نقش امیرعبداللهیان در تعمیق روابط ایران و پاکستان برجسته بود

سفیر اسلام‌آباد در تهران در توصیف صفات وزیر خارجه فقید جمهوری اسلامی که در سانحه سقوط بالگرد حامل رئیس‌جمهور ایران به شهادت رسید، نقش او را در تعمیق روابط تهران-اسلام‌آباد حائز اهمیت خواند.

به گزارش خبرگزاری ایمنا، محمد مدثر تیپو، سفیر پاکستان در ایران در واکنش به شهادت حسین امیرعبداللهیان، وزیر خارجه جمهوری اسلامی در سانحه سقوط بالگرد حامل رئیس‌جمهور ایران و هیئت همراه، تاکید کرد: امیرعبداللهیان در تعمیق روابط تهران و اسلام‌آباد نقشی بسزا ایفا کرد که تا سال‌ها در یادها خواهد ماند.

محمد مدثر در این گفت‌وگو از ویژگی‌های شخصیتی وزیر خارجه شهید ایران و نقش برجسته او در تقویت روابط ایران و پاکستان سخن گفت.

مشروح گفت‌وگوی این مقام پاکستانی را در زیر مطالعه می‌کنید:

شما به‌عنوان سفیر کشور متبوع‌تان با وزیر خارجه ایران ملاقات کردید. از نظر شما مهم‌ترین ویژگی شخصیتی او چه بود؟ از لحاظ سخت‌کوشی و پویایی او را چطور توصیف می‌کنید؟

از شنیدن خبر شهادت آیت‌الله رئیسی، رئیس‌جمهور محترم و وزیر خارجه و همراهان‌شان به‌طور عمیقی متأثر شدم. امیرعبداللهیان انسان فوق‌العاده‌ای بود. متانت، فروتنی، دقت‌نظر و دوراندیشی او من را تحت‌تأثیر قرار داد. به شخصه با من بسیار مهربان بود. از لحاظ شخصیتی نیز فکر می‌کنم که او یکی از مهم‌ترین سیاست‌مداران جهان بود.

به نظر شما، او تا چه اندازه در حفظ منافع ملی ایران جدیت داشت؟

او درباره مسائل ژئوپولیتیکی نگاه عمیقی داشت. از لحاظ راهبردی نیز شفاف و در دنبال کردن منافع ایران به شدت متعهد بود.

اقدامات او در تقویت روابط ایران و کشور شما چه اندازه تأثیر داشت؟

امیرعبداللهیان با پاکستان ارتباط نزدیکی داشت و هدفش تثبیت و تحکیم روابط اسلام‌آباد و تهران بود. او اواخر ژانویه با هدف تقویت اعتماد متقابل بین رهبران و مردم دو کشور، به پاکستان سفر کرد.

زمانی که وزیر خارجه به‌همراه رئیس‌جمهور ایران در ماه آوریل دوباره به پاکستان سفر کرد، نشست‌های فوق‌العاده‌ای را با مقامات این کشور داشت و در تحکیم و تعمیق روابط ما نقش بسزایی ایفا کرد و این نقش‌آفرینی تا سال‌های سال در یادها خواهد ماند.

در کشور من، مردم مغموم و عزادارند و از صمیم قلب ابراز همدردی می‌کنند. این دو شخصیت، به معنای واقعی در پاکستان محبوبیت داشتند و در قلب مردم ما جا دارند. مردم پاکستان در این مقطع حساس و لحظات تلخ، همچنان در کنار ایرانیان هستند.

گفتنی است، آیت الله «سید ابراهیم رئیسی» رئیس‌جمهور کشورمان عصر یکشنبه در حادثه سقوط بالگرد به درجه رفیع شهادت نائل آمد. رئیسی برای افتتاح سد مرزی «قیز قلعه‌سی» به آذربایجان شرقی سفر کرده بود، و بالگرد حامل وی و همراهانش در مسیر بازگشت در «جنگل دیزمار» در محدوده عمومی بین ورزقان و جلفا استان آذربایجان شرقی دچار سانحه شد.

آیت الله آل هاشم، امام جمعه تبریز، حسین امیرعبداللهیان، وزیر امور خارجه، مالک رحمتی، استاندار آذربایجان شرقی و چند تن دیگر از همراهان رئیس جمهور در این بالگرد از شهدای این حادثه هستند.

منبع: مهر

کد خبر 756422

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.