رینگ چهارم ۳۵ درصد آلاینده‌های شهر اصفهان را کاهش می‌دهد

مدیرکل مطالعات و برنامه‌ریزی معاونت حمل‌ونقل و ترافیک شهرداری اصفهان گفت: احداث رینگ چهارم حدود ۳۵ درصد، محور ۴۵ متری غرب ۳۱ درصد و تعریض بزرگراه شهید خرازی ۲۰ درصد میزان آلاینده‌های شهر اصفهان را کاهش پیدا می‌دهد.

محمد پورمیدانی در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا با اشاره به تعریض بزرگراه شهید خرازی اظهار کرد: بحث مهمی در معابر شهری به‌عنوان گلوگاه‌های ترافیکی وجود دارد که بر اساس ظرفیت موجود می‌تواند حجمی از ترافیک را از خود عبور دهد.

وی با بیان اینکه بعضی مواقع در این مسیرها موانعی به‌صورت مقطعی ایجاد می‌شود که ظرفیت مسیر را کاهش می‌دهد، افزود: اگر جوی آبی را تصور کنیم که آب در آن روان است، هنگامی که یک چوب در مسیر آب قرار گیرد و راه را سد کند، شاهد پس‌زدگی آب خواهیم بود؛ در معابر شهری نیز همین اتفاق می‌افتد، بنابراین وقتی در یک نقطه عارضه‌ای وجود دارد که امکان عبور حجم واقعی را فراهم نمی‌کند، رفع این گلوگاه بسیار اثرگذار است،

مدیر کل مطالعات و برنامه‌ریزی معاونت حمل‌ونقل و ترافیک شهرداری اصفهان ادامه داد: با صرف هزینه کم می‌توانیم درصد قابل توجهی از ترافیک را در معابر شهری کاهش دهیم، از این‌رو شناسایی گلوگاه‌ها و برطرف کردن آن‌ها با هزینه کم در دوره ششم مدیریت شهری اصفهان مورد توجه قرار گرفته است.

پورمیدانی با بیان اینکه یکی از گلوگاه‌های مهم در سطح شهر اصفهان بزرگراه شهید خرازی است، گفت: از روزی که این بزرگراه بهره‌برداری شد، در بسیاری از ساعات شاهد ترافیک بودیم، زیرا عرض بخش‌هایی از این بزرگراه متناسب با ظرفیت تعریف شده نبود و یک‎‌سری گلوگاه وجود دارد.

وی تصریح کرد: پس از انجام مطالعات پنج گلوگاه شناسایی شد که مربوط به فضاهای سبز میان رمپ‌های ورودی و خروجی است که با توجه به تداخلی که میان ورودی خروجی وجود دارد، باید ظرفیت اضافه‌تری ایجاد شود تا خودروها بتوانند روان‌تر تردد کنند.

مدیر کل مطالعات و برنامه‌ریزی معاونت حمل‌ونقل و ترافیک شهرداری اصفهان با بیان اینکه چهار گلوگاه امکان اجرایی دارد که طرح‌های مربوط به آن تأیید و تاکنون سه گلوگاه اجرا شده است، افزود: عملیات اجرایی گلوگاه چهارم به‌تازگی آغاز شده است که تا چند ماه آینده به پایان می‌رسد و به تردد خودروها کمک می‌کند، همچنین مسیر جنوب به شمال در بزرگراه خرازی روان‌تر خواهد شد.

پورمیدانی ادامه داد: در مسیر شمال به جنوب بزرگراه شهید خرازی سه گلوگاه وجود دارد که تاکنون دو مورد آن برطرف شده است، اما بعد از رمپ اشرفی دو دیواره وجود دارد که امکان تخریب آن‌ها نیست به همین دلیل این یک گلوگاه باقی خواهد ماند.

رفع گلوگاه‌ها اثرگذاری ترافیکی زیاد و هزینه‌های کمی دارد و می‌تواند در کوتاه مدت بهره‌وری شبکه‌های عبوری را افزایش دهد

وی با اشاره به هزینه‌های کم این پروژه‌‎ها و اثرگذاری زیاد در محور گفت: در پروژه‌های ساماندهی و بهبود شبکه معابر سه افق لحاظ می‌شود، افق کوتاه مدت، میان مدت و بلندمدت، با توجه به شرایط بزرگراه خرازی در هر سه افق پروژه‌های بهبود وجود دارد که در کوتاه مدت تعریضی بود که انجام شد، در میان مدت ایجاد یک محور ۴۵ متری قبل از محور خرازی است که به نوعی موازی این محور است و کمک می‌کند تا درصدی از بار خرازی گرفته شود و در افق بلند مدت رینگ چهار را داریم که از محدوده شهر خمینی‌شهر آغاز می‌شود و تا غرب اصفهان ادامه پیدا می‌کند و درصد قابل توجهی از بار اتوبان خرازی را کاهش می‌دهد.

پورمیدانی با اشاره به شاخص بهبود پروژه رینگ حفاظتی تصریح کرد: اگر تمام رینگ احداث و تعریض انجام شود در بهبود شاخص زمان سفر ۲۵ درصد مؤثر است، در نتیجه این تعریض اثر زیادی داشته و هزینه‌ای آن کمتر از چند میلیارد تومان بوده است، با مقایسه هزینه‌ها، میزان بهره‌وری را نشان می‌دهد، درواقع رفع گلوگاه بهره‌وری بالایی در بهبود شبکه معابر دارد.

مدیرکل مطالعات و برنامه‌ریزی معاونت حمل‌ونقل و ترافیک شهرداری اصفهان با بیان اینکه بیش از ۱۰۰۰ میلیارد هزینه تملک و احداث محور ۴۵ متری غرب است که در مقایسه با تعریض گلوگاه بهره‌وری پایین‌تری دارد، افزود: با احداث رینگ چهارم میزان سرعت ۱۲ درصد در اتوبان شهید خرازی افزایش پیدا می‌کند، در احداث محور ۴۵ متری، ۱۰ درصد و در تعریض خرازی ۲۶ درصد افزایش سرعت را داشتیم.

وی با اشاره به میزان کاهش آلاینده‌ها خاطرنشان کرد: احداث رینگ چهارم حدود ۳۵ درصد، محور ۴۵ متری غرب ۳۱ درصد و تعریض بزرگراه شهید خرازی ۲۰ درصد میزان آلاینده‌های شهر اصفهان را کاهش پیدا می‌دهد.

پورمیدانی تصریح کرد: مقایسه این اعداد نشان می‌دهد، رفع گلوگاه‌ها اثرگذاری ترافیکی زیاد و هزینه‌های کمی دارد و می‌تواند در کوتاه مدت بهره‌وری شبکه‌های عبوری را افزایش دهد که در دستور کار و اولویت معاونت حمل‌ونقل شهرداری اصفهان قرار دارد.

کد خبر 755950

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 10
  • نظرات در صف انتشار: 1
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • IR ۰۷:۵۹ - ۱۴۰۳/۰۳/۰۴
    13 0
    کارخانه بازیافت زباله شهرداری اصفهان در گردنه زینل باعث تجمع مگس و بوی بسیار بد برای اهالی و محله های اطراف شده کسی هم پیگیر نیست
    • IR ۲۳:۲۲ - ۱۴۰۳/۰۳/۰۶
      0 0
      سلام بهتر است مسئولین اصفهان از تجربه شهرداری شهرکرد در ساخت پل های زیرگذر وروگذر استفاده کنند
  • ید احمد موسوی IR ۰۹:۳۷ - ۱۴۰۳/۰۳/۰۴
    3 1
    با سلام و تشکر از زحمات این ارگان دلسوز اتوبانی که از کنار پارک صفه میگذره هم یه فکری بکنند به خصوص شبهای تعطیل و روزهای تعطیلی ترافیک خیلی سنگینی میشه همچنین اتوبان اقارب پرست ممنون میشم یه فکر اساسی بکنند
  • علی IR ۰۹:۳۹ - ۱۴۰۳/۰۳/۰۴
    8 0
    بهتره که بزرگراه شهید خرازی به یک تونل تبدیل بشه و روی آن هم خیابان رو گذر ساخته بشه با این کار تمام مشکل ترافیک این قسمت برطرف میشه
  • 09131153178 DE ۱۴:۱۷ - ۱۴۰۳/۰۳/۰۴
    0 0
    سلام بنظر میرسد حرکت خوب و مفیدی هست برای جلوگیری از اتلاف وقت مردم ولی یه نکته را خدمت مدیران که در تلاش هستند عرض کنم رینگ مورد نظر را برای حجم عبور ماشین های 30 سال اینده در نظر بگیرند دومین مطلب هم در مورد این قمبل منقل وسط خیابان شهید بهشتی هست که دارند احداث میکنند به هر دلیلی بنظر اینجانب کار اشتباهی است
  • سعید IR ۱۶:۲۰ - ۱۴۰۳/۰۳/۰۴
    1 0
    تا جاده اصفهان به شهر بهارستان تعریض و مناسب سازی نشه هیچ فایده ای نداره
  • سید مسعودرشیدی IR ۲۳:۳۱ - ۱۴۰۳/۰۳/۰۴
    0 0
    با عرض سلام لطفا فکری هم به خیابان زینبیه محله ارزنان بکنید.
  • IR ۰۱:۰۲ - ۱۴۰۳/۰۳/۰۵
    0 0
    از اول بزرگراه ذوب اهن ب آتشگاه فقط یک پل روی زاینده رود میخواد که ترافیک خرازی یکم کم بشه
  • احمد IR ۰۱:۰۵ - ۱۴۰۳/۰۳/۰۵
    0 0
    خرازی مشابه پل رو گذر امام خمینی اجرا شود مشکل حل میشود
  • احمدرضا آیتی IR ۰۶:۱۴ - ۱۴۰۳/۰۳/۰۵
    0 0
    خوب بود نقشه ای هم ضمیمه میشد.