افق روشن پیش‌روی کشتی استان اصفهان

پس از مدت‌ها با توجه ویژه‌ای که به کشتی استان اصفهان شده است، شاهد اتفاقات خوبی هستیم، اما حضور دوبنده‌پوشان در میادین جهانی و المپیک مستلزم برنامه‌ای جامع و تلاشی مستمر است.

به گزارش خبرگزاری ایمنا، کشتی یکی از باسابقه‌ترین رشته‌های ورزشی بوده که از دوران باستان به شکل‌های مختلف برگزار شده است. در ایران قدیم کشتی گرفتن یا ورزش کشتی اهمیت فراوانی داشته است. کشتی در زندگی و سنت‌های ایرانی‌ها به‌قدری ریشه دارد که این ورزش محبوب امروزه تبدیل به یک ورزش ملی شده است. کشتی رشته ورزشی نخست کشور بوده و همواره بیشترین تعداد مدال را در آوردگاه‌های المپیک، آسیایی و جهانی برای ایران کسب کرده است.

گرچه کشتی ورزشی است که همه مردم ایران دوست دارند، اما در تعدادی از استان‌ها رشته ورزشی نخست است و در دیگر استان‌ها کمتر مورد توجه قرار می‌گیرد؛ واقعیت این است که با قوی بودن تنها چند استان، کشتی ایران به اوج خود در جهان بازنخواهد گشت، بلکه توجه ویژه همه استان‌ها و تقویت تیم‌های ملی با استفاده از کشتی‌گیران با استعداد و تازه‌نفس در هر استان را می‌طلبد. با توجه به نزدیک شدن به المپیک پاریس و اهمیت کسب مدال در این آوردگاه بزرگ، باید توجه ویژه‌ای به ملی‌پوشان شود و استان‌ها بکوشند تا شرایطی برای بهبود روند نمایندگان ایران محیا کنند.

افق روشن پیش‌روی کشتی استان اصفهان

وضعیت امروزه کشتی استان نوید بخش اتفاقات مبارک است

جواد محمدی، مدیرکل ورزش و جوانان استان اصفهان در خصوص وضعیت کشتی در استان اصفهان اظهار می‌کند: اگر نگاهی به قبل داشته باشیم، متوجه می‌شویم که ورزش اصلی شانس کسب سهمیه و مدال‌آور کشورمان در ادوار مختلف المپیک رشته‌های کشتی و وزنه‌برداری است. کاروان کشتی ایران همیشه در المپیک مدال‌آور بوده است و در همه اوزان ورزشکار اعزامی داشته است. سال‌ها است کشتی استان اصفهان در شرایط و وضعیت مطلوبی نبوده و موجب شده است تا کشتی استان اصطلاحاً پسرفت کند. با روندی که امروزه در کشتی استان اصفهان به همت هیئت کشتی حاصل شده است، همچنین پیگیری‌های فدراسیون و اداره کل ورزش و جوانان استان اصفهان اتفاق‌های خوبی را شاهد هستیم.

کشتی اصفهان در المپیک بعدی نماینده خواهد داشت

محمدی بیان می‌کند: در کنار ثبات و برنامه‌ریزی خوب و دقیق هیئت کشتی استان اصفهان، به احتمال قوی کشتی استان اصفهان در المپیک بعدی نماینده خواهد داشت. اینکه در المپیک بعدی من و دیگر افراد پشت میز خدمت باشیم یا نباشیم، مهم نیست، بلکه باید دید تصمیمات امروز ما چه راه و دستاوردی در آینده دارد. به‌طور قطع در آوردگاه‌های پیش رو از جمله مسابقات جهانی و المپیک، استان اصفهان کشتی‌گیر خواهد داشت. وضعیت امروزه کشتی استان نویدبخش اتفاقات مبارک است. در رشته کشتی باشگاه سپاهان در یکی دو سال گذشته تیم‌داری کرده و قهرمانی لیگ کشور را نیز کسب کرده که قابل توجه است. هرچه باشگاه‌های استان در رشته کشتی ورود پیدا کنند باعث ایجاد انگیزه در بین علاقه‌مندان و استعدادهای کشتی استان برای پرورش توانایی‌های خود و رسیدن به قله‌های بالا می‌شود.

افق روشن پیش‌روی کشتی استان اصفهان

حضور مدیران ضعیف، بزرگترین ضربه‌ای که کشتی اصفهان وارد شد

رسول جزینی، پرافتخارترین مربی کشتی فرنگی کشور در خصوص وضعیت کشتی استان اصفهان، اظهار می‌کند: کشتی استان اصفهان مدت زیادی بود از راه اصلی خود منحرف شده است و در بی‌راه بود. علل مختلفی روی نبود پیشرفت کشتی در استان تأثیرگذار بود، اما یکی از بزرگترین علت‌ها حضور مدیران ضعیف در این ورزش بوده است. به نظر من بزرگترین ضربه‌ای که کشتی اصفهان وارد شد، حضور مدیران ناکارآمد در رأس کشتی استان بود. مدت زیادی کشتی اصفهان درگیر افرادی نالایق بود، البته همچنان ارتعاش اتفاقات ناگوار قبل وجود دارد و گاهی خودنمایی می‌کند. به امید به خدا و تلاش‌هایی که صورت می‌گیرد آثاری از خرابی‌های گذشته باقی نماند و سرعت رشد و پیشرفت کشتی بیشتر شود.

وی می‌افزاید: مصطفی میرزایی، رئیس هیئت کشتی استان دلسوزانه و پدرانه در راه پیشرفت و اعتلای کشتی استان تلاش می‌کند. افرادی هستند که به دلیل اختلاف سلیقه و موضوعات غیرورزشی از وی ایراد می‌گیرند. به‌شخصه اختلاف سلیقه زیادی با میرزایی دارم، اما باید واقع‌بین بود و منصفانه نظر داد. در زمان سکان‌داری وی از نظر زیرساختی و عمرانی همچنین کسب موفقیت‌های تیمی و انفرادی در مسابقات، در کل موفقیت نسبی نسبت به گذشته کسب شده است.

هیچ مسئولی نمی‌تواند طلبکار رشته کشتی باشد / نمی‌خواهم نفر اول تیم ملی باشم!

راه طولانی کشتی‌گیران اصفهانی تا قله المپیک

مربی سابق تیم ملی کشتی فرنگی تصریح می‌کند: المپیک قله ورزش است. طلای المپیک قله آرزوهای یک کشتی‌گیر، مربی و همه افرادی که در ورزش حضور دارند، است. هر زمان اسم المپیک را می‌شنوم جای خالی نمایندگان کشتی اصفهان در کشتی و المپیک در ذهنم نقش می‌بندد. من سال‌ها در کنار تیم ملی بودم و سه المپیک را تجربه کردم، اما دریغ از یک همشهری و هم‌استانی که بتوانم هرچه در توان دارم را در طَبق اخلاص برایش نمایان کنم تا بالاترین افتخار ورزشی دنیا را برای اصفهان کسب کند. ما در ورزش کشتی حرف‌های بسیاری داریم و در المپیک همیشه قوی بوده‌ایم، اما اصفهان از این نقطه قوت کشور دور است.

بدون برنامه‌ریزی و تلاش مداوم هیچ پیشرفتی در کشتی حاصل نمی‌شود

مصطفی میرزایی، رئیس هیئت کشتی استان اصفهان در خصوص وضعیت کشتی این استان به خبرنگار ایمنا می‌گوید: هدف ما استفاده از جوانان مستعد در لیگ‌های دسته یک با همراهی مربیان بومی است تا بتوانیم ضمن پرورش استعداد، ملی‌پوش از استان اصفهان داشته باشیم. باشگاه سپاهان در لیگ دسته یک فرنگی حضور دارد و در لیگ دست یک آزاد نیز هیئت کشتی استان اصفهان تیم‌داری می‌کند. قهرمانی در میادین بین‌المللی یک پروسه هشت تا ۱۰ ساله بوده و مدتی است که فعالیت آن در استان شروع شده است و در آینده به بار خواهد نشست.

افق روشن پیش‌روی کشتی استان اصفهان

وی می‌افزاید: پس از گذشت چند دهه، دو ملی‌پوش از استان اصفهان به مسابقات بین‌المللی اعزام شدند که اتفاق قابل توجهی است. بدون برنامه‌ریزی و تلاش مداوم هیچ پیشرفتی حاصل نمی‌شود. اولین قدم برای بهبود و ارتقای وضعیت کشتی استان، مهیا کردن زیرساخت‌ها بود. تعداد زیادی از سالن‌های کشتی قابل استفاده نبود و در بسیاری از شهرستان‌ها با کمبود فضا روبه‌رو بودیم، بالغ بر ۲۳ خانه کشتی با کمک مسئولان ساخته، ترمیم و بازسازی کردیم. هیئت استان اصفهان دو سال پیاپی هیئت نمونه استان در حوزه استعدادیابی، زیرساخت‌ها و موضوعات عمرانی شده است.

هدف پرورش ملی پوش برای کسب قهرمانی در المپیک است

رئیس هیئت کشتی استان اصفهان بیان می‌کند: همه اتفاقات خوب و رشدی که در کشتی استان رخ داده است حاصل تلاش هیئت‌های شهرستان و مربیان فعال بوده که با جدیت تمام فعالیت می‌کنند. به دنبال کارهای اصولی و علمی هستیم تا در آینده‌ای نزدیک بتوانیم قهرمان‌هایی از بدنه این استعدادها داشته باشیم. دور نگار ما کسب مدال طلای جهان و المپیک به دست کشتی‌گیران استان اصفهان است اینکه به برتری مقابل استان‌های دیگر بسنده کنیم، به‌هیچ‌وجه درست نیست. در گذشته کشتی اصفهان حرفی برای گفتن نداشت، اما اکنون کشتی‌گیران ما به‌راحتی مقابل نمایندگان استان‌هایی همچون شیراز، کرمان، خوزستان و تهران به پیروزی می‌رسند. با برنامه منسجمی که داریم در آینده کشتی‌گیران استان در آوردگاه‌های جهانی و المپیک روی سکو خواهند رفت.

وی می‌گوید: تفاهم‌نامه‌ای با آموزش و پرورش امضا شده است و گروه استعدادیابی ما در مدارس تمام استان و شهرستان‌ها حضور یافته است و جوانان مستعد در دو رشته آزاد و فرنگی شناسایی و جذب شود تا زیر نظر مربیان و مدیران فنی فعالیت کنند و استعداهای بالقوه استان به استعدادهای بالفعل تبدیل شوند.

افق روشن پیش‌روی کشتی استان اصفهان

به گزارش ایمنا، کشتی پرافتخارترین ورزش ایران در سطح بین‌المللی است و از دیرباز کشتی‌گیران کشور همواره در میادین مختلف حرف‌ها برای گفتن داشته‌اند. رونق کشتی در استان‌ها و افزایش استعدادهای ورودی به این رشته موجب افزایش توان تیم ملی برای رقابت با کشورهایی چون آمریکا و روسیه که مدتی است اختلافشان با کشتی ایران زیاد شده است، می‌شود. استان اصفهان که یکی از قطب‌های ورزشی کشور به حساب می‌رود با توجه به حضور باشگاه‌های بزرگ می‌تواند استانی کمک کننده برای پیشرفت هرچه بیشتر کشتی ایران شود البته برنامه‌ریزی اصولی و استعدادیابی در کنار ایجاد انگیزه و توجه ویژه به زیرساخت‌ها سرعت رشد این ورزش را در اصفهان تسریع می‌کند.

گزارش از: فاطمه شهسواری، خبرنگار ایمنا

کد خبر 754726

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.