راهنمای انتخاب زمان مناسب برای خرید بلیط هواپیما

اگر تجربه زیادی در رزرو بلیط هواپیما نداشته باشید ممکن است با خودتان تصور کنید که زمان خرید بلیط موضوع بی‌اهمیتی است.فاصله یک روز فرصت خرید پرواز با قیمت مناسب

اما آنهایی که مرتباً به سفر هوایی می‌روند و خودشان اقدام به رزرو بلیط می‌کنند می‌دانند که نوسان قیمت پروازها به گونه‌ای است که حتی گاهی به فاصله یک روز فرصت خرید پرواز با قیمت مناسب را از دست می‌دهند و مجبورند همان بلیط را با دوبرابر قیمت بخرند. اگر می‌خواهید یک بار برای همیشه بدانید که زمان مناسب خرید بلیط هواپیما چه وقتی است با ما همراه شوید تا یک راهنمای کامل رد این زمینه به شما ارائه دهیم.

بهترین زمان برای خرید پروازهای ارزان

اگر به دنبال آن هستید تا بهترین زمان خرید بلیط هواپیما با قیمت ارزان را بدانید لازم است در وهله اول با دو اصطلاح های سیزن یا فصل شلوغ و لو سیزن یا فصل خلوت سفر آشنا شوید. بطور کلی های سیزن به دوره‌ای گفته می‌شود که تعداد زیادی از افراد تمایل دارند راهی سفر شوند و به اصلاح بازار سفر داغ است. در مقابل لو سیزن به فصل‌ها و زمان‌هایی گفته می‌شود که افراد تمایل کمتری به سفر رفتن دارند.

طبیعی است که شرکت‌های هواپیمایی در دوران پیک سفر یا های سیزن پروازها را بدون تخفیف عرضه می‌کنند و در زمان‌های خلوت بلیط‌ها را با تخفیف و ارزان‌تر عرضه کنند تا مسافران بیشتری اقدام به خرید کنند. پس از این به بعد در نظر داشته باشید که در تعطیلات مانند ایام نوروز، زمان برگزاری جشنواره‌ها یا رویدادهای ملی، اعیاد و شهادت‌ها که سفرهای زیارتی هم افزایش پیدا می‌کند و همچنین فصل‌های پرمسافر مانند بهار و تابستان قیمت بلیط‌ها گران‌تر است. در عوض ایام عادی و غیر تعطیل و فصل‌های خلوت مثل زمستان بهترین زمان برای خرید بلیط ارزان است. اگر با مقصد سفر چندان آشنا نیستید و نمی‌دانید چه زمانی شلوغ‌ترین و گران‌ترین فصل سفر به آن مقصد است بهتر است از تقویم قیمتی منابع اینترنتی نظیر سفرمارکت کمک بگیرید.

رزرو بلیط در لحظات آخر یا در اولین فرصت؟

یکی از سوال های پرتکرار در خرید بلیط پرواز این است که آیا باید بلیط را دیرتر بخریم یا اگر بلیط را زودتر خریداری کنیم قیمت آن ارزان‌تر است؟ هر چند به طور قطعی نمی‌توان به این سوال پاسخ داد اما می‌توان بطور کلی اینطور در نظر گرفت که در ایام تعطیلات و فصل‌های شلوغ سفر بهتر است بلیط هواپیما را هر چه زودتر رزرو کنید زیرا با گذشت زمان احتمالا افزایش قیمت پیدا می‌کنند علاوه بر ان امکان آنکه ظرفیت پروازها تکمیل شود و از پرواز جا بمانید زیاد است. اما در ایام خلوت بهتر است عجله‌ای به خرج ندهید و کمی صبر کنید تا قیمت بلیط به ثبات برسد و بعد اقدام به خرید کنید.

توجه داشته باشید که این موضوع درباره خرید بلیط هواپیما خارجی کمی متفاوت است و همیشه توصیه می‌شود تا بلیط مقاصد خارجی را دست کم یک ماه و نیم قبل‌تر از پرواز تهیه کنید؛ زیرا هم خوش‌قیمت‌تر است و هم فرصت بیشتری برای تدارک سفرتان به ویژه در موارد سفر به کشورهای مشمول ویزا دارید.

بهترین زمان برای خرید بلیط هواپیما چارتر

احتمالاً شما هم بارها درباره قیمت ارزان بلیط‌های چارتر شنیده‌اید و شاید هم از طرف‌داران سرسخت این بلیط‌ها باشید. اما نکته مهمی که باید به آن توجه داشته باشید این است که بلیط‌های چارتر همیشه هم ارزان‌تر از بلیط‌های عادی یا همان سیستمی نیستند. در واقع شرکت چارتر کننده بر حسب میزان تقاضا برای خرید بلیط قیمت را ارزان‌تر و یا گران‌تر عرضه می‌کند؛ بنابراین معمولاً در زمان تعطیلات بلیط چارتر قیمتی بیشتر از بلیط‌های سیستمی دارد درحالی‌که عده‌ای از مسافران به اشتباه تصور می‌کنند همیشه بلیط چارتری ارزان‌تر است؛ بنابراین بهترین زمان خرید بلیط چارتر برای استفاده از مزیت اقتصادی بودن آن ایام خلوت سفر و روزهای غیر تعطیل است. اگر در زمان تعطیلات تصمیم به خرید بلیط چارتر گرفتید بهتر است ابتدا قیمت بلیط‌های سیستمی را بررسی کنید؛ زیرا ممکن است ارزان‌تر از بلیط چارتری باشند.

مناسب‌ترین زمان خرید بلیط هواپیما خارجی

همان‌طور که قبل‌تر هم اشاره کردیم زمان مناسب‌ترین زمان برای رزرو بلیط هواپیما خارجی یک ماه تا یک ماه و نیم پیش از تاریخ پرواز است. در کنار آن معمولا در تقویم میلادی برخی زمان‎‌ها جزو دوره خلوت محسوب می‌شوند و بهترین زمان برای خرید بلیط ارزان به مقاصد خارجی محسوب می‌شوند. این زمان‌ها شامل اوایل ماه سپتامر (از هفته دوم آذر ماه تا اواسط آذر)، اواخر ماه ژانویه (اواسط دی ماه تا اوایل بهمن ماه) و اوایل ماه فوریه تا پیش از مناسبت ولنتاین (بهمن ماه) می‌شوند.

راهنمای انتخاب زمان مناسب برای خرید بلیط هواپیما

روزهای طلایی هفته برای خرید بلیط‌های تخفیف‌دار

هرچند نمی‌توان به طور قطعی روزهایی را اعلام کرد که در آنها قیمت پرواز به پایین‌ترین حد خود می‌رسد؛ اما در مجموع با در نظر گرفتن نمودار قیمتی بلیط هواپیما در طول هفته می‌توان روزهایی را به عنوان روزهای طلایی که بلیط هواپیما معمولاً قیمت ارزان‌تری دارند را مشخص کرد. معمولاً روزهای دوشنبه و سه‌شنبه را به‌عنوان بهترین زمان برای خرید بلیط پروازهای داخلی عنوان می‌کنند؛ زیرا قیمت‌ها در مقایسه با روزهای اول هفته و روزهای آخر هفته ارزان‌تر است. البته لازم است در نظر داشته باشید درصورتی‌که مناسبت یا تعطیلات خاصی در این دو روز باشد قیمت بلیط پرواز در این روزها هم گران‌تر می‌شود.

بهترین ساعات شبانه‌روز برای خرید بلیط

حالا که درباره فصل‌ها و بهترین روزهای سال برای خرید بلیط هواپیما گفتیم نوبت به این می‌رسد که درباره بهترین ساعات شبانه‌روز برای خرید بلیط هواپیما بگوییم. هر چند از جنبه‌های مختلف می‌توان این موضوع را مورد بررسی قرارداد اما در کل ساعات اولیه صبح و یا ساعات پایانی شب بهترین زمان برای این کار هستند. معمولاً صبح زود تقاضای زیادی برای خرید بلیط وجود ندارد و این موضوع درباره ساعات آخر شب هم صدق می‌کند. این موضوع موجب می‌شود تا قیمت بلیط در این ساعت‌ها هم نسبت به بلیط پروازهایی که در ساعات دیگر انجام می‌شوند ارزان‌تر باشد. علاوه‌برآن معمولاً در این ساعات ترافیک کمتری در مسیر فرودگاه وجود دارد و محیط فرودگاه هم خلوت‌تر و فرایند پذیرش در پرواز سریع‌تر و بدون دردسر انجام می‌شود.

جالب است بدانید که پروازهای صبح معمولاً تأخیر کمتری دارند و این یکی از مزیت‌های خرید بلیط پرواز در ساعات اولیه روز است. بعلاوه اگر پرواز دچار تأخیر شود فرصت برای پیدا کردن یک پرواز دیگر و جا نماندن از برنامه‌های سفر بیشتر است.

کلام آخر

یکی از چالش‌های خرید بلیط پرواز پیدا کردن بهترین و مناسب‌ترین زمان برای رزرو و خرید بلیط است. در این مطلب راهنمای زمان مناسب برای خرید بلیط هواپیما را ارائه دادیم تا با خواندن آن بتوانید بلیط پروازتان را با بهترین قیمت و به موقع خریداری کنید. با این وجود همان‌طور که در طول مطلب هم به آن اشاره شد لازم است در انتخاب زمان مناسب برای رزرو و خرید بلیط عوامل مختلف را در نظر داشت و نمی‌توان صرفاً با در نظر گرفتن یک نکته خاص اقدام به خرید کرد.

کد خبر 756244

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.