ماجراجویی در راه رسیدن به المپیک/ مدال بدترین نتیجه تیم ملی والیبال بر گردن عطایی

تیم ملی والیبال ایران با هدایت مائوریسیو موتا پائز در مسابقات والیبال لیگ ملت‌های والیبال ۲۰۲۴ حضور دارد تا ضمن جبران شکست‌های عطایی بتواند جواز حضور در المپیک را کسب کند.

به گزارش خبرگزاری ایمنا، مرحله مقدماتی مسابقات والیبال لیگ ملت‌های والیبال ۲۰۲۴ از یکم خرداد تا سوم تیر با حضور ۱۶ تیم ایران، ایتالیا، آرژانتین، صربستان، کوبا، ژاپن، برزیل، ترکیه، بلغارستان، هلند، آلمان، فرانسه، آمریکا، کانادا، لهستان و اسلوونی ادامه دارد تا سهمیه‌های باقی‌مانده المپیک ۲۰۲۴ پاریس توزیع شود. هفته نخست لیگ ملت‌های ۲۰۲۴ به میزبانی ترکیه و برزیل برگزار می‌شود، هفته دوم به میزبانی ژاپن و کانادا کار خود را دنبال خواهد کرد و دیدارهای هفته سوم در اسلونی و فیلیپین برگزار خواهد شد. تیم‌های راه یافته به دور نهایی در لهستان برای کسب عنوان قهرمانی رقابت خواهند کرد. به این ترتیب صعود لهستان به دور پایانی به دلیل میزبانی قطعی است و این کشور برای دومین بار متوالی میزبان دور نهایی لیگ ملت‌ها خواهد بود.

ایران در دوره قبلی لیگ ملت‌ها با هدایت بهروز عطایی در رتبه چهاردهم قرار گرفت تا با عملکرد ضعیفی که داشت موجب با پایین آمدن رنکینگ ایران در رده‌بندی شود و برای صعود به المپیک راه سختی پیش روی ملی‌پوشان باشد. تیم ملی والیبال ایران در نخستین دیدارش در این رقابت‌ها در مصافی حساس برابر صربستان قرار خواهد گرفت.

ماجراجویی در راه رسیدن به المپیک/ مدال بدترین نتیجه تیم ملی والیبال بر گردن عطایی

تیم ملی والیبال ایران با هدایت مائوریسیو موتا پائز و میلاد عبادی‌پور، مهدی جلوه، علیرضا فراهانی مصلح‌آبادی، محمدرضا حضرت‌پور، پوریا حسین خانزاده، امین اسماعیل‌نژاد، جواد کریمی، میثم صالحی، محمدطاهر وادی، آرمان صالحی، محمد بربست، محمد ولی‌زاده، مبین نصری و مرتضی شریفی برای حضور در لیگ ملت‌ها هفته گذشته راهی برزیل شد. بر اساس قوانین فدراسیون جهانی سه بازیکن دیگر ایران شامل امیرحسین اسفندیار، امیرحسین ساداتی و متین احمدی که نام آن‌ها در لیست رزرو ثبت شده با نظر پائز می‌توانند در دیدارهای آینده به لیست تیم ملی اضافه و جایگزین دیگر بازیکنان شوند.

۱۲۹ مسابقه در ۱۰ دوره حضور در مسابقات لیگ جهانی و لیگ ملت‌ها

والیبال ایران در سال ۲۰۱۳ برای نخستین بار سهمیه حضور در لیگ جهانی را به دست آورد و از آن زمان تاکنون تجربه حضور در پنج دوره لیگ جهانی و پنج دوره لیگ ملت‌ها را در کارنامه خود دارد. تیم ملی والیبال کشورمان در مجموع ۱۰ دوره حضور در لیگ جهانی و لیگ ملت‌ها ۱۲۹ بار به میدان رفتند که در لیگ جهانی ۵۷ مسابقه برگزار کردند و در لیگ ملت‌ها ۷۲ بار مقابل حریفان جهانی صف‌آرایی کردند. در مجموع ۱۲۹ مسابقه ایران، ملی‌پوشان کشورمان ۱۵ هزار و ۴۳۴ دقیقه رقابت بسیار جدی با حریفان داشتند که میانگین مدت زمان هر مسابقه تیم ملی والیبال ایران به حدود ۱۱۹ دقیقه می‌رسد.

این داده آماری برای ۵۷ مسابقه ایران در پنج دوره لیگ جهانی ۶۹۸۹ دقیقه و میانگین ۱۲۲.۶۱ دقیقه برای هر بازی است و در لیگ ملت‌ها مردان والیبال ایران در مجموع ۸۴۴۵ دقیقه با میانگین ۱۱۷.۲۹ دقیقه در هر بازی به دست می‌آید.

بهترین عملکرد تیم ملی والیبال ایران لیگ ملت‌ها با هدایت کواچ و ولاسکو

تیم ملی والیبال ایران در مجموع ۱۰ دوره حضور خود در لیگ جهانی و لیگ ملت‌ها با هدایت شش سرمربی (خولیو ولاسکو، اسلوبودان کواچ، رائول لوزانو، ایگور کولاکوویچ، ولادیمیر آلکنو و بهروز عطایی) به مصاف تیم‌های قدرتمند والیبال جهان رفته است و در سال ۲۰۲۴ این مسئولیت برعهده موریس موتا پائز برزیلی-فرانسوی است.

بهترین عملکرد تیم ملی والیبال ایران در ۱۰ دوره حضور در این رقابت‌ها در سال ۲۰۱۴ رقم خورد که از مرحله گروهی به مرحله نهایی رسید و از این مرحله نیز به نیمه‌نهایی صعود کرد و در نهایت به عنوان چهارمی مسابقات دست یافت که هدایت تیم ملی ایران را اسلوبودان کواچ برعهده داشت.

از نظر جایگاه نهایی تیم ایران در ۱۰ دوره لیگ جهانی و لیگ ملت‌ها، اسلوبودان کواچ بهترین عملکرد را دارد و در سال ۲۰۱۴ با تیم ملی والیبال ایران در رتبه چهارم مسابقات قرار گرفت. ایگور کولاکوویچ نیز در سال ۲۰۱۹ در جایگاه پنجم مسابقات قرار گرفت.

ماجراجویی در راه رسیدن به المپیک/ مدال بدترین نتیجه تیم ملی والیبال بر گردن عطایی

بدترین عملکرد تیم ملی والیبال ایران لیگ ملت‌ها با هدایت عطایی

ایگور کولاکوویچ با معدل بردهای ۱.۰۵ بهترین عملکرد را داشته است و خولیو ولاسکو و رائول لوزانو با معدل بردهای یک در جایگاه دوم قرار دارند. اسلووبودان کواچ و بهروز عطایی نیز به ترتیب با معدل بردهای ۰.۸۶ درصد و ۰.۵۶ درصد در رتبه‌های سوم و چهار قرار دارند و ولادیمیر آلکنو نیز با ۰.۵۰ درصد در جایگاه پنجم است.

از مجموع ۱۲۹ مسابقه تیم ملی والیبال ایران در ۱۰ دوره لیگ جهانی و لیگ ملت‌ها، ایگور کولاکوویچ در ۴۱ مسابقه (۲۱ برد و ۲۰ باخت) هدایت تیم ایران را در سه دوره این رقابت‌ها برعهده داشته است که نسبت به دیگر سرمربیان در رتبه نخست قرار دارد. اسلوبودان کواچ نیز با ۲۸ مسابقه (۱۳ برد و ۱۵ باخت) در رتبه دوم این داده آماری است و بهروز عطایی با ۲۵ مسابقه (۹ برد و ۱۷ شکست) در رتبه سوم قرار دارد.

رویداد سال سرمربی رتبه نهایی تعداد بازی‌ها برد ایران برد حریف درصد برد ایران تعداد کل برد سرمربی تعداد کل باخت سرمربی معدل بردهای سرمربی
لیگ جهانی ۲۰۱۳ خولیو ولاسکو نهم ۱۰ ۵ ۵ ۵۰ ۵ ۵ ۱
لیگ جهانی ۲۰۱۴ اسلوبودان کواچ چهارم ۱۶ ۷ ۹

۴۳.۷۵

۵۰

۱۳ ۱۵ ۰.۸۶
لیگ جهانی ۲۰۱۵ هفتم ۱۲ ۶ ۶
لیگ جهانی ۲۰۱۶ رائول لوزانو هشتم ۱۰ ۵ ۵ ۵۰ ۵ ۵ ۱
لیگ جهانی ۲۰۱۷ ایگور کولاکوویچ یازدهم ۹ ۳ ۶

۳۳.۳۳

۴۰

۷۰.۵۸

۲۱ ۲۰ ۱.۰۵
لیگ ملت‌ها ۲۰۱۸ دهم ۱۵ ۶ ۹
لیگ ملت‌ها ۲۰۱۹ پنجم ۱۷ ۱۲ ۵
لیگ ملت‌ها ۲۰۲۱ ولادیمیر آلکنو دوازدهم ۱۵ ۵ ۱۰ ۳۳.۳۳ ۵ ۱۰ ۰.۵۰
لیگ ملت‌ها ۲۰۲۲ بهروز عطایی هفتم ۱۳ ۷ ۶ ۵۳.۸۴ ۹ ۱۶ ۰.۵۶
لیگ ملت‌ها ۲۰۲۳ چهاردهم ۱۲ ۲ ۱۰ ۱۶.۶۶
مجموع ۱۲۹ ۵۸ ۷۱ ۰.۸۱ ۵۸ ۷۱ ۰.۸۱

تقابل تیم ملی مقابل ۱۸ قدرت والیبال جهان

تیم ملی والیبال ایران در پنج دوره لیگ جهانی ۵۷ بار و برابر تیم‌های ملی ۱۱ کشور به میدان رفته است. از سوی دیگر این داده آماری در پنج دوره لیگ ملت‌ها، ۷۲ مسابقه برابر ۱۸ قدرت والیبال جهان است. تیم ملی والیبال ایران در ۱۰ دوره لیگ جهانی و لیگ ملت‌ها ۱۲۹ با به میدان رفته است که حاصل آن ۵۸ برد و ۷۱ ناکامی است.

در مجموع ملی‌پوشان والیبال ایران در مجموع ۱۰ دوره حضور خود در لیگ جهانی و لیگ ملت‌ها با تیم‌های ملی ۲۰ کشور قدرتمند والیبال جهان بازی کرده‌اند که در ششمین دوره لیگ ملت‌ها این آمار تغییر خواهد کرد و ترکیه که در رقابت‌های ۲۰۲۴ برای نخستین بار حضور یافته است به عنوان حریف بیست‌ویکم معرفی شده است.

ماجراجویی در راه رسیدن به المپیک/ مدال بدترین نتیجه تیم ملی والیبال بر گردن عطایی

بیشترین تقابل تیم ملی والیبال مقابل لهستان

بیشترین مسابقه تیم ملی والیبال ایران در این دو رویداد مهم با لهستان مشهور به عقاب‌های اروپا بوده است که تاکنون دو تیم ۱۷ بار به مصاف هم رفتند. کشورهای ایتالیا و برزیل از نظر تعداد بازی در لیگ جهانی و لیگ ملت‌ها دیگر حریفان مهم ایران بودند که مردان والیبال ایران به ترتیب تاکنون ۱۴ و ۱۳ بار برابر آن‌ها صف‌آرایی کردند.

فرانسه سخت‌ترین رقیب تیم ملی والیبال

تیم ملی والیبال فرانسه تنها حریف ایران در این دو رویداد مهم جهان است که تاکنون مردان والیبال کشورمان موفق به شکست این تیم نشدند. بلژیک، پرتقال، چین و کره جنوبی نیز حریفانی هستند که تاکنون موفق به شکست ایران در این دیدارها نشده‌اند.

در مجموع ۱۲۹ مسابقه ایران، ۷۵ دیدار برابر نمایندگان قاره سبز اروپا بوده است که ۵۸.۱۳ درصد رقابت مردان والیبال کشورمان را تشکیل می‌دهند. از این نظر نمایندگان آمریکای جنوبی ۲۲، آمریکای شمالی و مرکزی ۱۸ و قاره کهن آسیا با ۱۴ مسابقه در رتبه‌های بعدی حریفان ایران قرار دارند.

کد خبر 756020

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.