شهید رئیسی برای عدالت فرهنگی چه کرد؟

موضوع «عدالت فرهنگی» یکی از اصلی‌ترین شعارهای دولت سیزدهم و از سویی از مهم‌ترین مطالبات رهبر انقلاب بوده و بر این اساس شاهدیم که از زمان آغاز به‌ کار تا آخرین لحظات حیات رئیس‌جمهور فقید، اقدامات بی‌نظیر و یا حداقل کم‌نظیری در این موضوع به وقوع پیوسته است.

به گزارش خبرگزاری ایمنا، عدالت یکی از بزرگ‌ترین ارزش‌ها و فضائل بشری است که نه تنها در دین اسلام بلکه طبق آیه «لَقَدْ أَرْسَلْنا رُسُلَنا بِالْبَیِّناتِ وَ أَنْزَلْنا مَعَهُمُ الْکِتابَ وَ الْمِیزانَ لِیَقُومَ النّاسُ بِالْقِسْطِ» هدف تمام ادیان الهی بوده است؛ بر این اساس هرچند که بیشتر افراد موضوع عدالت را محدود به حوزه اقتصادی، اجتماعی و سیاسی می‌کنند اما باید به این نکته نیز توجه داشت که مباحثی مانند «عدالت فرهنگی» نیز از اهمیت کمی برخوردار نیست اما در دهه‌های اخیر این امر تا پیش از روی کار آمدن دولت سیزدهم کمتر مورد بحث و تمرکز دولتمردان بوده است.

بر این اساس یکی از اصلی‌ترین شعارهای دولت سیزدهم از زمان آغاز به‌کار تا آخرین لحظات حیات رئیس‌جمهور فقید، همین موضوع بوده و بر این اساس شاهد اقدامات فراوان این دولت در موضوع مذکور بوده‌ایم، اقداماتی که در زمان خود بی‌نظیر و یا حداقل کم‌نظیر بوده است؛ به‌طور کلی باید گفت که دولت سیزدهم توانسته در زمینه‌های مختلفی اقدامات و تغییرات مثبتی را به عمل بیاورد که از جمله این اقدامات می‌توان به توسعه بنیادی نظام آموزشی و پژوهشی، اصلاح ساختارهای اقتصادی و تولیدی، تغییرات در بخش بهداشت و درمان، توسعه زیرساخت‌های کشور، تلاش برای مقابله با فساد، ارتقای حقوق شهروندی و تحقق عدالت اجتماعی و فرهنگی اشاره کرد.

رهبر انقلاب خطاب به دولت سیزدهم: ابزارهای فرهنگی و هنری مانند سینما، رسانه‌های صوتی و تصویری، مطبوعات و کتاب را واقعاً شکوفا کنید.

یکی از اصلی‌ترین و قابل توجه‌ترین وجوه فعالیت این دولت، موضوع سفرهای استانی حتی در دورترین نقاط بود، موضوعی که این روزها و با شهادت رئیس‌جمهور بیش از پیش مورد توجه قرار گرفت و بر این اساس شاهد بودیم سفرهای استانی هیئت دولت و مصوبات آن، محدود به موضوعات اقتصادی و اجتماعی نمی‌شد و یکی از مهم‌ترین وجوه آن موضوع فرهنگ نیز بود؛ بر این اساس ساخت سینما، کتابخانه، مجتمع‌های فرهنگی و هنری و… از جمله اقدامات و مصوبات دولت سیزدهم در سراسر کشور است و اهمیت این موضوع آنجایی بیشتر مشخص می‌شود که رهبر معظم انقلاب اسلامی در اولین جلسه هیئت دولت سیزدهم در تاریخ ششم شهریور ۱۴۰۰ با اشاره به نقش زیربنایی و نرام‌افزاری فرهنگ، بسیاری از خطاها مانند اسراف، تقلید کورکورانه و سبک زندگی تجملاتی را ناشی از ریشه‌های فرهنگی دانستند و با تأکید بر ضرورت اصلاح این انحراف‌ها با استفاده از ابزارهای فرهنگی، گفتند: ابزارهای فرهنگی و هنری مانند سینما، رسانه‌های صوتی و تصویری، مطبوعات و کتاب را واقعاً شکوفا کنید.

از مطالبه رهبر انقلاب در اولین جلسه هیئت دولت تا تحقق عدالت فرهنگی حتی در آخرین لحظات حیات

آیت‌الله رئیسی: در دولت مردمی بر عدالت فرهنگی بیشتر تاکید شده است.

آیت‌الله سیدابراهیم رئیسی، رئیس جمهور شهید کشور، سه‌شنبه هجدهم اردیبهشت در دهمین گفت‌وگوی تلویزیونی خود با مردم با بیان اینکه دولت در بخش برنامه‌های فرهنگی ازجمله افتتاح کتابخانه موفق عمل کرده است، گفت: در دولت مردمی بر عدالت فرهنگی بیشتر تاکید شده؛ چنانچه میزان کتابخانه‌ها در مناطق غیربرخوردار بیشتر شده است؛ نمونه‌ای از عدالت فرهنگی در این دولت را می‌توان در بخش افتتاح و ایجاد کتابخانه‌ها، کارهای فرهنگی، ایجاد سالن‌ها در سراسر کشور که میزان آن چند برابر بوده، جست‌وجو کرد.

از سویی طبق وعده‌های داده شده قرار بر این بود که تا پایان این دولت تعداد سالن‌های سینما به عدد ۱۰۰۰ برسد؛ طبق گفته‌های مسئولان، ۴۴ شهر با بیش از ۱۰۰ هزار جمعیت فاقد سینما هستند و ساخت سالن در این شهرها جزو هدف‌گذاری‌های آتی دولت و سازمان سینمایی محسوب می‌شود؛ در همین خصوص محمدمهدی اسماعیلی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با اشاره به بحث عدالت فرهنگی اظهار کرده است: تمام تلاش‌مان را کرده‌ایم که امکان بهره‌مندی از سینما را برای همه مردم فراهم کنیم، حوزه سینما پر جاذبه‌ترین هنر است، هرچند که برخی با ظهور رسانه‌ها پایان کار سالن سینما را اعلام کردند، اما در کشورمان هنوز هم تماشای فیلم در سالن‌های سینما معنا پیدا می‌کند. این در حالی است که طی ۲ سال گذشته نیز ساخت سالن سینما پیشرفت خوبی داشته؛ هر چند که هنوز با استاندارد جهانی فاصله داریم.

افتتاح ۱۱۰ سالن سینما در یک سال

محمد خزاعی رئیس سازمان سینمایی هم اخیراً درگفت‌وگویی درخصوص اقدام دولت سیزدهم در حوزه سینما اظهار داشت: «تا اواسط ۱۴۰۴، قطعاً هزار سالن را تحویل می‌دهیم که در دو بخش دولتی و خصوصی است. وقتی محصولی را در تلویزیون تبلیغ می‌کنیم که مردم در شهرستان‌ها نمی‌توانند از آن استفاده کنند چه انتظاری داریم که تعداد مخاطبان سینما ما افزایش پیدا کند؟؛تا پایان ۱۴۰۴ تمام شهرهای با جمعیت بالای ۱۰۰ هزار نفر صاحب سالن سینما می‌شوند.»

وی همچنین در مراسم ضیافت افطاری که نوزدهم فروردین در هتل پارسیان انقلاب با حضور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، مدیران فرهنگی، سینماگران و… برگزار شد توسعه زیرساخت‌های سینما را از اولویت‌های سازمان سینمایی در سال جدید عنوان کرد و توضیح داد: در سال گذشته ۱۱۰ سالن سینما در کشور افتتاح شد که در مجموع بیش از ۲۰۰ سالن به ناوگان نمایشی کشور اضافه کردیم. امیدواریم در پایان کار این دولت، جشن بهره‌برداری از یک‌هزار سالن را با هم جشن بگیریم.»

قادرآشنا معاون توسعه فناوری و مطالعات سازمان سینمایی هم طی گفت‌وگویی اظهار کرد: با شروع کار دولت جدید ۵۷۳ سالن سینمای فعال در کشور داشتیم که این عدد به ۸۳۸ رسیده است؛ در حقیقت کمیسیون ماده ۸ به ۸۳۸ سالن مجوز فعالیت داده است. در کنار ۱۵۷ سالن جدید در بخش خصوصی مجوز ساخت و ساز گرفته‌اند که اگر اتفاقی در روند ساخت‌شان نیفتد تا پایان سال افتتاح می‌شوند؛ اگر این تعداد را جمع بزنیم تا پایان سال ۱۴۰۳ به عدد ۹۹۵ می‌رسیم. البته این بین مجتمع‌های فرهنگی_ هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی هم هستند که در تلاشیم برخی از آن‌ها را به سینما تبدیل کنیم. تصور ما این است اگر این مسیر را به درستی طی کنیم تا پایان دولت سیزدهم از عدد ۱۰۰۰ هم عبور کنیم.»

از مطالبه رهبر انقلاب در اولین جلسه هیئت دولت تا تحقق عدالت فرهنگی حتی در آخرین لحظات حیات

مدال افتخار عدالت بر سینه سی‌وپنجمین جشنواره بین‌المللی فیلم‌های کودکان و نوجوانان

از دیگر وجود تحقق موضوع عدالت فرهنگی در دولت سیزدهم، سی‌وپنجمین جشنواره بین‌المللی فیلم کودک و نوجوان بود؛ بر این اساس محمدمهدی اسماعیلی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، با شروع این جشنواره در صفحه شخصی خود با اشاره به حضور چشم‌گیر آثاری از مناطق محروم در سی و پنجمین جشنواره بین‌المللی فیلم‌های کودکان و نوجوانان، «عدالت فرهنگی» را کارنامه کاری وزارت ارشاد خواند و از تلاش برای گسترش آن در همه سطوح فرهنگی گفت و نوشت:

وزیر فرهنگ: عدالت فرهنگی، مدال افتخار سی‌وپنجمین جشنواره بین‌المللی فیلم‌های کودکان و نوجوانان بود.

«مدال افتخار سی‌وپنجمین جشنواره بین‌المللی فیلم‌های کودکان و نوجوانان، حضور درخشان فیلم‌های مناطق محروم است و پیش‌بینی می‌شود حضور این آثار در جشنواره فیلم فجر، درخشان‌تر نیز باشد.
‏عدالت فرهنگی شعار ما نیست؛ کارنامه ماست و برای گسترش آن به همه سطوح فرهنگی، برنامه جامعی تدارک دیده‌ایم.»

از مطالبه رهبر انقلاب در اولین جلسه هیئت دولت تا تحقق عدالت فرهنگی حتی در آخرین لحظات حیات

علاوه بر نکات مذکور، تشکیل قرارگاه عدالت فرهنگی در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و اقدامات این بخش نیز، از مصادیق واضح و بارز توجه به این موضوع در دولت سیزدهم است و بر این اساس این قرارگاه در طول این مدت اقدامات مختلفی از جمله پیوست عدالت فرهنگی جشنواره بین‌المللی فیلم کودک و نوجوان و میزبانی از ۱۰۰۰ دانش‌آموز از ۳۰ شهرستان کمتر برخوردار استان‌های اصفهان، چهارمحال و بختیاری و یزد، برگزاری اولین جشنواره نغمه‌های رضوی سرحد، سفر دبیر قرارگاه به حدود ۶۰ شهرستان کشور و دیدار با حدود ۲۵۰۰ هنرمند و رسیدگی به مسائل آن‌ها را انجام داده است.

حضور بیش از ۱۰۰ هزار نفر در طرح «آموزش هنر برای همه»

قائم مقام وزیر فرهنگ: عدالت فرهنگی، از محورهای تحول در دولت مردمی بود.

بر این اساس سیدمحمد هاشمی قائم مقام وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی نیز در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا با بیان اینکه یکی از محورهای تحول در دولت مردمی در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، عدالت فرهنگی بود، اظهار می‌کند: برای این امر اقدامات مؤثری انجام شده که یکی از آن‌ها تقویت زیرساخت‌های استان‌ها بوده و در این راستا مجتمع‌های فرهنگی و هنری، تالار، کتابخانه، سینماهای متعددی تشکیل شده است.

وی ادامه می‌دهد: با اهتمام ویژه و تأمین اعتبارات خوب از سمت دولت و دیگر بخش‌ها در سراسر کشور تالار مرکزی کرمان، ارومیه، یزد، شهرکرد و… به راه افتاده است

قائم مقام وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با بیان اینکه اقدام دیگر توزیع منابع در مناطق مختلف به‌واسطه قرارگاه محرومیت‌زدایی و شهید آوینی است، می‌گوید: میزان اعتباراتی که در کف شهرستان‌ها در این دوره رفته کم‌سابقه یا بی‌سابقه است و از این جهت اهتمام ویژه‌ای قرار دارد.

هاشمی تاکید می‌کند: نقطه به نقطه و استان به استان حمایت‌ها را پیگیری می‌کنیم و هر شهرستان منابع خود را از قرارگاه آوینی دارد.

وی در پایان خاطرنشان می‌کند: از جمله این اتفاقات طرح آموزش هنر برای همه است و بالغ بر ۱۰۰ هزار نفر در مناطق محروم این آموزش‌ها را دیدند.

از مطالبه رهبر انقلاب در اولین جلسه هیئت دولت تا تحقق عدالت فرهنگی حتی در آخرین لحظات حیات

به گزارش ایمنا، دغدغه بسط عدالت در حوزه فرهنگ، در کنار عدالت اقتصادی، عدالت سیاسی و… ما را با ترکیب عدالت فرهنگی روبه‌رو می‌کند و بر این اساس مفهوم عدالت فرهنگی به معنای عادلانه یا ناعادلانه خواندن کنش‌ها، سیاست‌ها، توزیع کالاهای فرهنگی است و بر این اساس با ارائه نکات مذکور و از سویی توجه به بسیاری از مسائل و نکاتی که در این گزارش ذکر نشد، می‌توان به این نکته اذعان داشت که دولت سیزدهم و در رأس آن شهید آیت‌الله سید ابراهیم رئیسی و وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی از پرچمداران توجه به موضوع عدالت فرهنگی و در حد توان تحقق این موضوع بوده‌اند؛ مسئله‌ای که در کنار مسائل سیاسی و اجتماعی از مهم‌ترین موارد به‌حساب می‌آید تا آنجا که رهبر معظم انقلاب بر این نکته تاکید دارند که «فرهنگ از اقتصاد هم مهم‌تر است. چرا؟ چون فرهنگ، به معنای هوایی است که ما تنفّس می‌کنیم؛ شما ناچار هوا را تنفّس می‌کنید، چه بخواهید، چه نخواهید؛ اگر این هوا تمیز باشد، آثاری دارد در بدن شما؛ اگر این هوا کثیف باشد، آثار دیگری دارد. فرهنگ یک کشور مثل هوا است؛ اگر درست باشد، آثاری دارد.»

کد خبر 756328

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.