اسپانیا، ایرلند و نروژ فلسطین را به رسمیت شناختند

سه کشور اروپایی اسپانیا، ایرلند و نروژ با همفکری خود هفت ماه پس از آغاز جنگ در غزه اعلام کردند که به طور رسمی کشور فلسطین را به رسمیت می‌شناسند.

به گزارش سرویس ترجمه خبرگزاری ایمنا، کشورهای اسپانیا، ایرلند و نروژ اعلام کردند که با هدف حمایت از تلاش‌ها برای تأمین صلح طولانی‌مدت در منطقه جنگ‌زده غزه، فلسطین را به رسمیت می‌شناسند. این حرکت بسیار نمادین، صبح چهارشنبه پس از ماه‌ها مذاکره میان گروهی از کشورهای اروپایی که مایل به انجام این اقدام بودند، بین سه کشور هماهنگ شد.

پدرو سانچز، نخست وزیر اسپانیا که وعده داده بود فلسطین را تا ماه ژوئن به رسمیت بشناسد، صبح چهارشنبه در سخنانی در مقابل مجلس نمایندگان اسپانیا، اعلام کرد که اسپانیا کشور فلسطین را سه شنبه آینده، ۲۸ می، به رسمیت می‌شناسد.

سانچز در این رابطه گفت: «زمان گذار از حرف به عمل فرا رسیده است. به میلیون‌ها فلسطینی که رنج می‌برند، باید بگوییم که ما در کنار آنها ایستاده‌ایم، امیدی وجود دارد و با وجود دیوارهایی که برپا می‌شود، روستاهایی که بمباران می‌شوند و شهرک‌های غیرقانونی ساخته شده، سرزمین و هویت فلسطینی‌ها هنوز وجود دارد.»

سانچز به همراه همتای ایرلندی خود، سایمون هریس، در خط مقدم تلاش‌ها برای ایجاد ائتلافی از کشورهای همفکر اتحادیه اروپا بوده‌اند. هریس همزمان با سخنرانی در دوبلین گفت: «این یک روز تاریخی و مهم برای ایرلند و فلسطین است.»

مایکل مارتین، وزیر امور خارجه ایرلند، در پلتفرم رسانه اجتماعی X اعلام کرد که به رسمیت شناختن فلسطین از ۲۸ می رسمی خواهد شد، زیرا این کشور به دنبال حرکت نزدیک با اسپانیا است.

نخست‌وزیر نروژ، یوناس گوهر استور، روز چهارشنبه اعلام کرد که نروژ فلسطین را به‌عنوان یک کشور به رسمیت می‌شناسد. استوره به خبرنگاران در اسلو گفت: «صلح بدون دولت فلسطینی وجود ندارد.»

به گفته منابع یورونیوز، نروژ احتمالاً همگام با اسپانیا و ایرلند حرکت خواهد کرد تا به رسمیت شناختن رسمی این کشور از ۲۸ می اجرایی شود.

سه کشور دیگر عضو اتحادیه اروپا احتمالاً به زودی از این روند پیروی خواهند کرد

اعضای اتحادیه اروپا، اسلوونی و مالت نیز در هفته‌های اخیر اعلام کرده‌اند که ممکن است کشور فلسطین را به رسمیت بشناسند و ادعا کرده‌اند که برقراری صلح در منطقه حیاتی است. در ماه مارس، هر دو کشور عضو اتحادیه اروپا بیانیه مشترکی را امضا کردند مبنی بر اینکه آماده به رسمیت شناختن فلسطین با همتایان اسپانیایی و ایرلندی خود در حاشیه نشست سران در بروکسل هستند.

دولت اسلوونی در نهم می فرمانی را تصویب کرد که به آن اجازه می‌دهد کشور فلسطین را به رسمیت بشناسد. رابرت گلوب، نخست‌وزیر اسلوونی، اعلام کرده است که لیوبلیانا می‌تواند ماه آینده این اقدام را رسمی کند. بلژیک نیز احتمالاً به زودی از این روند پیروی خواهد کرد.

این اقدام با مخالفت رژیم اسرائیل روبه‌رو شده و ادعا کرده است که این اقدام به «بی ثباتی» در خاورمیانه دامن می‌زند.


ترجمه از الهه سیف‌الدین، مترجم ایمنا

کد خبر 756183

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.