وقوع طوفان‌های لحظه‌ای همراه با بارش و صاعقه آسمان اصفهان را در برمی‌گیرد

سرپرست اداره پیش‌بینی و مخاطرات جوی اداره کل هواشناسی استان اصفهان گفت: از ساعات بعدازظهر امروز و شب انتظار افزایش ابر، وزش باد به نسبت شدید و طوفان لحظه‌ای همراه با گردوخاک، کاهش دید، رگبار و رعدوبرق، احتمال تگرگ در مناطق مستعد پیش‌بینی می‌شود.

لیلا امینی در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا، درباره پیش‌بینی وضعیت جوی هوای استان اصفهان اظهار کرد: بررسی نقشه‌های هواشناسی بیانگر فعالیت سامانه ناپایدار تا روز دوشنبه هفته آینده به‌صورت امواج گذرا و متناوب خواهد بود.

وی افزود: بر این اساس از ساعات بعدازظهر امروز و شب انتظار افزایش ابر، وزش باد به نسبت شدید و طوفان لحظه‌ای در مناطق شمال و شرق و تا حدودی مرکز همراه با گردوخاک، کاهش دید، رگبار و رعدوبرق، احتمال تگرگ در مناطق مستعد پیش‌بینی می‌شود.

سرپرست اداره پیش‌بینی و مخاطرات جوی اداره کل هواشناسی استان اصفهان ادامه داد: اوج فعالیت و گسترش این سامانه از نظر بارشی طی روزهای امروز و فردا در بیشتر مناطق استان به‌ویژه در نواحی شمالی، غربی و تا حدودی مرکزی است.

وی تصریح کرد: طی روزهای آینده مناطق شمال و شرق درگیر فعالیت این سامانه خواهد بود، از نظر وزش باد تا روز یکشنبه هفته آتی بیشتر مناطق استان در ساعات بعدازظهر درگیرد خواهد بود که بیشترین سرعت در نواحی شمالی و شرقی با گردوخاک محلی همراه است.

امینی اضافه کرد: مخاطرات همراه با این سامانه اختلال در ترددهای جاده‌ای شمال و شرق استان، آب‌گرفتگی معابر، مسیل‌ها و رودخانه‌های فصلی، شکستن درختان فرسوده و سقوط یا پرت‌شدن اشیا از ارتفاع، صاعقه و خسارت ناشی از تگرگ است.

وی درباره هشدار سطح نارنجی با تشدید فعالیت سامانه بارشی به همراه ناپایداری‌های محلی از ظهر امروز تا اواخر وقت دوم خرداد در استان گفت: فعالیت این سامانه همراه با ناپایداری‌های محلی، رگبار باران و رعدوبرق، تگرگ، مه، وقوع صاعقه و وزش باد به نسبت شدید تا شدید نیمه شمالی استان اصفهان را فرامی‌گیرد. تشدید ناپایداری‌ها به‌ویژه در ارتفاعات آران و بیدگل، اردستان، خوانسار، کاشان، گلپایگان، مهاباد، شاهین‌شهر و میمه، نطنز، با درود و نائین رخ خواهد داد.

سرپرست اداره پیش‌بینی و مخاطرات جوی اداره کل هواشناسی استان اصفهان نسبت به اختلال در سفرها، کاهش دید، لغزندگی جاده‌ها، آب‌گرفتگی معابر، جاری‌شدن رواناب، سیلابی شدن مسیل‌ها، طغیان رودخانه‌های فصلی، صاعقه، رخداد تگرگ، خسارت به سازه‌های موقت از جمله برنوشته‌ها، داربست‌ها و تابلوهای تبلیغاتی، اختلال در ناوگان حمل‌ونقل و در نواحی کوهستانی احتمال سقوط سنگ و خسارت به محصولات باغی و زراعی به‌ویژه در مناطق کوهپایه‌ای هشدار داده است.

وی اظهار کرد: پرهیز از سفرهای غیرضروری، ممنوعیت اتراق در حاشیه و بستر رودخانه‌ها، مسیل‌ها و فعالیت‌های کوهنوردی، لزوم خودداری از چرای دام و تردد عشایر در حاشیه رودخانه‌ها و نواحی مرتفع، اطمینان از استحکام سازه‌های موقت، لایروبی کانال‌ها و آب‌روها و به‌ویژه در نواحی سردسیر کنترل دما و رطوبت در سالن‌های پرورشی و استفاده از محلول‌های ضد تنش در گیاهان باغی و زراعی، احتیاط در تردد دامداران و عشایر در صعود به ارتفاعات و نداشتن توقف در حاشیه رودخانه‌ها، مراقبت از محصولات کشاورزی توصیه می‌شود.

امینی با بیان اینکه با بیان اینکه بامداد فردا دمای هوا بین یک تا دو درجه سلسیوس کاهش خواهد داشت، افزود: بیشینه دمای هوای کلان‌شهر اصفهان در گرم‌ترین ساعات امروز به ۳۱ درجه سانتی‌گراد و کمینه آن بامداد فردا به ۱۵ درجه سانتی‌گراد می‌رسد.

وی خاطرنشان کرد: خور و بیابانک با دمای ۳۵ درجه سانتی‌گراد و بویین میاندشت با دمای ۵ درجه سانتی‌گراد به ترتیب گرم‌ترین و خنک‌ترین مناطق استان هستند.

کد خبر 756237

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.