در قلب مردم

مهم‌ترین عناوین روزنامه‌های امروز _پنجشنبه سوم خرداد ۱۴۰۳_ را در ادامه می‌خوانید.

به گزارش خبرگزاری ایمنا، رسانه‌های آزاد، روزنامه‌ها و مطبوعات در هر جامعه‌ای از ارکان توسعه و دموکراسی به‌شمار می‌آید، بر این اساس خبرگزاری ایمنا، مرور عناوین مطبوعات کشور را به‌صورت روزانه در دستور کار خود دارد.

روزنامه ایران در صفحه نخست امروز خود با تیتر «در قلب مردم» به مراسم تشییع شهدای خدمت در تهران پرداخت و نوشت: شامگاه سه‌شنبه فرا رسیده و خیابان‌های پایتخت خالی از ترددهای متراکم است؛ اما در نقطه‌ای از شهر همه بیدارند. بیشتر از یک ماه به آغاز دهه محرم مانده، اما مردم تهران دلتنگ روضه‌های سید و سالار شهیدان شده‌اند و همین دلتنگی هم آنها را به مصلی کشانده است. آنها جمع شده‌اند تا در فراق رئیس‌جمهور شهید روضه بشنوند و اشک بریزند. ساعت وداع با سید شهید و همراهانش ۲۰:۳۰ تعیین شده، اما از هنگام عصر مردم سیاه‌پوش عزم مصلی کرده‌اند.
ساعت ۲۲ فرا می‌رسد. اما خبری از پیکر شهدای خدمت نیست. دلیلش روشن است. حضور میلیونی مردم قم در مراسم بدرقه که ۱۵۰ کیلومتر آن‌طرف از تهران در حال برگزاری است، برنامه مصلی را با تأخیر مواجه کرده است. عقربه‌های ساعت ۲۲:۲۰ را نشان می‌دهد، شبستان مصلی مملو از جمعیت شده و در محوطه هم جای سوزن انداختن نیست که بالاخره پیکر شهدا هم می‌رسد. با قرار گرفتن تابوت‌ها در جایگاه، مداحان اهل بیت (ع) روضه‌خوانی را شروع می‌کنند. از وصیت رئیس‌جمهور شهید می‌گویند و با اشاره به وضعیت پیکر او، روضه علی‌اکبر (ع) می‌خوانند تا بغض‌های منتظر، تبدیل به هق‌هق و اشک‌های سرازیر شوند. عقربه‌های ساعت پایان شامگاه سه‌شنبه و ورود به روز دوم اردیبهشت را نشان می‌دهد. مراسم وداع به پایان رسیده، اما این سرآغاز رویدادی است که قرار است چند ساعت بعد رقم بخورد.

اولین بار است که سفر استانی رئیس‌جمهور بیش از دو روز طول کشیده است. مراسم استقبال معمولاً در جریان سفرهای استانی انجام می‌شود. اما این بار ماجرا فرق می‌کند. برای اولین بار مردم پایتخت انتظار بازگشت رئیس‌جمهور از سفری ۴ روزه را می‌کشند. با اینکه از روز قبل اعلام شده که درهای دانشگاه تهران از ساعت ۵:۳۰ باز می‌شود، مردم از ساعاتی قبل در مقابل درهای دانشگاه حاضر شده‌اند. به همین خاطر ساعتی پس از باز شدن درها، رسانه‌ها خبر می‌دهند که فضای دانشگاه تهران پر شده است. هرچه عقربه‌های ساعت پیش می‌روند، خیل بیشتری از مردم سیاه‌پوش هم به جمعیت حاضر در خیابان انقلاب اضافه می‌شود. ساعت درحال نزدیک شدن به ۹ صبح است که خیابان انقلاب تا میدان آزادی، پر از جمعیت شده و از کثرت مردم، فضایی برای راه رفتن هم وجود ندارد. پس از مراسم تبریز، حاج مهدی رسولی خودش را به دانشگاه تهران رسانده تا بار دیگر نوحه مورد علاقه رئیس‌جمهور شهید را این بار برای مردم پایتخت زمزمه کند.

در قلب مردم

روزنامه کیهان در صفحه نخست امروز خود با تیتر «نقش ویژه شهید امیرعبداللهیان در تأمین واکسن در روزهای سخت کرونا» نوشت: بهرام عین‌اللهی در دیدار خانواده شهید امیرعبداللهیان وزیر فقید امور خارجه گفت: شهید دکتر امیرعبداللهیان از نیروهای انقلابی، جهادی و پرتلاش بود و افتخار داشتم سه سال در کنار ایشان باشم.

عین‌اللهی افزود: نقش شهید دکتر امیرعبداللهیان در تأمین واکسن در روزهای سخت همه‌گیری کرونا، بسیار ویژه بود.

خبر دیگر اینکه، وزیر بهداشت در اجلاس غیرحضوری رؤسای دانشگاه‌ها و دانشکده‌های علوم پزشکی سراسر کشور، با بیان اینکه در فرصت باقی مانده از خدمت باید با کار شبانه‌روزی و بدون کوچک‌ترین تزلزل تلاش کنیم، افزود: آخرین فرمایش آیت‌الله رئیسی در روزهای اخیر مربوط به جوانی جمعیت بود، بنابراین باید با قدرت در زمینه جوانی جمعیت کار کنیم. به گزارش وبدا، عین‌اللهی افزود: نگاه ما به جلو و رسیدن به اهداف‌مان است و هر قدر هم که حاشیه ایجاد کنند نباید هدف خودمان را فراموش و رها کنیم. دانشگاه‌ها کانون علم و پیشران حرکت‌های بزرگ و توسعه‌ای در کشور هستند. توجه به کرامت انسانی، بیماران و تأمین مایحتاج آنها نیز اهمیت بسیار بالایی دارد. وی تاکید کرد: رؤسای دانشگاه‌ها در این فرصت نظارت ویژه‌ای بر عملکرد مراکز درمانی و ارائه خدمات شایسته به مردم داشته باشند تا هیچ اختلال و مشکلی در خدمات‌رسانی ایجاد نشود. همچنین انتظار داریم رؤسای دانشگاه‌ها و مدیران به ارتقای امیدآفرینی در بین جامعه و انعکاس خدمات و دستاوردهای دولت کمک کنند.

در قلب مردم

روزنامه جوان در صفحه نخست امروز خود با تیتر «حماسه قدردانی» نوشت: محبت عاشقانه و خدمت صادقانه تلازم دارند. وقتی خدمت صادقانه داشته باشی، محبت عاشقانه می‌بینی. برعکس آن هم درست است، یعنی اگر خدمت کنی، محبت می‌بینی. اما کسی مانند سید ابراهیم، به امید محبت مردم کار نکرد، نه اینکه محبت و رضای خدا را در محبت و رضای مردم نداند و جست‌وجو نکند، چرا همین‌گونه بود و محبت خدا را در میان مردم و در محبت آنان می‌جست، اما این‌گونه نبود که اگر رنجشی و زخم‌زبانی یا قدرناشناسی و دشنامی از گروهی یا دسته‌ای ببیند، از دامنه خدمت و سختی‌کشیدن دست بردارد یا خدمات او از نامهربانی یک اقلیت مطلق، سست شود. مردم این صدق و خلوص و تلاش و خستگی‌ناپذیری را درک کردند و اینچنین شد که دوم‌خرداد ۱۴۰۳ با یک حماسه تاریخی قدردانی در حافظه ملت ایران به ثبت رسید.
قدم به قدم، آخرین قدم‌های مردم تهران دریایی شد برای خداحافظی با رئیس‌جمهور شهید که نه، برای قدردانی از او، برای آنکه این دیدار آخر، تنها نامه‌ای که دست سید ابراهیم رئیسی می‌دهند، ابراز ارادت و احترام باشد. مردم بارها برای رئیسی حماسه حضور آفریده بودند، از گردهمایی‌های انتخاباتی او تا پای صندوق‌های رأی و تا سفرهای استانی‌اش و تا شب حادثه و گردهمایی‌های دعا برای سلامتی او و اینک هم تشییع او.
صبح دیروز هنوز آفتاب طلوع نکرده، جمعیت در ایستگاه‌های متروی منتهی به مراسم تشییع و پشت درهای دانشگاه در ازدحام بود. مردم تهران دیگر طاقت نشستن در خانه را نداشتند، می‌خواستند غم‌شان را بیشتر از محافل خصوصی و فضای مجازی، چشم در چشم با هم درمیان بگذارند. ارادت‌و اندوه‌شان را به خود رئیسی بگویند و در نهایت بدرقه پیکر رئیس‌جمهور و وزیر خارجه و امام جمعه فقید و سایر همراهان را با ادب و احترام انجام دهند.
گریه، سینه‌زنی، دمام، مداحی، شعار، دست‌نوشته‌های دلی و حجله گذاشتن حال و روز مردمی بود که دیروز برای آخرین خداحافظی با رئیسی به خیابان‌های مرکزی تهران آمدند.

در قلب مردم

روزنامه وطن امروز در صفحه نخست امروز خود با تیتر «حماسه جمهور» نوشت: رهبر حکیم انقلاب پس از آنکه با حضور در دانشگاه تهران و در میان خیل عظیم تشییع‌کنندگان، بر پیکر شهدای سرافراز خدمت اقامه نماز کردند، پذیرای امیر قطر، نخست‌وزیر عراق، رئیس‌جمهور تونس، نخست‌وزیر ارمنستان، رئیس مجلس لبنان، نخست‌وزیر پاکستان، نخست‌وزیر ارمنستان و رئیس‌دفتر سیاسی حماس بودند که در پی ضایعه عروج شهادت‌گونه رئیس‌جمهور و وزیر امور خارجه و همراهان، برای عرض تسلیت به تهران آمده بودند.

بر اساس این گزارش، شیخ «تمیم بن حمد بن خلیفه آل‌ثانی» امیر قطر، «قیس سعید» رئیس‌جمهور تونس، «نبیه بری» رئیس مجلس لبنان، «شهباز شریف» نخست‌وزیر پاکستان، «اسماعیل هنیه» رئیس دفتر سیاسی حماس، «نیکول پاشینیان» نخست‌وزیر ارمنستان و «محمد شیاع السودانی» نخست‌وزیر عراق با رهبر انقلاب دیدار کردند.

از خیابان‌های تبریز تا میدان‌های قم، از دانشگاه تهران تا هر آنجا که پیکر رئیس‌جمهور و ۷ همراه شهیدش تشییع شد، سیل جمعیت بود که همراه این کاروان مزین به پرچم ایران راهی شد تا همه جهان به عینه ببیند این مردم چطور قدر خادمان صدیق‌شان را می‌دانند و چطور دعای خیرشان را لابه‌لای اشک‌های‌شان بدرقه راه رئیس‌جمهور می‌کنند. به قول مهدی رسولی: «برای درد مردم تا کجا رفته بود که پیدا نمی‌شد…».

حالا جهان به نظاره بدرقه رئیس‌جمهور و شهیدان خدمت از سوی مردم ایران نشسته است. مردم اگر چه بعض کرده‌اند اما ایستاده‌اند، اگر چه غم دارند اما نگران نیستند، چرا که می‌دانند این مسیر مصمم‌تر ادامه پیدا خواهد کرد.

در قلب مردم

کد خبر 756330

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.