استفاده از مواد غیرسمی نانو برای مبارزه با موش‌های شهر تهران

مدیر کنترل جانوران مضر شهری سازمان مدیریت پسماند شهرداری تهران با بیان اینکه روزانه حدود ۴۰ سگ زنده‌گیری می‌شود گفت: استفاده از مواد غیرسمی نانو برای مبارزه با موش‌ها برای نخستین‌بار انجام شد.

به گزارش خبرگزاری ایمنا و به نقل از پایگاه اطلاع‌رسانی شهرداری تهران، داوود گودرزی پیرامون آخرین وضعیت ساماندهی سگ‌های بلاصاحب و مبارزه با این جانوران موذی، اظهار کرد: در موضوع ساماندهی سگ‌های بلاصاحب، روزانه ۱۲ اکیپ جمع‌آوری به حاشیه مناطق مختلف شهر تهران اعزام می‌شود و مناطق یک، ۵ و ۲۲ بیشترین تعداد سگ بلاصاحب را دارد.

وی افزود: با توجه به ارجاع پیام‌های سامانه ۱۳۷ شهرداری تهران به سازمان مدیریت پسماند، ماشین‌های جمع‌آوری سگ‌های بلاصاحب علاوه بر مناطق حاشیه‌ای به مناطق مرکزی نیز اعزام می‌شود.

مدیر کنترل جانوران مضر شهری سازمان مدیریت پسماند شهرداری تهران خاطرنشان کرد: داروی کتامین که برای زنده‌گیری سگ‌ها استفاده می‌شود، اکنون به دلایلی در بازار نایاب شده است و سه ماه است که سگ‌ها را دنبال و زنده‌گیری می‌کنیم.

گودرزی اضافه کرد: روزانه بین ۳۰ تا ۴۰ سگ، زنده‌گیری و به نقاهتگاه آرادکوه منتقل می‌شوند، در نقاهتگاه آرادکوه تیم پزشکی از جمله دو دامپزشک و یک تکنسین در فضایی به وسعت ۱۱ هزار مترمربع مستقر هستند.

وی با بیان اینکه این کلینیک مجهز به دو اتاق عمل، داروخانه، آزمایشگاه و سونوگرافی است، ادامه داد: سگ‌ها در نقاهتگاه آرادکوه قرنطینه می‌شوند، همچنین سگ‌های بیمار جدا می‌شوند و تحت درمان قرار می‌گیرند.

مدیر کنترل جانوران مضر شهری سازمان مدیریت پسماند شهرداری تهران تصریح کرد: سگ‌های نر و ماده به محل‌های نگهداری جداگانه‌ای منتقل می‌شوند، این سگ‌ها پس از درمان با اخذ تعهد از متقاضی برای مواردی همچون نگهبانی گاراژ، ویلا، باغ و غیره به اشخاص واجد شرایط واگذار می‌شوند.

بعضی شهرهای اقماری سگ‌های بلاصاحب را در اطراف شهر تهران رها می‌کنند که این موضوع تبدیل به یک معضل برای پایتخت شده است

گودرزی با اشاره به اینکه طبق دستورالعمل سازمان شهرداری‌ها، سگ‌های بلاصاحب باید عقیم‌سازی و دارای شناسنامه بهداشتی شوند، تاکید کرد: به سگ‌های بلاصاحب واکسن‌های کنه، انگل و ضد هاری تزریق می‌شود و با تعهد به‌منظور امور نگهبانی واگذار می‌شوند.

وی با بیان اینکه برخی از افراد از آگاه نبودن شهروندان سوءاستفاده می‌کنند، گفت: شهروندان به حساب این افراد که خود را حامی حیوانات می‌نامند پول واریز می‌کنند که این کار سبب قدرتمندتر شدن این افراد سودجو می‌شود، آن‌ها هنگام جمع‌آوری سگ‌ها در چندین مورد باعث ضرب‌وجرح نیروهای شهرداری شدند.

مدیر کنترل جانوران مضر شهری سازمان مدیریت پسماند شهرداری تهران گفت: بعضی شهرهای اقماری سگ‌های بلاصاحب را در اطراف شهر تهران رها می‌کنند که این موضوع تبدیل به یک معضل برای پایتخت شده است.

گودرزی با اشاره به ضرورت مبارزه با موش‌ها، ادامه داد: قرارداد با پیمانکاران رفت و روب و نظافت از ۱۵۴ به ۱۴ پیمانکار رسیده و موضوع ساماندهی جانوران مضر شهری در این ۱۴ قرارداد دیده شده است تا کنترل و مبارزه با موش‌ها نیز انجام شود.

با توجه به اینکه موش حیوان باهوشی است، در روش جدید مبارزه با موش‌ها از مواد غیرسمی نانو استفاده می‌شود، اگر نتیجه مثبت بود در تمام سطح شهر از روش نانو استفاده خواهد شد، اکنون این روش مبارزه به صورت پایلوت در منطقه ۱۲ آغاز شده است

وی اظهار کرد: طی سه ماه گذشته با استفاده از سموم جدید در مبارزه با موش‌ها، آمار شکایت مردمی در سامانه ۱۳۷ شهرداری تهران مبنی بر مزاحمت موش‌ها در هر ماه نسبت به ماه قبل ۲۵ درصد کمتر می‌شود.

گودرزی اضافه کرد: با توجه به اینکه موش حیوان باهوشی است، در روش جدید مبارزه با موش‌ها از مواد غیرسمی نانو استفاده می‌شود، اگر نتیجه مثبت بود در تمام سطح شهر از روش نانو استفاده خواهد شد، اکنون این روش مبارزه به صورت پایلوت در منطقه ۱۲ آغاز شده است.

وی گفت: در روش مبارزه فیزیکی با موش‌ها، از تله چسبی و دریچه‌های یک‌طرفه استفاده می‌کنیم و روش مکانیکی نیز آغاز شده است.

مدیر کنترل جانوران مضر شهری سازمان مدیریت پسماند شهرداری تهران افزود: نریختن پسماند زباله در جوی آب و تفکیک نکردن زباله از مبدأ تأثیر زیادی در کاهش تعداد موش‌ها دارد.

کد خبر 753492

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.