هوای یاسوج برای سومین روز متوالی بر مدار بنفش ثبت شد/ شاخص ۲۰ شهر سالم و پاک است

آلودگی هوا زمستان و تابستان نمی‌شناسد و در تمام سال چهره آسمان را کدر می‌کند، بنابراین آمار و میزان آلایندگی‌ها برای شهروندان مهم است تا بدانند هر روز شاخص کیفی شهرها در چه سطحی قرار دارد؛ امروز هوای سه شهر آلوده و ناسالم ثبت شده و تعداد ۲۰ شهر در وضعیت سالم و پاک قرار دارد.

به گزارش خبرگزاری ایمنا، اگر نگاهی به روز گذشته و امروز _دوشنبه سی‌ویکم اردیبهشت_ بیندازیم، می‌توانیم میزان و شدت آلودگی هوا که بر آسمان شهرهای مختلف گسترده شده است را به‌خوبی حس کنیم، از این‌رو خبرگزاری ایمنا به مقایسه شاخص کیفی هوا در شهرهای مختلف پرداخته است. بر اساس سامانه برخط کنترل کیفیت هوای سازمان حفاظت محیط زیست کشور امروز هیچ‌کدام از شهرها در وضعیت بسیار خطرناک (قهوه‌ای) و ناسالم برای عموم (قرمز) قرار ندارد.

بر این اساس، سنجش کیفیت هوا امروز در ایستگاه کلان‌شهر یاسوج با شاخص ۲۱۷ در شرایط بسیار ناسالم (بنفش) ثبت شده است، در حالی که روز گذشته نیز موقعیت این استان بر مدار ناسالم (بنفش) قرار داشت.

در همین راستا، دستگاه سنجش کیفیت هوا امروز در شهرهای بوشهر با شاخص ۱۱۴ و زاهدان با شاخص ۱۳۷، در وضعیت هوای ناسالم (نارنجی) قرار دارد، به طوری که روز گذشته شهر بوشهر بر مدار ناسالم (نارنجی) ثبت شده بود.

قابل توجه است که امروز شرایط کیفی هوای کلان‌شهرهای اردبیل با شاخص ۵۷، اصفهان با شاخص ۷۷، کرج با شاخص ۷۶، تهران با شاخص ۷۸، مشهد با شاخص ۶۲، بجنورد با شاخص ۶۳، اهواز با شاخص ۷۲، زنجان با شاخص ۹۰، قزوین با شاخص ۵۱، قم با شاخص ۶۴، سنندج با شاخص ۶۹، کرمان با شاخص ۵۸، کرمانشاه با شاخص ۶۲، اراک با شاخص ۵۵ و همدان با شاخص ۶۴، وضعیت هوای سالم (زرد) قرار دارد.

لازم به یادآوری است که روز گذشته، سی‌ام اردیبهشت شهرهای اصفهان، تهران، اهواز، زنجان، قم، کرمان، کرمانشاه، اراک و یزد، در وضعیت هوای سالم (زرد) بودند.

براساس سامانه برخط کنترل کیفیت هوای سازمان حفاظت محیط زیست امروز سنجش کیفیت هوا در ایستگاه کلانشهرهای تبریز با شاخص ۲۴، ارومیه با شاخص ۲۰، بیرجند با شاخص ۳۷، سمنان با شاخص ۳۸ و یزد با شاخص ۳۳، در وضعیت پاک (سبز) قرار دارد، اما روز گذشته شهرهای تبریز، ارومیه، کرج، اردبیل، بیرجند، مشهد، بجنورد، سمنان، سنندج و همدان، در وضعیت پاک (سبز) ثبت شدند.

به این ترتیب امروز شرایط کیفی هوای کلان‌شهرهای ایلام، شهرکرد، شیراز، گرگان، رشت، خرم‌آباد، ساری و بندرعباس ثبت نشده است، به طوری که روز گذشته نیز شهرهای ایلام، شهرکرد، زاهدان، شیراز، قزوین، گرگان، رشت، خرم‌آباد، ساری و بندرعباس بدون داده ثبت بودند.

در نهایت بر اساس داده‌های موجود سامانه برخط کنترل کیفیت هوای سازمان حفاظت محیط زیست و مقایسه شاخص کیفی هوا، امروز هیچ‌کدام از شهرها در وضعیت بسیار خطرناک (قهوه‌ای) و ناسالم (قرمز) ثبت نشدند، اما یک شهر بسیار ناسالم (بنفش)، یک شهر ناسالم (نارنجی)، تعداد ۱۵ شهر سالم (زرد)، پنج شهر پاک (سبز) و هشت شهر بدون داده ثبت شدند، به طوری که روز گذشته یک شهر بسیار ناسالم (بنفش)، یک شهر ناسالم (نارنجی)، تعداد ۱۰ شهر سالم (زرد) و شمار ۹ شهر پاک (سبز) بدون داده ثبت بودند.

شاخص کیفی هوا از صفر تا ۵۰ هوای پاک (سبز)، ۵۱ تا ۱۰۰ هوای سالم (زرد)، ۱۰۱ تا ۱۵۰ ناسالم برای گروه‌های حساس (نارنجی)، ۱۵۱ تا ۲۰۰ ناسالم برای عموم (قرمز)، ۲۰۱ تا ۳۰۰ بسیار ناسالم (بنفش) و ۳۰۱ تا ۵۰۰ بسیار خطرناک (قهوه‌ای) است.

کد خبر 755556

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.