صدور هشدار هواشناسی نارنجی برای خراسان رضوی و ۴ استان دیگر

سازمان هواشناسی با صدور هشدار نارنجی‌رنگ نسبت به تشدید فعالیت سامانه بارشی به همراه ناپایداری‌های محلی هشدار داده و اعلام کرده است که وقوع رگبار باران، رعدوبرق، تگرگ، صاعقه، وزش باد نسبتاً شدید گردوخاک و کاهش دما پنجشنبه در نیمه شمالی خراسان رضوی و چهار استان دیگر پیش‌بینی می‌شود.

به گزارش خبرگزاری ایمنا، سازمان هواشناسی با صدور هشدار نارنجی‌رنگ نسبت به تشدید فعالیت سامانه بارشی به همراه ناپایداری‌های محلی هشدار داده و اعلام کرده است که وقوع رگبار باران، رعد و برق، تگرگ، صاعقه، وزش باد نسبتاً شدید تا شدید، گردوخاک و کاهش دما پنج‌شنبه (۲۷ اردیبهشت) در نیمه شمالی خراسان رضوی، شمال آذربایجان شرقی و اردبیل، کهگیلویه و بویراحمد و نیمه شمالی فارس پیش‌بینی می‌شود.

در این شرایط جوی اختلال در سفرها، کاهش دید، لغزندگی جاده‌ها، آب‌گرفتگی معابر، جاری شدن روان‌آب، سیلابی شدن مسیل‌ها، طغیان رودخانه‌های فصلی، صاعقه، رخداد تگرگ، خسارت به سازه‌های موقت از جمله بنرها، داربست‌ها و تابلوهای تبلیغاتی، اختلال در ناوگان حمل‌ونقل، احتمال سقوط سنگ در نواحی کوهستانی و خسارت به صنعت کشاورزی دور از انتظار نیست.

پرهیز از سفرهای غیرضروری، اتراق نکردن در حاشیه و بستر رودخانه‌ها و مسیل‌ها، پرهیز از فعالیت‌های کوه‌نوردی، خودداری از چرای دام و تردد عشایر در حاشیه رودخانه‌ها و نواحی مرتفع، اطمینان از استحکام سازه‌های موقت، لایروبی کانال‌ها و آب‌روها، کنترل دما و رطوبت در سالن‌های پرورشی و استفاده از محلول‌های ضدتنش در گیاهان باغی در این شرایط جوی توصیه می‌شود.

وزش باد شدید همراه با خیزش گردوخاک پنجشنبه در شرق کرمان رخ خواهد داد.

از اثرات این مخاطره جوی می‌توان به وقوع توفان گردوخاک و شن در مناطق مستعد، کاهش شعاع دید و کیفیت هوا، اختلال در ناوگان حمل‌ونقل، خسارت به تجهیزات شهری و برون شهری از جمله، سقف‌های کاذب، سقوط بنر، تابلوهای تبلیغاتی، داربست‌ها، دکل‌های برق و سازه‌های موقت، سقوط اشیا از ارتفاعات و احتمال شکستن نهال‌ها و درختان کهن‌سال اشاره کرد.

سازمان هواشناسی نسبت به اجتناب از رفت‌وآمدهای غیرضروری برای افراد سالمند و بیمارهای تنفسی و قلبی، آمادگی دستگاه‌های امدادی به‌ویژه مراکز بهداشتی، پرهیز از فعالیت کویرنوردی، احتیاط در تردد جاده‌ای، اطمینان از استحکام سازه‌های موقت، احتیاط در فعالیت‌های عمرانی، اجتناب از عبورومرور و پارک نکردن خودرو در حاشیه ساختمان‌های نیمه‌کاره و درختان کهن‌سال و محدودیت در فعالیت‌های کشاورزی توصیه می‌کند.

در هشدار نارنجی رنگ سازمان هواشناسی پیش‌بینی می‌شود که پدیده‌ای جوی اثرات منفی به‌دنبال داشته است و خسارت‌های احتمالی را سبب می‌شود؛ هشدار نارنجی برای آماده‌باش دستگاه‌های مسئول برای مقابله با یک پدیده خسارت‌زا صادر می‌شود.

صدور هشدار نارنجی هواشناسی برای مشهد

همچنین سامانه بارشی در استان خراسان رضوی از روز سه‌شنبه (۲۵ اردیبهشت) تا دوشنبه هفته آینده (۳۱ اردیبهشت) به تناوب تقویت و موجب افزایش حجم بارش‌های رگباری توأم با رعدوبرق، در نواحی مستعد صاعقه، بارش تگرگ و وزش باد شدید شده و خواهد شد، لذا آب‌گرفتگی، رواناب و سیلابی شدن مسیل‌ها و اختلال در سیستم حمل‌ونقل استان در این فاصله زمانی رخ می‌دهد.

تقویت سامانه جوی فعال در استان و وقوع بارش‌های رگباری با حجم بالا را در مدت مذکور خواهیم داشت، همچنین گسترش ناپایداری‌ها به شکل رعدوبرق، صاعقه، وزش باد شدید، بارش تگرگ، آب‌گرفتگی، رواناب، سیلابی شدن مسیل‌ها و اختلال در سیستم حمل‌ونقل استان از مخاطرات این سامانه بارشی است.

بیشترین حجم بارش‌ها در کدام شهرستان‌های خراسان رضوی خواهد بود؟

پنجشنبه ۱۴۰۳/۰۲/۲۷: درگز، قوچان، چناران، جوین، جغتای، نواحی غربی کلات و فریمان.

جمعه ۱۴۰۳/۰۲/۲۸: درگز، قوچان، کلات، سرخس، صالح‌آباد، نیشابور، فیروزه، تربت‌حیدریه، رشتخوار، تربت‌جام، فریمان، خواف، نواحی شمالی تایباد، کاشمر، ریوش، خوشآب، سبزوار (بویژه نواحی شرقی)، جوین، جغتای، داورزن، آبریزهای سد کارده، ارداک و تبارک، زاوه، باخرز، خلیل‌آباد، طرقبه شاندیز و مشهد مقدس.

شنبه ۱۴۰۳/۰۲/۲۹: وقوع بارش‌های رگباری پراکنده در استان بویژه نیمه شمالی

یکشنبه ۱۴۰۳/۰۲/۳۰: درگز، قوچان، چناران، نواحی غربی کلات، ارتفاعات و دامنه‌های هزار مسجد، آبریزهای سد کارده.

کمیته‌ها و دستگاه‌های بحران مدار استان باید آمادگی کامل داشته باشند و از ترددهای غیرضروری در محورهای استان خودداری شود، توقف نکردن در حاشیه رودخانه‌ها و مسیل‌ها، خودداری از صعود به ارتفاعات و عملیات کوهنوردی، اعمال ممنوعیت ورود به مناطق ییلاقی و گردشگری استان خراسان رضوی طی فعالیت این سامانه به‌ویژه روزهای پنجشنبه و جمعه هفته جاری توصیه می‌شود.

کد خبر 754098

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.