موتورسیکلت‌ها در اصفهان تسلیم اراده جمعی شدند

طرح ممنوعیت تردد موتورسیکلت به بازار اصفهان و برقراری آسایش برای شهروندان، گردشگران و کاسبان پس از سال‌ها مطالبه مردمی اجرا، ۴۰ راه ورود این وسیله نقلیه به میدان امام (ره) از اردیبهشت سال جاری مسدود و ۲۵ پارکینگ در اطراف بازار آماده خدمت‌رسانی شد که این اقدام رضایت عموم را به‌همراه داشته است.

به گزارش خبرگزاری ایمنا، سال‌ها موضوع ورود و تردد موتورسواران به بازار بزرگ اصفهان و میدان تاریخی امام (ره)، پس از ممنوعیت خودرو بحث‌انگیز شده بود. ورودی‌های این میدان از شرق به خیابان حافظ و از غرب به خیابان سپاه محدود می‌شود که سال‌های اخیر ورود خودروها به آن ممنوع شد، اما با وجود نصب موانع ترافیکی، همچنان موتورسواران به محدوده این میدان تاریخی و بازار وارد می‌شدند و آرامش را از شهروندان سلب کرده بودند.

پارک موتورسیکلت‌ها در گوشه و کنار بازار اصفهان و میدان امام (ره) چهره این محدوده تاریخی را زشت کرده بود و شهروندان و گردشگران نیز گاهی شاهد تصادفات، نزاع و درگیری بر سر این موضوع در این مکان‌ها بودند.

خانواده‌ها هنگام حضور در بازار برای خرید و در میدان امام (ره) برای تفریح و دیدن بناهای ارزشمند آن از آرامش و آسایشی که باید می‌داشتند، برخوردار نبودند و نگران فرزندان خود بودند تا اینکه طرح ممنوعیت تردد موتورسیکلت به بازار اصفهان و برقراری آسایش برای شهروندان، گردشگران و کسبه پس از سال‌ها مطالبه مردمی به پشتوانه مطالعات مرکز پژوهش‌های شورای اسلامی شهر اصفهان، اعتماد بازاریان و تلاش دستگاه‌های اجرایی اجرا شد.

همزمان با اجرای این طرح ۴۰ راه ورود موتورسیکلت‌ها به بازار اصفهان و میدان امام (ره) از هفدهم اردیبهشت سال جاری مسدود و ۲۵ پارکینگ در اطراف بازار آماده خدمت‌رسانی شد.

بررسی‌های میدانی خبرنگار ایمنا حکایت از رضایتمندی بیشتر کسبه بازار از اجرای این طرح دارد؛ آن‌ها این اقدام شهرداری را عملکردی موفق می‌دانند و معتقدند که طرح ممنوعیت تردد موتورسیکلت‌ها، علاوه بر اینکه آرامش را به بازار و میدان امام (ره) آورده، احساس بهتری را برای گردشگران ایجاد کرده است، اما تنها خواسته کسبه این است که پارکینگ‌های بیشتری برای موتورسیکلت‌ها تعبیه شود.

برخی شهروندان ضمن ابراز خرسندی از اجرای این طرح، از جانمایی محل پارک موتورسیکلت‌ها در خیابان حافظ با توجه به بُعد مسافت با ورودی میدان امام خمینی (ره) گلایه‌مند و خواستار سرویس‌دهی خودروهای ون برقی در این محدوده هستند، زیرا در حال حاضر تعدادی از این خودروها به‌صورت خاموش و بلااستفاده آنجا رها شده است.

موتورسیکلت‌ها در اصفهان تسلیم اراده جمعی شدند

تلاش برای اجرای دائمی طرح ممنوعیت تردد موتورسیکلت به بازار اصفهان

احمد شریعتی، عضو هیئت رئیسه شورای اسلامی شهر اصفهان در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا اظهار می‌کند: مشکلات بازار اصفهان از دوره سوم جزو دغدغه‌های مهم شورای اسلامی شهر بود، زیرا این بازار از نظر اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی، تاریخی، میراثی، علمی و مذهبی جزو میراث مهم اصفهان است و یک برند ویژه برای این کلان‌شهر به حساب می‌آید.

وی می‌افزاید: در محل فعالیت بسیاری از مشاغل فعال در بازار اصفهان بر اساس مقتضیات کاری آن‌ها احتمال وقوع حریق یا انفجار وجود دارد، زیرا بسیاری از انبارهای موجود در بازار راه به بیرون نداشتند و آتش‌نشانان نمی‌توانستند به‌راحتی وارد شوند.

عضو هیئت رئیسه شورای اسلامی شهر اصفهان تصریح می‌کند: از دوره چهارم به بعد به‌ویژه در دوره فعلی دنبال این بودیم که شورای اصنافی را بین بازاریان ایجاد کنیم که با تلاش‌های مسئولان انجمن اسلامی بازار این شورا شکل گرفت.

شریعتی اضافه می‌کند: شورای اصناف بازار که از خود مردم و کاسبان محل انتخاب شد با همکاری نیروی انتظامی، فرمانداری، شورای اسلامی شهر، شهرداری و سازمان‌های مربوطه مشکلات بازار را سروسامان داد.

وی بیان می‌کند: با شکل‌گیری هیئت‌امنا بعضی مشکلات بازار از جمله ترمیم داخل و پشت‌بام‌های بازار با همکاری سازمان میراث فرهنگی رفع شده است؛ مورد بعدی که از طریق این هیئت دنبال شد، ممنوعیت ورود موتورسیکلت‌ها به بازار بود که برای کاسبان و مردم مشکلات زیادی را ایجاد کرده بود.

ممنوعیت تردد موتورسیکلت به بازار اصفهان آرامش را به بازار اصفهان بازگرداند

عضو هیئت رئیسه شورای اسلامی شهر اصفهان عنوان می‌کند: پارک موتورسیکلت‌ها در گذرهای بازار برای شهروندان و گردشگران مشکلات بسیاری پدید آورده بود و مانع عبور و مرور آن‌ها می‌شد، در حال حاضر ممنوعیت ورود موتور سیکلت‌ها به‌طور جدی دنبال شده است و سعی می‌کنیم به طرحی دائمی تبدیل شود.

شریعتی اضافه می‌کند: ممنوعیت تردد موتورسیکلت‌ها در بازار برای مردم و گردشگرانی که برای خرید یا تفریح به میدان امام (ره) و بازارهای آن می‌آیند، رخداد مثبتی محسوب می‌شود، زیرا در هر تیمچه بازار امام (ره) یک هنر، صنایع دستی، پوشاک و کار اقتصادی ویژه وجود دارد، در این صورت بازدید از این مکان آرامش خاطر بیشتری را فراهم می‌کند.

وی با بیان اینکه کسبه بازار با مشارکت خود می‌توانند این اتفاق را همیشگی و ادامه‌دار کنند، زیرا آن‌ها نیز با موتورسیکلت تردد می‌کنند، می‌گوید: اگر کاسبان نیز از تردد با موتورسیکلت خودداری کنند و آن را در پارکینگ‌های ویژه بگذارند، این تصمیم پایدار خواهد ماند.

عضو هیئت رئیسه شورای اسلامی شهر اصفهان ادامه می‌دهد: نبود موتورسیکلت‌ها موجب می‌شود که در صورت نیاز به ورود نیروی‌های خدمت‌رسانی و امدادرسانی به بازار، مشکلی برای خودروهای امدادرسان به‌وجود نیاید و آن‌ها به‌راحتی بتوانند فعالیت خود در زمان بحران را انجام دهند.

موتورسیکلت‌ها در اصفهان تسلیم اراده جمعی شدند

تشکیل هیئت‌امنا با همکاری نهادهای مربوطه

حسین حق‌شناس، معاون حمل‌ونقل و ترافیک شهردار اصفهان در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا اظهار می‌کند: مشکلات بازار اصفهان همچون ورود موتورسیکلت و خطرات آن، آلودگی صوتی و آلودگی هوا برای شهروندان و گردشگران به وجود می‌آورد.

وی با بیان اینکه اوایل سال ۷۰ طرح ممنوعیت ورود موتورسیکلت توسط انجمن اسلامی بازار اجرا شد و شهرداری راه‌بندهایی را در چهار نقطه بازار ایجاد کرد، اما به‌دلیل کمبود نیروی نگهبان در کنار این راه‌بندها، این طرح به‌صورت نیم‌بند به اجرا درآمد و بعضی مواقع موتورسیکلت‌ها وارد بازار می‌شدند، می‌افزاید: همین طرح نیز رضایتمندی خوبی را برای کسبه ایجاد کرده بود و تا حدود پنج سال پیش نیز در حال اجرا بود، اما به علت کمبود نیروی شهرداری و مقاومت‌های کسبه برای مسئله باربری و باراندازی لغو شد.

معاون حمل‌ونقل و ترافیک شهردار اصفهان تصریح می‌کند: از سه سال پیش کسبه دوباره به مطالبه‌گری از نهادهای ذی‌نفع همچون نیروی انتظامی، شهرداری، میراث فرهنگی، استانداری و فرمانداری روی آوردند، از این‌رو مقرر شد هیئت‌امنایی در بازار تشکیل شود و از کسبه رأی‌گیری شود تا خواسته‌های آن‌ها همچون ایمنی بازار، ممنوعیت موتورسیکلت، تأسیسات بازار با تشکیل دبیرخانه پیگیری شود؛ موضوع تشکیل این هیئت‌امنا از سال پیش در فرمانداری مطرح شد و پس از برگزاری انتخابات، ۱۱ نفر منتخب بازاریان شدند.

در راستای ممنوعیت تردد موتورسیکلت‌ها به بازار اصفهان، شهرداری پارکینگ‌هایی را پیرامون میدان امام (ره) ایجاد کرده است

حق‌شناس ادامه می‌دهد: شهرداری در قالب جلساتی به دریافت نیرو برای مسئله ورود و خروج پرداخت که کنترل بازار را به دست بگیرد، همچنین آن قسمت‌های ویژه نصب شد و در نهایت موضوع ممنوعیت تردد موتورسیکلت‌ها در بازار اصفهان با همکاری نهادهای ذی‌نفع در محدوده میدان امام، یعنی سردر قیصریه و محور حافظ از هفته گذشته آغاز شد.

وی خاطرنشان می‌کند: در راستای ممنوعیت تردد موتورسیکلت‌ها به بازار اصفهان، شهرداری پارکینگ‌هایی پیرامون میدان امام (ره) از جمله پارکینگ عالی‌قاپو جنب بانک ملی که به‌صورت رایگان با حضور نگهبان اداره می‌شود، پارکینگ بازار هندوها که بالغ‌بر هزار دستگاه موتورسیکلت ظرفیت دارد، پارکینگ حکیم ابتدای کوچه باغ قلندرها، پارکینگ خیابان عبدالرزاق که به‌صورت حاشیه‌ای ابتدای خیابان نیماورد واقع شده است و ظرفیت خوبی دارد و با نگهبان کنترل می‌شود تا سرقتی انجام نشود را ایجاد کرده است.

معاون حمل‌ونقل و ترافیک شهردار اصفهان بیان می‌کند: موضوع ممنوعیت تردد موتور سیکلت‌ها به بازار اصفهان رضایتمندی زیادی را نیز به همراه داشته است و تنها تعداد اندکی از کاسبان در محور باغ قلندرها که به‌صورت عمده‌فروشی کار می‌کنند و مراجعات متعددی از اطراف و اکناف اصفهان دارند و نمی‌توانند در همه ساعات وارد بازار شوند، گلایه‌مند هستند، اما قرار بر این است تمهیدات ویژه‌ای برای آسایش آن‌ها در نظر گرفته شود، آن‌ها نیز باید در همان زمانی که هیئت‌امنا مشخص می‌کند برای باراندازی رجوع کنند.

موتورسیکلت‌ها در اصفهان تسلیم اراده جمعی شدند

همراهی بیشتر کاسبان با نهادهای مربوطه، پس از تشکیل هیئت‌امنای بازار

مهدی بقایی، معاون محیط زیست و خدمات شهری شهردار اصفهان در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا اظهار می‌کند: مسئله بازار از مدت‌ها پیش دغدغه‌های اصلی مدیریت شهری اصفهان بوده است، زیرا در این مکان به‌لحاظ سد معبر برای رفت‌وآمد مردم مشکلات زیادی ایجاد می‌شود، همچنین امنیت بازار نیز موضوع مهمی است.

وی افزود: نخستین مسئله‌ای که با مشورت بازاریان، مدیریت شهری و نیروی انتظامی مورد بررسی قرار گرفت، ممنوعیت تردد موتورسیکلت‌ها به بازار بود؛ این مسئله در دوره‌های قبلی نیز مطرح شده بود، اما در جریان اجرایی به مشکل برخورد.

معاون محیط زیست و خدمات شهری شهردار اصفهان تصریح می‌کند: در حال حاضر با مشورت هیئت‌امنای بازار، به ایجاد ۲۲ پارکینگ که بخشی از آن‌ها زیر نظر شهرداری است، پرداختیم و با یک شرکت انتظام برای مسئله سد معبر و ممنوعیت ورود موتورسیکلت‌ها قراردادی را منعقد کردیم؛ تمام این اقدامات موجب شد برای رسیدن به این خواسته مسیر منطقی طی شود، به‌ویژه اینکه وجود هیئت‌امنای بازار موجب شده است بازاریان بیشتر با ما همراه باشند.

ایمنی بازاراصفهان در برابر حریق و حوادث با همکاری سازمان آتش‌نشانی به نتیجه می‌رسد

بقایی با اشاره به گام بعدی برای مشکلات بازار بیان می‌کند: مسئله بعدی وجود ویترین‌ها و درِ مغازه‌هایی است که با سد معبر برای رفت‌وآمد مردم مشکل ایجاد کرده‌اند، بازاریان نیز با این مسئله موافقت کردند، البته برای حل این مسئله نیاز به همت و همکاری همه آن‌ها داریم، اما مدیر منطقه ۳ شهرداری اصفهان در این امور تجربه خوبی دارد که امیدواریم بتواند با کمک منطقه، نیروی انتظامی، هیئت‌امنای بازار به حل آن بپردازد.

وی ادامه می‌دهد: مرحله سوم مسئله ایمنی بازار هنگام حریق و حوادث است، این مسئله نیز با همکاری سازمان آتش‌نشانی به نتیجه می‌رسد، در این مسئله ما نیز باید به پیشگیری و اقدامات پس از حریق بپردازیم.

معاون محیط زیست و خدمات شهری شهردار اصفهان اضافه می‌کند: امیدواریم با همکاری تمام نهادهای ذی‌نفع بازار، هیئت امنا و شهروندان، بازار که یک نقطه بحرانی شهر اصفهان به حساب می‌آید، به لحاظ امنیت و سد معبر به سامان برسد و مسائل و مشکلات آن رفع شود.

هیئت امنا بازوی شهرداری است

عباسعلی عباسی، رئیس هیئت امنای بازار اصفهان در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا در پاسخ به این پرسش که چرا تاکنون طرح ممنوعیت تردد موتورسیکلت اجرایی نشده بود، می‌گوید: مدیران اجرایی احساس مسئولیت نمی‌کردند و ۱۲ کیلومتر از بازار را فراموش کرده بودند.

وی می‌افزاید: شورای شهر فعلی ۵۲ مورد از آسیب‌های بازار را شناسایی کرد که دو مورد از آن در اولویت قرار گرفت؛ یکی مسئله تردد موتورسیکلت‌ها و دیگری موضوع سد معبر بود؛ در گذشته بعضی از مسئولان برخوردها و پیگیری‌های مقطعی انجام داده‌اند، اما با توجه به اینکه بودجه کافی در این باره نداشتند، طرح با شکست مواجه می‌شد.

رئیس هیئت امنای بازار اصفهان تصریح می‌کند: در حال حاضر شورای اسلامی شهر اصفهان طبق مصوبه‌ای حدود ۱۰ میلیارد تومان اعتبار برای منطقه ۳ تصویب کرده است، شهرداری نیز با پیمانکاری از نیکوشهر به همراه سه نیرو قرارداد منعقد کرده است، البته هیئت‌امنای بازار به‌عنوان بازوی شهرداری یاری‌کننده این نهاد است.

عباسی اضافه می‌کند: امیدواریم تمام نهادهای شهری در این راستا اقدام کنند، زیرا تعداد مغازه‌های بازار اصفهان زیاد است و هر سرای این بازار مغازه‌های زیادی را شامل می‌شود؛ این اقدامات را باید برای حفظ بازار که به‌لحاظ اقتصادی، گردشگری، توریستی، دینی و سیاسی یکی از گنجینه‌های بزرگ ما محسوب می‌شود، انجام دهیم.

هدف از اجرای طرح ممنوعیت ورود مورتورسیکلت‌ها به بازار اصفهان، ایجاد آسایش بدون ضرر به کاسبان، تاجران و باربران است

وی عنوان می‌کند: از هر قسمت بازار ۱۲ کیلومتری یک نفر برای تشکیل هیئت‌امنا انتخاب و این اتفاق موجب شد که هیئت‌امنا بر بازار و مشکلات بازاریان هر قسمت تسلط کافی داشته باشد.

رئیس هیئت امنای بازار اصفهان با اشاره به رضایتمندی طرح ممنوعیت تردد موتورسیکلت به بازار توضیح می‌دهد: این طرح با همکاری شهردار اصفهان، اعضای شورا و مدیر اجرایی منطقه ۳ اجرا شد و موجب شد عملکردی بدون خطا در بازار ایجاد شود که ۹۹ درصد رأی کاسبان را به‌دنبال داشته باشد، همچنین این طرح برای توریست‌ها نیز آرامشی را ایجاد کرد تا آبرومندانه از ایران دیدن کنند.

عباسی با بیان اینکه هدف از اجرای این طرح ایجاد آسایش بدون ضرر به کاسبان، تاجران و باربران است، می‌گوید: برای باراندازی تنها در بازار باغ قلندرها مشکل ایجاد می‌شود، زیرا بازار عمده‌فروشی، رستوران، هتل سنتی و منزل مسکونی آنجاست و بستن آن سخت است، بنابراین در هر قسمت از بازار ساعت مشخصی برای باراندازی وجود دارد.

وی با اشاره به ضمانت استمرار این طرح می‌افزاید: شورای اسلامی شهر سال آینده باید در بودجه برای تأمین نیروی این طرح هزینه‌ای زا در نظر بگیرد تا استمرار پیدا کند، در غیر این صورت طرح برای مدت زمان زیادی باقی نخواهد ماند.

به گزارش ایمنا، طرح ممنوعیت ورود موتورسیکلت به بازار اصفهان و بازگشت آرامش به قلب شهر زندگی، از ثمرات تشکیل هیئت‌امنای بازار است که به پشتوانه شورای اسلامی شهر اصفهان، شهرداری اصفهان، اعتماد بازاریان و همدلی و همراهی دستگاه‌های اجرایی انجام شد.

کد خبر 756601

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 7
  • نظرات در صف انتشار: 8
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • مریم سادات IR ۰۹:۰۶ - ۱۴۰۳/۰۳/۰۷
    16 2
    ای کاش در پارک ناژوان و پارک پل فلزی هم وارد نمی شدند حتی در محوطه بازی بچه‌ها هم عبور میکنند که بسیار کار خطرناکی هست در پارک پل وحید نزدیک بود یک بچه را زیر بگیرند
  • ع _ م IR ۱۴:۱۶ - ۱۴۰۳/۰۳/۰۷
    9 3
    ولی من پریروز بازار بودم از طرف کوچه نیم آور رفتم همچنان موتور بود توی بازار و واقعا آدم گیج میشه نمیدونه خریدش را بکنه یا حواسش به موتورها باشه که بهش نزنند حالا دود موتور و آلودگی هواش بماند ....
    • سیامک US ۰۵:۰۳ - ۱۴۰۳/۰۳/۱۴
      0 0
      یکساعت محترمانه نظر نوشتم ،با کمال بی شعوری نمیزاری تمام بشه ،از برنامه منا بیرون میکنی، این چه نوع رواج تربیته، تو ایمیل به من بگو چرا این کار را انجام دادید ، به گردن نت وهزار حرف مفت هم ندارید، از .....چی بگم بهتون بربخوره ، این مرتبه اول نیست. ،،جواب منا ایمیل کنید ،ببینم دلیل اینکار شما چیه ،
  • یک مخاطب IR ۰۸:۳۱ - ۱۴۰۳/۰۳/۰۸
    7 8
    ما باز هم موتوری می بینیم توی بازار، میگن اینا مغازه دار هستن خوب ما هم خریدار پای پیاده رفتن نداریم
  • مریم IR ۱۴:۳۰ - ۱۴۰۳/۰۳/۱۳
    0 0
    خدارو شکر که به فکر افتادند میرفتیم بازار موتور سیکلت ها بوق بوق که راه رو براشون باز کنیم فکر کرده بودن خیابون هستش حرف میزدیم بدو بیراه میگفتن ممنون از مسئولان
  • IR ۱۰:۰۷ - ۱۴۰۳/۰۳/۱۴
    1 0
    سر چهار راه ها هیچ قانونی برای موتور سوار نیست با چراغ قرمز و سبز حرکت می کنند هم مزاحم پیادهها وهم خود رو ها هستن البته تعداد کمی رعایت می کنند
  • سیفی پور IR ۱۵:۲۲ - ۱۴۰۳/۰۳/۱۴
    0 0
    باسلام لطف بفرمایید تردد موتور سوارهارو هم از بوستان‌ها وپیاده روها سازماندهی و کنترل بفرمایید که این خود خطرش از میدان امام خیلی بیشر وزشتر است .