برگزاری ۲ کارگاه آموزشی ویژه اهالی رسانه و مطبوعات کردستان

کارگاه آموزشی کاربرد هوش مصنوعی در روزنامه‌نگاری و گزارش‌نویسی تحقیقی ویژه اهالی رسانه و مطبوعات در شهر سنندج برگزار شد.

به گزارش خبرگزاری ایمنا از کردستان، کارگاه آموزشی کاربرد هوش مصنوعی در روزنامه‌نگاری و گزارش‌نویسی تحقیقی در روزنامه‌نگاری ویژه اهالی رسانه و روابط عمومی‌های ادارات استان کردستان، امروز _شنبه، بیست‌ودوم اردیبهشت_ در دو نوبت صبح و بعدازظهر در سنندج برگزار شد.

شیروان یاری، رئیس خانه مطبوعات و رسانه‌های کردستان در کارگاه کاربرد هوش مصنوعی در روزنامه‌نگاری با تدریس علی شاکر، به اهداف برگزاری این دوره آموزشی اشاره و اظهار کرد: آشنایی روزنامه‌نگاران و مدیران روابط عمومی با هوش مصنوعی مولد و کاربردهای آن در روزنامه‌نگاری و خبرنویسی درون سازمانی، آموزش نحوه استفاده از ابزارهای هوش مصنوعی مولد و برای تولید محتوای خبری، افزایش خلاقیت و نوآوری در روزنامه‌نگاری و ارتقای کیفیت و کارایی روزنامه‌نگاری از اهداف برگزاری این کارگاه‌های آموزشی است.

وی به برگزاری کارگاه آموزشی «گزارش نویسی تحقیقی» با حضور «مهدی جلیلی» نیز اشاره و تصریح کرد: این کارگاه نیز از عصر امروز شنبه ویژه اصحاب رسانه برگزار می‌شود.

رئیس خانه مطبوعات کردستان، کاربرد گزارش نویسی تحقیقی مبتنی بر تحلیل داده آماری و دیتاها، آشنایی با اصول و متد گزارش نویسی تحقیقی از منظر سوژه‌یابی، سوژه‌شناسی، روایت و ساختار تنظیم و روزنامه‌نگاری چند رسانه‌ای را از موارد مورد بحث در این کارگاه بیان کرد.

یاری گفت: این کارگاه‌ها به مدت دو روز به همت خانه مطبوعات و رسانه‌های استان کردستان با همکاری اداره‌کل فرهنگ و ارشاد اسلامی و سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی در سنندج برگزار می‌شود.

وی خاطرنشان کرد: برای شرکت‌کنندگان در کارگاه‌های آموزشی یاد شده گواهینامه صادر می‌شود.

برگزاری ۲ کارگاه آموزشی ویژه اهالی رسانه و مطبوعات کردستان

خبرنگاران از هوش مصنوعی برای ارتقای کیفیت کار خود استفاده کنند

علی شاکر، مدرس کارگاه کاربرد هوش مصنوعی در روزنامه‌نگاری در این کارگاه با اشاره به تحولات چشمگیر فناوری اطلاعات و ارتباطات و ظهور هوش مصنوعی، گفت: امروزه هوش مصنوعی به عنوان ابزاری قدرتمند در اختیار بشر قرار گرفته است و روزنامه‌نگاران نیز می‌توانند از این ابزار برای ارتقای کیفیت کار خود و ارائه خدمات بهتر به مخاطبان استفاده کنند.

وی با بیان اینکه هوش مصنوعی می‌تواند در زمینه‌های مختلفی از جمله جمع‌آوری اطلاعات، تحلیل داده‌ها، تولید محتوا و ویرایش متن به خبرنگاران کمک کند، افزود: استفاده از هوش مصنوعی در روزنامه‌نگاری به معنای حذف خبرنگاران انسان نیست، اما می‌تواند به این مسئله منجر شود، خبرنگاران از این ابزار می‌توانند در انجام وظایفشان و رهایی آن‌ها از کارهای تکراری و خسته‌کننده استفاده کنند و از آن ایده بگیرند.

این مدرس روزنامه‌نگاری، در ادامه به معرفی برخی از سایت‌ها و ابزارهای مبتنی بر هوش مصنوعی که می‌توانند برای خبرنگاران مفید هستند، پرداخت و به حاضران در کارگاه آموزش داد که چگونه از این ابزارها استفاده کنند.

شاکر از تشبیه هوش مصنوعی به سوزن برای لحاف‌دوز نیز استفاده کرد و گفت: همانطور که سوزن به لحاف‌دوز در دوخت لحاف کمک می‌کند، هوش مصنوعی نیز می‌تواند به خبرنگاران در انجام وظایفشان کمک کند.

برگزاری ۲ کارگاه آموزشی ویژه اهالی رسانه و مطبوعات کردستان

مهمترین نکات کارگاه گزارش‌نویسی تحقیقی

مهدی جلیلی، مدرس کارگاه آموزش گزارش‌نویسی تحقیقی نیز به تشریح سه اصل اصلی در روزنامه‌نگاری شامل خبرنویسی، مصاحبه و گزارش‌نویسی پرداخت و با بیان اینکه کار خبرنگار تبدیل داده‌ها به آگاهی است، بر اهمیت صحت و دقت در گزارش‌نویسی تأکید کرد.

وی افزود: در مرحله اول نوشتن گزارش، باید مطمئن شویم که داده‌ها کاملاً درست و موثق هستند.

مدرس کارگاه آموزش گزارش‌نویسی تحقیقی در ادامه به نقش نقل قول‌ها در گزارش‌نویسی نیز اشاره کرد و گفت: استفاده از نقل قول‌های افراد ذی‌ربط، به گزارش اعتبار می‌بخشد و آن را از یک گزارش صرفاً خبری فراتر می‌برد.

جلیلی همچنین بر اهمیت انتخاب درست واژگان و توصیف دقیق صحنه‌ها در گزارش‌نویسی تأکید کرد و افزود: گزارش‌نویسی باید با انتخاب واژگان مناسب، خواننده را در صحنه‌ی وقوع رویداد حاضر کند و او را با جزئیات ماجرا آشنا سازد.

در ادامه این کارگاه آموزشی، فیلمی از زلزله سرپل ذهاب به نمایش درآمد که با استقبال خبرنگاران و فعالان رسانه روبرو شد.

به گزارش ایمنا، این کارگاه‌ها در دو روز شنبه و یکشنبه در سالن مرکز آموزش سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان کردستان برگزار می‌شود.

کد خبر 752667

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.