به گزارش خبرگزاری ایمنا، تعلیم از شئون الهی است و خداوند، این موهبت را به پیامبران و اولیای پاک خویش ارزانی کرده است تا مسیر هدایت را به بشر بیاموزند، انسان نیز با پذیرش این مسئولیت، نام خویش را در این گروه و در قالب واژه مقدس «معلم» ثبت کرده است، معلم، ایمان را بر لوح جان و ضمیرهای پاک، حک میکند و ندای فطرت را به گوش همگان میرساند.
در گستره آموزشوپرورش، معلمان چراغهای فروزانی هستند که نهتنها مسیر دانش را روشن میکنند، بلکه جانهای تشنه را به سرچشمه حیات معنوی هدایت میکنند. آنها با قلم صبر و مهر، بر لوح ذهن شاگردان نقشهایی مینگارند که تا همیشه در تار و پود وجودشان باقی میماند. هر واژهای که بر زبان میآورند، بذری از امید است و هر نگاهشان، بارانی که استعدادهای نهفته را به شکوفایی میرساند. جایگاه معلم فراتر از کلاس درس است؛ او سازنده فردایی روشنتر و هدایتگر جامعهای بالنده است.
در تقویم رسمی ایران، دوازدهم اردیبهشت به عنوان روز معلم و چند روزی تحت عنوان هفته معلم نامگذاری شده است که بیانگر ارزش والای معلمان و تقدیر از تلاش و زحمات آنها در عرصه تعلیم و تربیت دانشآموزان است، به همین مناسبت گفتوگویی داشتیم با علی شجاعی، دانشجو معلمی که از دوران کودکی علاقهمند به این حرفه بوده است و سابقه معلم بودن او به دوران قبل از دانشجو شدن بازمیگردد.
وی با معرفی خود و فعالیتهایی که انجام داده است با بیان اینکه با سن کمتر از ۲۰ سال، مدیریت چهار مجموعه قرآنی و رسانهای را عهدهدار شده و از مدیران جوان کشور است، اظهار میکند: در کنار تحصیل در دانشگاه فرهنگیان، در فعالیتهای فرهنگی، هنری و قرآنی مشارکت دارم و به لطف خدا، حافظ قرآن و مربی کتاب الهی در مؤسسههای نمونه استان اصفهان هستم و در دارالقرآن بیش از یک هزار قرآنآموز و ۲۰۰ مربی قرآنی پرورش دادهایم.
این مدیر نوجوان دهه هشتادی میافزاید: فعالیت هنری را از سال ۱۳۹۳ با رشته تئاتر شروع کردم، در سال ۱۳۹۴ به صورت حرفهای وارد رشته اجرا شدم و با گذشت پنج سال برای نوجوانان کارگاههای انتقال تجربه برگزار کردم و بیش از ۲ هزار نوجوان و جوان علاقهمند به مجریگری را به صورت حضوری و مجازی آموزش دادهام.
شجاعی ادامه میدهد: با برگزاری محافل و مسابقات قرآنی، جلسات آموزشی و دورههای تربیت مربی توانستیم در شهرستان نجفآباد بدرخشیم و جمعیت قرآنآموزان را از ۴۰۰ نفر در سال ۱۴۰۱ به حدود ۱۴۰۰ قرآنآموز در سال ۱۴۰۲ برسانیم، در حال حاضر نیز ۲۰۰۰ قرآنآموز را آموزش دادهایم و تربیت حافظان و قاریان قرآن را نیز دنبال میکنیم.
وی با بیان اینکه حدود ۲۰۰ مربی قرآن تربیت کردهایم، عنوان میکند: مقام معظم رهبری در سخنان خود بدین نکته اشاره کردهاند که مساجد باید همچون گذشته در زمینه آموزش قرآن و فعالیتهای قرآنی تقویت و فعال شود، همان گونه که اشاره کردهاند مساجد باید پایگاه قرآن شود؛ از این رو، سعی کردهایم فعالیتهای دارالقرآن را با مساجد گره بزنیم و برخی کلاسها و مسابقات محلهای، منطقهای و حتی شهرستانی را در مساجد برگزار میکنیم.
شجاعی عنوان میکند: با تولید محتوای حرفهای و مستقل و برگزاری جلسات انتقال تجربه سعی بر آموزش نوجوانان در عرصه رسانه و هنرهای نمایشی داریم، همچنین در سال گذشته با همکاری تعدادی از فعالان فرهنگی، یک گروه جهادی تبلیغی تحت عنوان جهاد تبیین شکل دادیم و قصد داریم با تولید محتوا در عرصه جهاد تبیین که مقام معظم رهبری بر آن تاکید دارند، فعالیت داشته باشیم.
این معلم جوان و فعال با اشاره به سخن مقام معظم رهبری خطاب به جوانان که فرمود جوانان باید یک جوان مؤمن، نخبه و انقلابی باشند و بیان اینکه سعی کردم در سه زمینه تحصیل، تهذیب و ورزش فعالیت داشته باشم، اضافه میکند: در رشته دفاع شخصی صاحب کمربند مشکی و در زمینه تحصیلی برگزیده آزمونهای کارشناسی ارشد رشته علوم قرآن و حدیث در سن ۱۹ سالگی و از سال ۱۴۰۲ دانشجو دانشگاه فرهنگیان در رشته آموزش ابتدایی هستم.
از دوران کودکی دوست داشتم هرچه را که یاد میگیرم، به دیگران یاد دهم
شجاعی درباره دوران کودکی و نوجوانی خود خاطرنشان میکند: از دوران کودکی دوست داشتم هرچه را که یاد میگیرم، به دیگران آموزش دهم و مدیریت جمعی از افراد را برعهده داشته باشم، حتی در کلاس اول دبستان سرپرست گروه سرود بودم، اما هیچگاه خودم روبهروی دانشآموزان سرود نمیخواندم، بلکه به عنوان سرپرست با در دست گرفتن آنتن رادیو گروه را هدایت میکردم.
وی میافزاید: در کلاس چهارم دبستان با جمعی از همکلاسیها، هیئت هفتگی خانگی تحت عنوان مدافعان حرم آل الله تشکیل دادیم و تمام فعالیتهای مربوط به برگزاری جلسهها را خودمان برعهده میگرفتیم، با اینکه پول زیادی در دست نداشتیم، اما هفتهای نبود که جلسه هیئت تعطیل شود، میتوان مدعی شد تنها هیئت دانشآموزان دبستانی شهرستان نجف آباد که بدون حمایت دیگران شکل گرفته بود، همین هیئت بود.
مجری رسانه ملی و فعال رسانهای با بیان اینکه از کوچکترین مدرسان نمونه در زمینه اجرا بودم، تاکید میکند: از همان دوران دبستان مداحی میکردم، کار مجریگری انجام میدادم و در گروه سرود و رشته بازیگری فعالیت داشتم و در کلاسهای حفظ قرآن نیز مشارکت داشتم و همین فعالیتها موجب افزایش علاقهام شد تا در حرفه معلمی به صورت جدی و رسمیتر شروع به فعالیت کنم.
شجاعی نیز بدین نکته نیز اشاره کرد که همچنان تشنه آموختن است و تلاش میکند مدام اطلاعات جدید مربوط به حوزه فعالیتهای خود را کسب کند و به اصطلاح خود را بهروز نگه دارد. ویژگی معلمی همین است که شرایط آن میطلبد همواره به دنبال کسب دانش و گسترش اطلاعات خود باشیم که اگر به روش صحیح و در مسیر درستی رهنمون شود، بینش و بصیرت معلم را تقویت میکند.
کسی که عاشق معلمی باشد، سختیهای آن را راحتتر تحمل میکند
شجاعی با اشاره به اینکه معلم بودن را قبل از ورود به دانشگاه فرهنگیان تجربه کردم و بدان علاقه داشتم، میگوید: زمانی که در پایه دهم تحصیل میکردم، معلم درس آمادگی دفاعی دهمیها و درس آموزش زبان عربی یازدهمیها در یکی از مدارس متوسطه دوم بودم و جالب اینجا است که دانشآموزان با کلاس درس همراهی میکردند و نمیدانستند معلمشان با آنها همسن است، حتی یکی از دانشجویان دانشگاه فرهنگیان که دو ترم بالاتر از من است، در چندین سال گذشته دانشآموزم بوده است و به او زبان عربی آموزش میدادم.
وی در خصوص حس خود نسبت به دانشگاه فرهنگیان عنوان میکند: اگرچه مشکلات و چالشهایی در نظام آموزشی و دانشگاههای فرهنگیان کشور وجود دارد، از شغل و حرفه معلمی راضی هستم و امیدوارم با حضور مسئولان دغدغهمندی که در سیستم آموزشی فعالیت میکنند، شاهد تحولات مثبت و اتفاقات اثرگذار باشیم، همچنین از کودکی به معلمی علاقه داشتم و کسی که عشق به معلمی داشته باشد، میتواند سختیهای آن را راحتتر تحمل کند.
دانشجو رشته آموزش ابتدایی دانشگاه فرهنگیان در پاسخ به این سوال که اگر میتوانست شغل دیگری را انتخاب کند، چه رشتهای را انتخاب میکرد؟ ادامه میدهد: زمانی که ورود به حرفه معلمی را انتخاب کردم، پیشنهاداتی از شغلها و جایگاههای مختلفی داشتم و سعی کردم با در نظر گرفتن تمام شرایط دست به انتخاب آن بزنم، حتی بعد از ورودم به دانشگاه فرهنگیان، از سمت سازمانهایی مجدد پیشنهاد همکاری شد، اما همچنان عشقی که به معلم شدن دارم، موجب استواری و ثابت قدمیمان در این مسیر شده است و مایل هستم رسالت خود را در این مسیر ادامه دهم.
شجاعی در خصوص پیشرفت دانشآموزان و هنرآموزانش عنوان میکند: دانشآموزان و هنرجویانی که داشتم، اغلب در سن نوجوانی به سر میبردند، اما هرکدام در حد خودشان در زمینههای مختلف رشد و دستاوردهای چشمگیری داشتهاند، برخی از هنرجویان نیز در حال حاضر همکار خودم هستند و شرم میکنم که بخواهم آنها را با نام هنرجو خطاب کنم، بلکه بیشتر به عنوان دوست و همکار با آنها ارتباط دارم.
معلمی، انسانسازی است که از هر صنعت و سازندگی پیچیدهتر و دقیقتر است
وی با بیان اینکه معلمی، رسالتی مقدس است که توانِ حملِ این بار گران، نصیب هر کس نمیشود، اضافه میکند: معلمی، هم عشق است و هم رسالتی که خدای متعال آن را به همگان عطا نمیفرماید و اگر کسی به راستی گام در این وادی نهاده، به اختیار خویش برگزیده که معلم شود، اگرنه عرصههای گوناگونی وجود دارد که هر فردی میتواند در آنها تجربه اندوزد، مشاغل و دانشگاههای متعددی هست که میتوان به آنها روی آورد، اما اینکه به سراغ حرفهی معلمی رفتهایم، از سر انتخاب خودمان بوده است و احساس تکلیف و ضرورتی در نظام آموزش و پرورش کشورمان پیدا کردیم که ما را به این عرصه کشاند تا نقشی ایفا کنیم و تحولی بیافرینیم.
این معلم جوان و فعال با تاکید بر اینکه در عصر حاضر، جایگاه معلمی و رسالت معلم بودن بهویژه معلمِ شایسته بودن از اهمیت والایی برخوردار است، ادامه میدهد: معلم نهتنها باید به این عنوان بسنده کند، بلکه باید بکوشد تا معلمی نمونه باشد و نسلی را پرورش دهد که آگاه، متعهد و زمینهساز ظهور ولی عصر (عج) باشد.
شجاعی خاطرنشان میکند: معلم، راهنمای راه خدا و دنباله رو انبیا الهی است، معلمی انسانسازی است که از هر صنعت و سازندگی پیچیدهتر و دقیقتر است. آنها که محدوده فکرشان تنها در شکم محدود است از درک چنین جایگاهی ناتوان هستند، کسی که در این روزگار سخت به این انتخاب میرسد که راه معلمی را برگزیند، همین مرتبهای بالا از فهم و شعور است که خداوند به هرکسی ارزانی نمیدارد و از همین رو اگر کشوری به معلمانش بها دهد، سعادتمند خواهد شد،.از مسئولان تقاضا داریم تا توجه خود را به تربیتکنندگان نسل آینده و معلمان بیشتر کنند و حمایت بیشتری از آنها داشته باشند تا در آیندهای نه چندان دور شاهد رشد و پیشرفت دانشآموزان و درخشش آنها در عرصههای ملی و بینالمللی باشیم.
این مدیر جوان با اشاره به خاطرهای از تبریک روز معلم سال جاری میگوید: سوار بر ماشینی بودم تا مرا به مقصدم که دانشگاه بود، برساند. هنگامی که از آن ماشین پیاده شدم و کرایه را پرداخت کردم، راننده نگاهی به من کرد و پرسید معلم هستی؟ پاسخ مثبت مرا که شنید، روز معلم را بهم تبریک گفت و مبلغ کرایه با بازگرداند و گفت هدیه امروزت باشد. شاید آن راننده میانسال کاری ساده انجام داد، اما بهترین تبریک سال جاری همان سخن او بود که هنوز در ذهنم باقی مانده و به حتم از بهترین خاطرات مسیر معلمیام هست و خواهم بود.
در این هفته پرشکوه، بار دیگر جامعه به پاسداشت مقام والای معلمان سر فرود میآورد. آنان که با از خودگذشتگی، چرخهای تعلیم و تربیت را به حرکت درمیآورند و بیادعا، نسلهایی آگاه و توانمند را پرورش میدهند. صبر معلم، آتشی است که شوق یادگیری را زنده نگه میدارد و مهر او، درس انسانیت را در جانها حک میکند. بیگمان، هیچ کلامی توان ادای دین کامل به این قشر فداکار را ندارد، اما همین سپاس صمیمانه، گواهی بر عظمت نقش آنها در ساختن فرداهای درخشان است.
این رسالت خطیر، تنها محدود به کلاسهای درس نیست؛ بلکه فراتر از دیوارهای مدرسه، به ساختن شخصیت، تقویت ارزشهای اخلاقی و پرورش تفکر انتقادی در دانشآموزان میانجامد. بیتردید، هیچ جامعهای بدون تلاش بیوقفه معلمان نمیتواند مسیر پیشرفت را طی کند. آنهایی که ستونهای استوار تمدن هستند که با قلم و گفتار خویش، پلی بهسوی آیندهای روشنتر میسازند. گرامیداشت هفته معلم، تنها یادآوری مقام والای آنان نیست، بلکه فرصتی برای ارجنهادن به زحمات بیدریغشان و تأکید بر اهمیت حمایت از این قشر ارزشمند است.
نظر شما