کیفیت از کمیت می‌آید

سریع‌ترین شناگر تاریخ ایران معتقد است در آلمان همه شهرها حداقل یک استخر استاندارد دارند و این موضوع در روند رو به رشد مدارس شنا و تیم‌ها اثرگذار بوده است تا حدی که مدال‌آوران جهانی و المپیکی بسیاری در این کشور حضور دارند.

به گزارش خبرگزاری ایمنا، سامیار عبدلی، ملی‌پوش ۲۱ ساله شنای کشورمان از سال ۱۳۸۷ در شهر کرج یعنی زادگاه خود وارد رشته شنا شد، وی پس از وقفه‌ای کوتاه به‌صورت حرفه‌ای و با تشویق‌های مربی وقت خود (حیدر سعیدی) باز هم پا به عرصه شنا گذاشت. عبدلی در همه مسابقات عملکرد خوبی از خود به نمایش می‌گذاشت و این عملکرد خوب وی موجب دعوت شدنش به تیم ملی شنای ایران شد. وی نخستین بار در مسابقات همبستگی کشورهای اسلامی ۲۰۲۱ همراه تیم ملی کشورمان اعزام شد و در این مسابقات موفق به کسب مدال برنز تیمی شد.

 سامیار عبدلی اکنون در باشگاه Ssq Saar Max Ritter آلمان به عنوان بازیکن لژیونر فعالیت می‌کند، پس از چندین‌بار رکوردزنی و ثبت رکوردهای جدید از او به عنوان «سریع‌ترین شناگر تاریخ ایران» یاد می‌شود. در همین رابطه گفت‌وگویی با سامیار عبدلی، سریع‌ترین شناگر ایران داشته‌ایم که مشروح آن را در ادامه می‌خوانید:

ایمنا: ورزش را از کجا و چگونه آغاز کردید؟

عبدلی: از شش سالگی وارد رشته شنا شدم و آموزش دیدم، مدتی آن را کنار گذاشتم و سپس در ۹ سالگی با اصرار مربی‌ام، حیدر سعیدی که معتقد بود در این رشته استعداد دارم و می‌توانم آینده‌ای درخشان داشته باشم، به‌صورت حرفه‌ای شنا را شروع کردم و این رشته را ادامه دادم.

قصد خانواده‌ام در کودکی تنها یاد گرفتن شنا و روی آب ماندن بود، به همین دلیل کلاس رفتم و آموزش دیدم، پس از مدتی دور بودن از این رشته با توصیه مربی‌ام باز به این رشته بازگشتم.

ایمنا: چه اهدافی را از ابتدا برای خود در نظر داشتید؟ این اهداف تا چه اندازه محقق شده است؟

عبدلی: از زمان کودکی‌ام روز به روز اهدافم بزرگ‌تر می‌شد، از کسب مدال در شهرم آغاز شد و تا کسب مدال‌های کشوری و سپس حضور در تیم ملی کشورم ادامه داشت که همه این‌ها محقق شده است. هدف خاصی برای آینده تعیین نکرده‌ام که پس از رسیدن به آن، شنا را کنار بگذارم، قصد دارم پیش بروم و به دیگر اهدافم برسم.

کیفیت،  از کمیت می‌آید

ایمنا: در مورد رکوردهایی که ثبت کردید صحبت کنید.

عبدلی: سه رکورد انفرادی ملی در مسابقات ۵۰ متر آزاد، ۱۰۰ متر آزاد و استخر مسافت‌بلند و دو رکورد تیمی در بخش‌های ۵۰ متر آزاد مسافت کوتاه و دو رکورد تیمی استخر مسافت‌بلند ملی را در کارنامه خود دارم.

همچنین بالغ بر ۳۰ مدال کشوری، یک مدال برنز در مسابقات همبستگی کشورهای اسلامی ۲۰۲۱، یک طلا و دو برنز مسابقات رده‌های سنی آسیا در فیلیپین و پنج رکورد ملی را در کارنامه خود ثبت کرده‌ام که سه مورد از آن‌ها انفرادی و دو مورد تیمی است.

ایمنا: از تلاش‌هایی که برای رسیدن به اهدافتان انجام داده‌اید، بگویید.

عبدلی: از ۹ سالگی هر روز را در باشگاه گذراندم و به انجام تمرینات شنا می‌پرداختم، تکرار و تلاش من از کودکی موجب رسیدن به اهدافم در حال حاضر شده است. از همان زمان که شنا را آغاز کردم، خانواده‌ام حامی‌ام بودند، تاکنون تحت هر شرایطی حمایتم کردند و حمایت آن‌ها موجب شد در مسیری که قدم برداشته‌ام، بهتر پیش بروم.

ایمنا: نخستین بار چه زمانی به تیم‌ملی دعوت شدید؟ چه احساسی داشتید؟

عبدلی: نخستین بار دو سال گذشته برای مسابقات همبستگی کشورهای اسلامی ۲۰۲۱ دعوت شدم که موفق شدیم در آن مسابقات مدال برنز کسب کنیم، از آن زمان تاکنون در همه مسابقات ملی حاضر بودم. چند ماه گذشته در مسابقات رده‌های سنی آسیای فیلیپین مدال طلا کسب کردم که به‌طور واقع بسیار حس خوب و ارزشمندی برایم بود.

بار اولی که به تیم‌ملی دعوت شدم، بسیار از بابت این موضوع احساس خوبی داشتم، چرا که آرزوی کودکی‌ام بود که به عنوان عضو تیم ملی شنا کنم، مدال بگیرم و روی سکو باشم که این اتفاق رخ داد.

کیفیت،  از کمیت می‌آید

ایمنا: اهداف سامیار عبدلی برای آینده چیست؟

عبدلی: هدف من این است که روز به روز و مسابقه به مسابقه از سطح قبلی خودم بهتر باشم و رکوردهای بهتری را ثبت کنم.

ایمنا: چه کمبودهایی در این رشته وجود دارد؟

عبدلی: در این رشته کمبودهایی زیادی وجود دارد، مبلغ قراردادها بسیار کم است و به چشم نمی‌آید. به خاطر کمبود منابع مالی به مسابقات زیادی اعزام نمی‌شویم، اسپانسر نداریم و کمبود مالی در این رشته بسیار به چشم می‌آید.

ایمنا: هنگام سختی‌ها، انگیزه شما برای ادامه دادن، چه بود؟

عبدلی: عشق و علاقه‌ام است که به من کمک می‌کند و انگیزه می‌دهد تا ادامه دهم، علاقه به ورزش، حضور و شنا کردن برای تیم ملی قلبی است.

ایمنا: از تفاوت‌های شنا در ایران و آلمان بگویید؟

عبدلی: اکنون در کشور آلمان تمریناتم را پیگیری می‌کنم و می‌توان گفت که لژیونر محسوب می‌شوم. در کشور آلمان در همه شهرها استخرهایی داریم که متعلق به تیم‌ها است و هر شهر حداقل یک استخر استاندارد شنا دارد که تیم‌ها و مدارس شنا در آن فعالیت می‌کنند، همین موضوع موجب شده است که کیفیت شنا در آلمان بیشتر باشد، چرا که کیفیت از کمیت می‌آید و آن‌قدر تعداد شناگران در آلمان زیاد است که ما شاهد داشتن مدال‌آوران جهانی و المپیکی زیادی در این کشور هستیم.

ایمنا: از اینکه «سریع‌ترین شناگر تاریخ ایران» لقب گرفته‌اید، چه احساسی دارید؟

عبدلی: حس خوبی است، سریع‌ترین شناگر تاریخ ایران بودن، در مقابل مسئولیت هم دارد، چرا که همه انتظار دارند ما در همه مسابقاتی که حاضر می‌شویم، عملکرد خوبی را ارائه دهیم و با کسب یک نتیجه خوب، دست پر از مسابقات به کشور خود بازگردیم.

گفت‌وگو از: مهسا زین‌العابدینی، خبرنگار ایمنا

کد خبر 752141

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.