سهم ۷.۹ درصدی اقتصاد دیجیتال در تولید ناخالص ملی/ رشد ۱۰ درصدی بخش اطلاعات و ارتباطات

وزیر ارتباطات با اشاره به نقش هوش مصنوعی و اقتصاد دیجیتال در تولید ناخالص ملی کشورها گفت: میانگین رشد بخش اطلاعات و ارتباطات در سال ۱۴۰۱ حدود ۱۰ درصد بوده و در سال قبل آن نیز حدود ۱۳ درصد بوده است.

به گزارش خبرگزاری ایمنا، عیسی زارع‌پور در چهارمین همایش بین‌المللی صندوق توسعه ملی با اشاره به نقش این صندوق در تحقق اهداف برنامه هفتم پیشرفت در بخش توسعه اقتصاد دیجیتال اظهار کرد: تعریف اقتصاد دیجیتال، ارزش‌آفرینی اقتصادی مبتنی بر فناوری‌های نوین است که لایه هسته آن نرم‌افزار و تولید سخت‌افزار بوده و در لایه بعد اقتصاد دیجیتالی، اشتراکی و خدمات دیجیتال است، در لایه آخر نیز اقتصاد دیجیتالی‌شده و تجارت الکترونیک قرار دارد.

وی با اشاره به پیش‌بینی یک فصل برای اقتصاد دیجیتال در قانون برنامه توسعه هفتم افزود: بین ۵ تا ۷ درصد قوانین برنامه مستقیم و غیرمستقیم به اقتصاد دیجیتال مرتبط است. بعضی فناوری‌های کلیدی در زیست‌بوم اقتصاد دیجیتال شامل: نساء پنجم تلفن همراه، هوش‌مصنوعی، پردازش ابری، امنیت سایبری، تحلیل داده‌های کلان، واقعیت افزوده، رباتیک و اینترنت اشیا است.

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات سهم اقتصاد دیجیتال در کشورهای مختلف را قابل توجهی دانست و ادامه داد: اکنون اقتصاد دیجیتال به‌طور میانگین ۱۵ درصد از تولید ناخالص ملی کشورها را تشکیل می‌دهد، نقش اقتصاد دیجیتال در GDP کشور ما در سال ۱۴۰۲ به حدود ۷.۹ درصد رسید و در کشوری همچون چین حدود ۴۱ درصد است. میانگین رشد بخش اطلاعات و ارتباطات در سال ۱۴۰۱ حدود ۱۰ درصد و در سال قبل از آن نیز حدود ۱۳ درصد بوده است.

زارع‌پور تصریح کرد: تا پایان برنامه مکلف شدیم که تمام ساختمان‌های کشور از طریق بستر فیبر نوری به اینترنت متصل شوند، اکنون یک‌سوم کشور زیر پوشش فیبر نوری قرار گرفته است. در سه نقطه کشور در حال راه‌اندازی قطب‌های داده هستیم و آمادگی تأسیس مزارع پردازش داده نیز وجود دارد.

وی رسمیت بخشیدن به دارایی‌های دیجیتال را تکلیف دیگر این وزارتخانه اعلام کرد و گفت: تسهیل ورود این شرکت‌ها به بورس منجر به رشد آن‌ها خواهد شد.

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات با اشاره به علاقه این وزارتخانه برای همکاری صندوق توسعه ملی در پیشبرد طرح‌های این وزارتخانه بیان کرد: حوزه‌هایی که علاقه‌مند به همکاری با صندوق توسعه ملی هستند، عبارت از توسعه زیرساخت‌های ارتباطی (بوسژه پروژه فیبر نوری منازل و کسب‌وکارها)، راه‌اندازی زیرساخت‌های اطلاعاتی و مراکز پردازشی، هوشمندسازی صنایع بزرگ کشور و بخش کشاورزی، بومی‌سازی تجهیزات حوزه ارتباطات و فناوری اطلاعات، صادراتی کردن و بازارسازی بین‌المللی برای تجهیزات و محصولات و خدمات حوزه فاوا، هوشمندسازی خدمات پستی و توسعه صنعت فضایی است.

کد خبر 752839

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.