میزان کاهش موالید از ۸.۸ درصد به ۲.۱ درصد رسیده است / افزایش موالید در ۸ شهرستان استان

معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی اصفهان با بیان اینکه میزان کاهش موالید از ۸.۸ درصد به ۲.۱ درصد رسیده است، گفت: در شهرستان‌های خمینی‌شهر، خوانسار، خوروبیابانک، فریدن، فلاورجان، لنجان، نجف‌آباد و هرند شاهد افزایش نرخ موالید در سال ۱۴۰۲ نسبت به سال ۱۴۰۱ بوده‌ایم.

به گزارش خبرگزاری ایمنا، حمید گله‌داری امروز _دوشنبه بیست‌وچهارم اردیبهشت_ در نشست خبری مرتبط با هفته جوانی جمعیت اظهار کرد: آبان سال ۱۴۰۰، قانون حمایت از جوانی جمعیت تصویب و اسفند همان سال قرارگاه جوانی جمعیت با ۹ کمیته در دانشگاه علوم پزشکی اصفهان راه‌اندازی و حدود ۹۰ درصد مصوبات آن اجرایی شده است.

وی با بیان اینکه امروز جوانی جمعیت اولویت نظام کشور است، افزود: بر اساس پیش‌بینی‌های انجام شده، در صورت تداوم شرایط با روند موالید فعلی و کاهش TFR، در سال ۱۴۲۰ جمعیت کشور سالمند و رشد جمعیت منفی خواهد شد، از همین رو به منظور پیشگیری از رخداد این موضوع، نیازمند اتخاذ تصمیماتی مؤثر هستیم.

معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی اصفهان تصریح کرد: تعداد موالید ثبت شده در سال ۱۴۰۱ برابر با ۴۸ هزار و ۴۰۷ و تعداد موالید ثبت شده در سال ۱۴۰۲ برابر با ۴۷ هزار و ۳۵۹ بوده است؛ میزان کاهش موالید در سال ۱۴۰۱ نسبت به سال ۱۴۰۰، ۸.۸ درصد بوده است که میزان کاهش موالید در سال ۱۴۰۲ نسبت به سال ۱۴۰۱ از ۸.۸ درصد به ۲.۱ درصد رسیده که بیانگر روندی مثبت است.

گله‌داری با بیان اینکه در شهرستان‌های خمینی‌شهر، خوانسار، خوروبیابانک، فریدن، فلاورجان، لنجان، نجف‌آباد و هرند شاهد افزایش نرخ موالید در سال ۱۴۰۲ نسبت به سال ۱۴۰۱ بوده‌ایم، ادامه داد: مراکز آموزش هنگام ازدواج در ۲۲ شهرستان فعال هستند و در سال ۱۴۰۰ به ۲۷ هزار و ۴۵۰ زوج، در سال ۱۴۰۱ به ۲۳ هزار و ۶۸۶ زوج و در سال ۱۴۰۲ به ۲۳ هزار و ۳۹۹ زوج خدمات ارائه شده است.

وی گفت: بخشی از موضوع مرتبط با افزایش جمعیت، افزایش میزان موالید و یکی از موانع این مسیر، ناباروری اولیه و ثانویه است که در این خصوص نیز فعالیت‌های ویژه‌ای صورت گرفته و مراکز ناباروری دولتی به شش مرکز افزایش خواهد یافت، در بخش خصوصی نیز دو مرکز ناباروری در بیمارستان میلاد و شهرک سلامت در حال فعالیت است.

معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی اصفهان اضافه کرد: از دیگر اقدامات پژوهشی انجام شده در قرارگاه می‌توان به عقد قرارداد با دانشکده بهداشت و انجام مگاپروژه متشکل از هشت پژوهش طی چهار سال و آمایش جمعیت اشاره کرد؛ تفاهم‌نامه‌ای نیز با بسیج جامعه پزشکی در خصوص راه‌اندازی مراکز نفس (نجات فرزندان از سقط) منعقد شده است.

گله داری افزود: در مراکز نفس در حال فعالیت طی یک سال ۶۷ مورد مشاوره ارائه و از این تعداد ۴۷ مورد منجر به انصراف از سقط شده است، در مراکز تحت پوشش دانشگاه علوم پزشکی نیز ۶۱ مورد مشاوره انجام و از این تعداد ۴۴ مورد منجر به انصراف از سقط جنین شده که آمار مطلوبی است.

وی تصریح کرد: به منظور افزایش انگیزه در مجموعه دانشگاه علوم پزشکی اصفهان نیز اقدامات مؤثری صورت گرفته که از جمله آن می‌توان به کارانه پلکانی مشاوره فرزندآوری اشاره کرد، همچنین از افرادی که ازدواج کرده و صاحب فرزند شده‌اند، تقدیر و برای مجموعه فعال این دانشگاه نیز تسهیلاتی به منظور افزایش فرزندآوری و ازدواج در نظر گرفته شده است.

معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی اصفهان با بیان اینکه در سال ۱۴۰۱، دانشگاه علوم پزشکی اصفهان در خصوص اقدامات مرتبط با قانون جوانی جمعیت رتبه برتر کشوری بین دانشگاه‌های علوم پزشکی کشور را کسب کرد، ادامه داد: تغییر رفتار جامعه از کنترل جمعیت به سمت فرزندآوری و افزایش جمعیت، مقداری زمان‌بر است و در این خصوص تمام دستگاه‌ها باید همراهی لازم را داشته باشند.

گله‌داری با بیان اینکه حفظ و ارتقای سلامت جمعیت فعلی که جمعیت مولد به شمار می‌روند نیز باید مد نظر قرار گیرد، گفت: تشویق افراد مجرد به ازدواج، تشویق افراد متأهل بدون فرزند به فرزندآوری و تسهیل مراکز ناباروری از جمله اقدامات مؤثر در خصوص افزایش جمعیت به شمار می‌رود و با برآوردهای انجام شده، حدود ۲۰۰ هزار نفر از جمعیت استان با مشکلات ناباروری درگیر هستند.

کد خبر 753273

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.