضور آنان که برای اولین بار روی داد، حکایت از آن دارد که سیاست خارجی ایران مشخصاً به نقطه‌ای رسیده که گزاره انزوای دیپلماتیک ایران را غیرواقعی جلوه می‌دهد که البته به باور طیفی از تحلیلگران بخشی از آن به واسطه عملکرد دولت سیزدهم و تحرکات حسین امیرعبداللهیان بوده است.

در همین راستا، آئین ادای احترام سران و مقامات ارشد کشورها و سازمان‌های منطقه‌ای و بین‌المللی به مقام رئیس جمهور و دیگر جان باختگان سانحه هوایی، روز چهارشنبه گذشته دوم خرداد سال ۱۴۰۳ و به میزبانی محمد مخبر، سرپرست ریاست جمهوری، در سالن اجلاس سران تهران انجام شد که شامل ۹۰ نفر از سران و مقامات ارشد کشورها و سازمان‌های منطقه‌ای و بین‌المللی می‌شد. آن طور که ایرنا گفته، امیر قطر، رهبر ملی ترکمنستان، رؤسای جمهور تونس و تاجیکستان، نخست وزیران عراق، پاکستان، ارمنستان، گرجستان، آذربایجان و سوریه، رؤسای مجالس لبنان، الجزایر، قزاقستان، مالی، اتیوپی، رئیس مجلس دومای روسیه، رؤسای مجلس قانون گذاری و مجلس عالی ازبکستان، رؤسای مجالس قبلی و فعلی عراق و جمعی از نمایندگان مجلس عراق، معاونان رؤسای جمهور ترکیه و هند و معاونان نخست وزیران قرقیزستان، ارمنستان، چین، افغانستان و صربستان و نماینده ویژه امپراتور ژاپن از جمله مقامات ارشدی هستند که با حضور در محل سالن اجلاس سران تهران و عرض تسلیت به سرپرست ریاست جمهوری، به مقام سیدابراهیم رئیسی و یاران شهیدش ادای احترام کردند.

صفحه جدید دیپلماسی

روزنامه دنیای اقتصاد در صفحه نخست امروز خود با تیتر «تورم متفاوت ۱۴۰۳» نوشت: مرکز آمار ایران آمار مربوط به تورم اردیبهشت‌ماه را اعلام کرد. بر این اساس، تورم نقطه به نقطه اردیبهشت‌ماه برابر با ۳۱ درصد بوده است. با توجه به اینکه تورم نقطه به نقطه فروردین برابر با ۳۰.۹ درصد بوده، روند کاهشی تورم پس از ۴ ماه متوقف شده است. تورم ماهانه اردیبهشت‌ماه و فروردین ماه نیز به ترتیب برابر با ۲.۸ و ۲.۶ درصد اعلام شده‌اند. بررسی‌های «دنیای‌اقتصاد» نشان می‌دهد در صورتی که تورم ماهانه در تمام ماه‌ها تا پایان سال برابر با ۲.۵ درصد باشد، نرخ تورم نقطه به نقطه تا پایان سال به ۳۴.۴۵ درصد می‌رسد. بررسی وضعیت متغیرهای پولی نیز نشان می‌دهد آمارهای پولی روند نسبتاً مطلوبی را طی می‌کنند که این موضوع می‌تواند در کنترل تورم آتی کمک‌کننده باشد. داده‌های جدید همچنین از «چرخش تورم اجاره مسکن» به مسیر صعود پس از شش ماه حکایت دارد. سه علت این چرخش بررسی شده است.

صفحه جدید دیپلماسی

کد خبر 756780

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.