تشکیل مجلس دوازدهم با ۴ فراکسیون سیاسی

فعال سیاسی اصولگرا گفت: با توجه به اینکه فراکسیون‌های داخلی مجلس نتوانستند به مرحله اکثریت برسند، ائتلاف دو فراکسیون می‌تواند رئیس فعلی را در ریاست مجلس شورای اسلامی ابقا کند.

حسین کنعانی‌مقدم در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا، با اشاره به تکمیل کرسی‌های مجلس دوازدهم در انتخابات بیست‌ویکم اردیبهشت، در خصوص تعیین اعضای هیئت رئیسه مجلس جدید اظهار کرد: سناریوهای مختلفی در خصوص انتخاب رئیس مجلس دوازدهم مطرح است؛ سناریوی نخست انتخاب رئیس مجلس سابق است و محمدباقر قالیباف به عنوان قوی‌ترین گزینه برای ریاست مجلس دوازدهم مطرح است.

وی افزود: با توجه به اینکه فراکسیون‌های داخلی مجلس نتوانستند به مرحله اکثریت برسند، ائتلاف دو فراکسیون می‌تواند رئیس فعلی را در ریاست مجلس شورای اسلامی ابقاء کند.

فعال سیاسی اصولگرا ابراز کرد: سناریوی دوم این است که محمدباقر قالیباف در مجلس آینده بماند، اما اعضای هیئت رئیسه را بین جناح‌های مختلف داخل مجلس تقسیم کند و این جناح‌ها هر کدام سهم خود را در مجلس اول و دوم و منشی‌ها داشته باشند؛ در این سناریو رئیس فعلی مجلس نه به عنوان رئیس جدید، بلکه در عمل مدیر جلسات هیئت رئیسه خواهد شد.

وی ادامه داد: سناریوی سوم این است که تبانی در مجلس شکل بگیرد و جناح‌های مخالف محمدباقر قالیباف با فشار آوردن بر بعضی نمایندگان رأی آن‌ها را برگردانند و اجازه ندهند رئیس فعلی در سمت خود باقی بماند؛ در این صورت پیش‌بینی می‌شود که قالیباف در مجلس نخواهد ماند و با دادن استعفا از مجلس خارج خواهد شد.

کنعانی‌مقدم تاکید کرد: احتمال اینکه محمدباقر قالیباف به دولت برود و خود را برای انتخابات ریاست‌جمهوری آینده آماده کند وجود دارد؛ به نظر می‌رسد باید صبوری کرد تا لابی‌های نمایندگان و فراکسیون‌ها به پایان برسد و در رابطه با رئیس مجلس و هیئت رئیسه و رؤسای فراکسیون‌ها و کمیسیون‌ها و مرکز پژوهش‌های مجلس اجماع صورت گیرد، بنابراین همه این موارد باید با هم دیده شود تا اجماعی در مجلس اتفاق بیفتد.

وی در خصوص فراکسیون‌های احتمالی مجلس دوازدهم گفت: به نظر می‌رسد یک فراکسیون مستقلین با ترکیب و ائتلاف با اصلاح طلبان شکل خواهد گرفت که با احتمال ۶۷ رأی در اقلیت خواهند بود.

فعال سیاسی اصولگرا خاطر نشان کرد: همچنین به نظر می‌رسد در بین اصولگرایان سه فراکسیون به وجود خواهد آمد؛ یک فراکسیون مربوط به هواداران قالیباف، دیگری متشکل از جریان نوظهور امنا و پایداری در مجلس و دیگری جریان انقلابی جدا از آن‌ها که هیچ‌کدام از این فراکسیون‌ها رأی اکثریت را نخواهند داشت.

کد خبر 754718

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.