آنچه در عملیات نفس‌گیر پیدا شدن بالگرد حامل رئیس‌جمهور گذشت

حوالی بعدازظهر دیروز بود که خبرهای نخست با عنوان فرود سخت بالگرد حامل رئیس‌جمهور منتشر شد و نیروهای عملیاتی و امدادی تلاش ۱۵ ساعته خود را برای پیدا کردن هلکوپتر و سرنشینان آن آغاز کردند.

به گزارش خبرگزاری ایمنا، رئیس‌جمهور کشورمان و هیئت همراه صبح دیروز _یکشنبه سی‌ام اردیبهشت_ برای بازدید و افتتاح چند طرح مهم راهی آذربایجان شرقی شد؛ او با حضور در فرودگاه بین‌المللی تبریز و پس از بازدید از پروژه ترانزیتی ارس با هدف افتتاح سد «قیزقلعه‌سی» در شهرستان خداآفرین حضور یافت و با الهام علی‌اف رئیس‌جمهوری آذربایجان دیدار کرد.

مقصد بعدی رئیس‌جمهور شهر تبریز بود تا طرح ارتقای کیفیت پالایشگاه این شهر را افتتاح کند؛ در این سفر وزیر امور خارجه، استاندار آذربایجان شرقی و امام جمعه تبریز همه در بالگرد ریاست‌جمهوری را همراهی می‌کردند.

حدود ساعت ۱۶ بود که اخباری مبنی بر ایجاد سانحه برای بالگرد ریاست‌جمهوری دست‌به‌دست شد؛ پس از تأیید خبر توسط وزیر کشور مشخص شد زمانی که بالگرد حامل رئیس‌جمهور و تعدادی از همراهان از جمله وزیر امورخارجه در حال حرکت به سمت تبریز برای افتتاح ارتقای کیفیت پالایشگاه شهر بوده، در منطقه جنگلی دیزمار دچار سانحه شده است.

احمدی وحیدی، وزیر کشور تاکید کرد: رئیس‌جمهور در مسیر بازگشت از محل افتتاح سد خداآفرین و سد قیزقلعه‌سی بودند که یکی از بالگردها به‌دلیل شرایط آب‌وهوایی مجبور به فرود سخت می‌شود.

از همان ساعات ابتدایی وقوع حادثه، به‌دنبال شرایط نامساعد جوی و نبود امکان امداد هوایی، نیروهای هلال احمر از جمله هشت دستگاه آمبولانس و ۲۰ تیم امدادی به محل حادثه اعزام شدند، با هدف تسریع در عملیات امداد ۲۰ تیم دیگر نیز به جمع دیگر گروه‌ها پیوستند و عملیات جست‌وجو به‌صورت زمینی ادامه پیدا کرد.

آنچه در عملیات نفس‌گیر پیدا شدن بالگرد حامل رئیس‌جمهور گذشت

رئیس ستاد کل نیروهای مسلح به ارتش، سپاه و فرماندهی انتظامی دستور داد از همه ظرفیت‌های خود برای تفحص و امدادرسانی به بالگرد حامل رئیس‌جمهور و همراهان او استفاده کنند.

همه امکانات برای یافتن نشانی از بالگرد به‌کار گرفته شد؛ امکانات درمانی به‌همراه جراحان و پزشکان در محل مستقر شد و کوهنوردان به جمع گروه‌های امدادی پیوستند. با وجود تاریک شدن هوا و تشدید بارش‌ها عملیات امدادی ادامه پیدا کرد و یگان‌های ویژه و تکاوری پلیس به‌همراه سگ‌های آموزش‌دیده نیز در محل حضور پیدا کردند.

تمام گروه‌های امدادی و مردمی اعم از فراجا، نیروی انتظامی، هلال احمر، ارتش و افراد آشنا به محل تلاش خود را برای پیدا کردن ردی از بالگرد به کار گرفتند؛ فرمانده کل سپاه نیز در محل حادثه حضور پیدا کرد.

محل سقوط صعب‌العبور و جنگلی بود که دسترسی را دشوار می‌کرد با این حال دامنه عملیات جست‌وجو هر لحظه کوچک‌تر و امیدها برای دریافت خبری موثق بیشتر می‌شد.

آنچه در عملیات نفس‌گیر پیدا شدن بالگرد حامل رئیس‌جمهور گذشت

وزیر کشور در حوالی ساعت ۲۰ اعلام کرد که نیروهای امدادی هنوز به محل مورد نظر نرسیده‌اند. سپاه پاسداران انقلاب اسلامی علاوه‌بر اعزام یگان‌های استانی و تیپ ویژه صابرین برای عملیات جست‌وجو، با توجه به شرایط جوی منطقه و مه شدید، از منورهای مه‌شکن برای یافتن رئیس‌جمهوری و همراهان او استفاده کرد و تجهیزات دو کشور ترکیه و روسیه نیز به کمک آمد تا هرچه سریع‌تر نشانی از محل دقیق بالگرد مشخص شود.

شب از نیمه گذشت و عملیات جست‌وجو ادامه داشت. حوالی ساعت چهار صبح بود که اعلام شد مختصات دقیق محل سانحه مشخص شده است و تیم‌های امدادی این بار با دقت بیشتری حرکت خود را برای رسیدن به آن مختصات آغاز کرده‌اند.

آنچه در عملیات نفس‌گیر پیدا شدن بالگرد حامل رئیس‌جمهور گذشت

در کمتر از یک ساعت تصاویری از بالگرد سقوط کرده منتشر و امیدها برای یافتن نشانه‌هایی از حیات سرنشینان کمرنگ شد، اخبار غیررسمی حکایت از شهادت تمام سرنشینان داشت. حدود ساعت هشت صبح بود که اعلام شد منابع محلی با بررسی‌های میدانی شهادت رئیس‌جمهور و همراهان او را تأیید کرده‌اند و ایران اسلامی عزادار از دست دادن خدمتگزاران خود شد.

کد خبر 755221

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.