فعالیت ۴۰۰ کارگاه مرمت در بافت تاریخی یزد

معاون میراث فرهنگی اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی یزد گفت: در حال حاضر روزانه حدود ۴۰۰ کارگاه مرمت در بافت تاریخی یزد فعال است.

به گزارش خبرگزاری ایمنا از یزد و به نقل از روابط عمومی اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان یزد، عبدالمجید شاکری با بیان اینکه میراث‌فرهنگی با هیچ‌گونه ساخت‌وساز و مرمتی در بافت تاریخی مخالف نیست، اظهار کرد: بخشی از خسارت‌های وارده در سیل‌ها و بارندگی‌ها ناشی از مرمت‌های غیراصولی هستند، در حالی که مرمت یک کار تخصصی است و باید به صورت اصولی کار شود؛ این مهم مورد تأکید سازمان میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی است.

وی، بیان کرد: در حال حاضر صدور مجوز مرمت در استان ظرف مدت ۲۴ ساعت صادر می‌شود و در رابطه با بررسی طرح‌ها و پروانه‌های ساخت کمترین زمان ممکن و بدون هیچ‌گونه هزینه‌ای در خدمت همشهریان هستیم.

معاون اداره کل میراث‌فرهنگی استان یزد افزود: با توجه به تجربه‌ای که در سیل مردادماه ۱۴۰۱ در استان حاصل شد و با اقداماتی که صورت گرفت، بارندگی‌های بعدی خسارت کمتری بر جای گذاشت.

شاکری ادامه داد: از جمله اقداماتی که به منظور مدیریت سیل صورت گرفت، اصلاح شیب معابر، حفر چاه‌های جذبی، مرمت پشت‌بام بازارها، برخی از ساباط‌ها، پایش سازه‌ای بناهای نفیس تاریخی بود.

وی، تصریح کرد: در سال گذشته بیش از ۷۰۰ مورد تسهیلات سیل به ساکنان بافت تاریخی از طریق بنیاد مسکن از ۲۰ میلیون تومان تا ۲۵۰ میلیون پرداخت شد؛ این اقدام کمک قابل‌توجهی برای جلوگیری از آسیب زدن بارندگی به بافت تاریخی شد.

معاون میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان یزد با بیان اینکه استان یزد چهار هزار هکتار بافت تاریخی ثبت‌شده در فهرست آثار ملی کشور دارد، تصریح کرد: این سرمایه ارزشمند شاید از معدود بافت‌های باقیمانده در کشور است که برای حفاظت و نگهداری آن نیازمند اعتبارات ویژه و بسته‌های حمایتی و تشویقی برای مالکان و ساکنان این منازل تاریخی است.

کد خبر 752106

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.