رکوردشکنی کاهش نرخ بیکاری در دولت شهید رئیسی

وزیر کار درباره آخرین وضعیت بازار کار گفت: کاهش نرخ بیکاری ناشی از تقویت طرح‌های توسعه‌ای بنگاه‌های بزرگ و اجرای طرح‌های کلان اقتصادی در حوزه معدن، اقتصاد دریامحور و صنایع بالادستی نفت و گاز است.

به گزارش خبرگزاری ایمنا، آمارهای حوزه اشتغال بیانگر این است که کاهش نرخ بیکاری و ایجاد اشتغال در دولت رئیسی رکورددار بوده است.

سید صولت مرتضوی، وزیر کار در آخرین اظهارات خود درباره نرخ بیکاری از ثبت یک رکورد تاریخی در دولت سیزدهم جهت کاهش نرخ بیکاری خبر داد و گفت: نرخ بیکاری ۷-۸ استان کشور زیر ۷ درصد است. تقویت طرح‌های توسعه‌ای بنگاه‌های بزرگ و اجرای طرح‌های کلان اقتصادی در حوزه معدن، اقتصاد دریا محور و صنایع بالادستی نفت و گاز از جمله دلایل تحقق این امر است.

وی افزود: این اتفاق یک رکورد تاریخی است و شرط کافی برای حفظ کردن این رکود، ادامه همین روندی است که در دولت گرفته شده است.

وزیر کار فعال کردن بنگاه‌های بزرگ اقتصادی و تقویت طرح‌های توسعه‌ای آن‌ها در کنار فعال کردن بنگاه‌های بزرگ راکد و تعطیل را موجب حفظ نرخ بیکاری در سطح یک درصد دانست.

مرتضوی افزود: تقویت طرح‌های توسعه‌ای بنگاه‌های بزرگ و اجرای طرح‌های کلان اقتصادی در حوزه معدن، اقتصاد دریا محور و صنایع بالادستی نفت و گاز از جمله دلایل تحقق این امر است.

وی با بیان اینکه برای پایداری اشتغال باید به اشتغال خرد و متوسط هم توجه شود، عنوان کرد: هم اشتغال خرد خانگی و هم اشتغال متوسط در دستور کار وزارت تعاون قرار دارد و ما از از محل منابع تبصره ۲ و محل منابع بازگشتی از تبصره ۱۶ سنواتی و یک میلیارد دلاری اشتغال روستایی به ایجاد شغل کمک کردیم.

وزیر کار ادامه داد: برنامه‌ریزی ما این است که در سال ۱۴۰۳ هم از مرز یک میلیون فرصت شغلی فراتر برویم و هم اشتغال پایدار در کشور ایجاد شود.

مرتضوی اشاره کرد: حذف ضوابط دست و پا گیر هم در دستور کار دولت قرار گرفته است و خوشبختانه در کمترین زمان مجوز صادر و پیگیر می‌شود. در همه استان‌ها پیشخوان خدمت ایجاد شده است.

وی گفت: ما بر این باور هستیم که پرداخت تسهیلات در هر حوزه از جمله حوزه مسکن، ازدواج، اشتغال و تجارت و بازرگانی و هر کجا که باشد به موضوع افزایش اشتغال کمک می‌کند. البته وزارت کشور هم ساماندهی اتباع خارجی در کشور را در دستور کار قرار داده است که اگر ساماندهی و مدیریت شود بخشی از فرصت‌های شغلی بیشتر در اختیار هموطنان قرار خواهد گرفت.

مطابق آنچه در قانون اساسی کشور و اسناد بالادستی آمده است، اشتغال یکی از مقوله‌های مهم اقتصادی و سرنوشت‌ساز در شرایط کشور است. به همین دلیل است که کارشناسان بر فعالیت تمام دستگاه‌ها برای تحقق کاهش نرخ بیکاری تأکید دارند.

ایجاد شغل یکی از مهمترین زمینه‌های تحقق اقتصاد مقاومتی یا مردمی است که در شعار سال رهبری به مشارکت مردم نیز اشاره کردند. از آنجا که پیشرفت اقتصادی اشتغال‌آفرین، پایداری اجتماعی بهتری را به همراه دارد, لذت گرفتن سیاست‌های مناسب با بهره‌گیری از تجارب گذشته و توجه به ظرفیت‌های کشور می‌تواند در ایجاد فرصت‌های شغلی و کاهش بیکاری نقش بسزایی داشته باشد.

محمود کریمی بیرانوند معاون اشتغال وزیر کار به تازگی بیان کرد: بر اساس داده‌های موجود، نرخ اشتغال ناقص ۸.۲ درصد و نرخ بیکاری جوانان ۱۵ تا ۲۴ سال به ۲۱.۲ درصد رسیده است. به گزارش تسنیم؛ می‌توان گفت خوشبختانه بازار کار کشور در دولت سیزدهم طبق آمارها روند مثبت و رو به رشدی را تجربه کرده است و طبق داده‌های مرکز آمار ایران در سال ۱۴۰۲ نرخ بیکاری کل کشور به رقم ۸.۱۱ درصد رسیده که کمترین میزان بیکاری در دهه‌های اخیر به شمار می‌رود.

از سوی دیگر بررسی آمارها بیانگر این است که اشتغال جمعیت ۱۵ سال و بیشتر کشور در پاییز ۱۴۰۲ به میزان ۲۴ میلیون و ۷۷۵ هزار و ۹۱۳ نفر معادل ۳۸.۳ درصد جمعیت فعال بوده است که نسبت به پاییز ۱۴۰۱، ۰.۶ واحد درصد افزایش یافته است، میزان بیکاری نیز ۷.۶ درصد معادل ۲ میلیون و ۴۳ هزار و ۶۷۲ نفر بوده است.

بیکاری فارغ‌التحصیلان دانشگاهی نیز از ۱۲.۵ درصد در پاییز ۱۴۰۱ به ۱۱.۴ درصد در پاییز ۱۴۰۲ کاهش یافته است.

یکی از اقدامات مهم و حیاتی در کاهش نرخ بیکاری در دولت رئیسی احیای کارخانه‌های تعطیل و نیمه‌تعطیل بود. در ابتدای دولت سیزدهم بیش از ۵۰ هزار واحد تعطیل و نیمه‌تعطیل در کشور وجود داشت و همین مسئله ضرورت احیای واحدهای صنعتی راکد را بیش از پیش نشان می‌داد. دولت سیزدهم وعده داد که برای حل مشکلات واحدهای صنعتی از هیچ فعالیتی دریغ نمی‌کند. در این راستا نهضت احیا واحدهای اقتصادی راه اندازی شد.

سیدامیرحسین مدنی نماینده دولت در نهضت احیای واحدهای اقتصادی به تازگی در جشن احیای ۳۹۵ واحد تولیدی راکد و نیمه‌فعال مازندران که در سفر رئیس جمهور به این استان برگزار شد، گفت: با احیای ۳۹۵ در استان مازندران حدود ۱۶ همت سرمایه احیا و برای بیش از ۹ هزار و ۵۰۰ نفر اشتغال ایجاد شده است.

وی با بیان اینکه ۸۷۷۰ واحد تولیدی در دولت سیزدهم احیا شده است، افزود: ماهانه حدود ۱۰ همت از طریق خط اعتباری به صنایع پایین دستی پتروشیمی و فولاد منابع تزریق می‌شود که واحدهای نیمه فعال بسیاری نیز از این طریق احیا شده است.

افزایش تسهیلات اشتغال‌زایی از دیگر اقدامات دولت برای کاهش نرخ بیکاری بوده است.

منبع: تسنیم

کد خبر 756363

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.