سرنوشت طرح توسعه شهرک صنعتی محمودآباد

طرح توسعه شهرک صنعتی محمودآباد در مجاورت منطقه ۱۲ شهرداری اصفهان از سال‌ها پیش مطرح بوده است و فعالان این شهرک بر توسعه آن اصرار دارند، این در حالی است که توسعه این شهرک مغایر با مصوبه ایجاد شهرک‌های صنعتی تا شعاع ۵۰ کیلومتری شهر است.

به گزارش خبرگزاری ایمنا، به‌رغم اینکه در حال حاضر کلان‌شهر اصفهان با مشکلات زیست‌محیطی متعددی همچون آلایندگی‌های ناشی از فعالیت ‎ده‌ها صنعت بزرگ و کوچک در پیرامون شهر، تردد انواع خودروهای سبک و سنگین، استفاده ‎گسترده از انرژی‌های فسیلی، هجوم ریزگردها از سمت غرب کشور، گرمای نامتعارف هوا به دلیل تغییرات اقلیمی و قطع متناوب جریان آب در بستر زاینده‌رود مواجه است، وجود آلایندگی‌های حاصل از فعالیت واحدهای صنعتی مختلف از جمله سنگ‌بری‌ها در شهرک صنعتی محمودآباد که در شمال غرب شهر اصفهان قرار گرفته است نیز بر این مشکلات افزوده است.

این شهرک صنعتی اواخر دهه ۵۰ با تعداد زیادی واحد سنگ‌بری، فعالیت خود را در مساحت ۴۰۰ هکتار آغاز کرد و سال ۱۳۷۶ وزارت صنعت، معدن و تجارت ایران با افزایش ۲۰۰ هکتاری این شهرک موافقت کرد، همچنین دستور دولتی جدیدی در ۱۳۸۸ برای افزایش ۲۷۰ هکتاری مساحت شهرک وضع شد.

با الحاق رسمی ۲۷۰ هکتار به این شهرک، فعالان محیط زیستی و اجتماعی شهر اصفهان از این توسعه، ابراز نگرانی کردند و این عملکرد را خلاف قانون دانستند، زیرا این شهرک در فاصله کمتر از ۵۰ کیلومتری شهر اصفهان قرار دارد و فضای سبز مناسبی نیز ندارد؛ آن‌ها معتقد بودند که توسعه شهرک صنعتی محمودآباد باید به فضای سبز آن اختصاص پیدا کند و راه برای توسعه بخش صنعتی با توجه به اینکه بر آلودگی‌های اصفهان می‌افزاید، بسته شود.

با این حال هیئت مدیره شهرک صنعتی محمودآباد با تکیه بر توجیه‌های خود مبنی‌بر «پاک بودن این صنعت» توسعه آن را مجاز می‌دانست.

طرح توسعه شهرک صنعتی محمودآباد تحقق پیدا نخواهد کرد

مهران زینلیان، معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری اصفهان اظهار می‌کند: شهرک صنعتی محمودآباد در شعاع ۵۰ کیلومتری استان اصفهان قرار دارد.

وی می‌افزاید: هر گونه توسعه و بارگذاری صنعتی اضافه در نزدیکی شهرها ممنوع است و طرح‌های بالادستی نیز حاکی از آن است که تغییر کاربری در صورتی انجام می‌شود که گام مهمی به سوی کاهش آلودگی هوا باشد.

معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری اصفهان خاطرنشان می‌کند: با تغییر هیئت مدیره شهرک صنعتی محمودآباد و ورود دولت و مجموعه دستگاه‌های دولتی در این مسئله، طرح توسعه این شهرک تحقق پیدا نخواهد کرد.

سرنوشت طرح توسعه شهرک صنعتی محمودآباد

طرح توسعه شهرک صنعتی محمودآباد دلیل منطقی ندارد

محمد نورصالحی، رئیس شورای اسلامی شهر اصفهان در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا اظهار می‌کند: در دولت نهم و دهم موضوع توسعه شهرک صنعتی محمودآباد و الحاق بخشی از اراضی کشاورزی به این شهرک در حال بررسی بوده که به‌تازگی به نتیجه رسیده است، این موضوع به لحاظ زیست‌محیطی به صلاح شهر اصفهان نیست، به همین دلیل مدیریت استان مخالفت بسیاری برای توسعه این طرح داشته است.

وی با بیان اینکه توسعه مناطق صنعتی در شعاع کمتر از ۵۰ کیلومتری کلان‌شهرها به‌ویژه شهر اصفهان اقدام صحیحی نیست، می‌افزاید: منطقه صنعتی محمودآباد از گذشته با توجه به نزدیکی با این کلان‌شهر، از چالش‌های ویژه آلودگی برای این شهر به‌شمار می‌آید، بنابراین توسعه آن دلیل منطقی ندارد.

رئیس شورای اسلامی شهر اصفهان تصریح می‌کند: مدیریت شهری اصفهان با طرح توسعه شهرک صنعتی محمودآباد مخالف بوده است‌ و شهرداری‌های اصفهان و شاهین‌شهر همواره با ساخت‌وسازهای غیرقانونی داخل این شهرک برخورد می‌کردند.

نورصالحی خاطرنشان می‌کند: توسعه شهرک صنعتی محمودآباد توسط دولت به تصویب رسیده است، از این‌رو از حیطه مدیریت شهری خارج شده و زیر نظر شرکت شهرک‌های صنعتی و وزارت صمت است.

درمسئله آلودگی هوا باید تلاش کنیم تا صنایع آلاینده‌ای که در شعاع زیر ۵۰ کیلومتری اصفهان مستقر شده است، از هم‌جواری شهر خارج شود

وی با بیان اینکه برای توسعه شهرک‌های صنعتی باید متکی‌بر قانون عمل کرد، یعنی احداث شهرک‌ها در محدوده مقرر و جانمایی آن‌ها بر اساس قانون انجام شود، ادامه می‌دهد: در این راستا با رعایت سطح‌بندی محیط زیست در نزدیکی مناطق شهری باید صنایعی که مجاز به احداث هستند را بررسی کرد تا ضرری برای شهر نداشته باشند.

رئیس شورای اسلامی شهر اصفهان با اشاره به اینکه صنایعی باید در نزدیکی شهرها مستقر شود که به ضرر محیط زیست شهر نباشد، بیان می‌کند: ساماندهی شهرک‌های صنعتی بر عهده شرکت شهرک‌های صنعتی و وزارت صمت است، بنابراین طبیعی است که از توسعه هر شهرک استقبال کنند، اما مدیران شهری و استانی به علت آلودگی این شهرک با توسعه آن مخالف هستند.

نورصالحی تصریح می‌کند: در مسئله آلودگی هوا باید به عنوان یک نهضت تلاش کنیم تا صنایع آلاینده‌ای که در شعاع زیر ۵۰ کیلومتری اصفهان مستقر شده است، از هم‌جواری شهر خارج شود.

وی ادامه می‌دهد: کلان‌شهر اصفهان به‌دلیل وجود صنایع آلاینده‌ها که بیشترین آلودگی را برای آن به همراه داشته است، شرایط مطلوبی ندارد، اما در حال حاضر با وجود همین شرایط غیرقابل قبول آب و هوایی، اصفهان نسبت به سایر شهرهای مشابه زیست‌پذیرتر و به سمت بیوفیلیک شدن گام برداشته است.

به گزارش ایمنا، طرح توسعه شهرک صنعتی محمودآباد، با حمایت دولت، مدیریت شهری و چارچوب رفتاری هیئت مدیره این شهرک پس از صدور حکم به مرحله اجرا نرسید و این اقدام موجب شد شهر از آلودگی بیشتر نجات پیدا کند.

کد خبر 746862

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.