کتابی‌ درباره استدلال‌های اخلاقی «غذاهای اصلاح شده ژنتیکی»

کتاب «غذاهای اصلاح شده ژنتیکی (بررسی استدلال‌های اخلاقی موافقان و مخالفان)» به همت مؤسسه بوستان کتاب منتشر شد.

به گزارش خبرگزاری ایمنا و به نقل از روابط‌عمومی مؤسسه بوستان کتاب، کتاب «غذاهای اصلاح شده ژنتیکی (بررسی استدلال‌های اخلاقی موافقان و مخالفان)» اثر مریم‌سادات رضوی در ۱۷۶ صفحه در مؤسسه آموزش عالی حوزوی معصومیه (خواهران) تهیه شد و به همت مؤسسه بوستان کتاب به چاپ رسید.

اخلاقی بودن یا نبودن تغییر ژنتیکی در غذا از موضوعات مطرح در اخلاق کاربردی است. غذا از نیازهای اولیه و حیاتی انسان است، اما امروزه با تغییرات زیست‌محیطی و اقلیمی، کمبود منابع اولیه، افزایش جمعیت و نیز پیشرفت‌های چشمگیر علمی و مهم‌تر از همه، محوریت سرمایه‌داری و اصالت سود، دستخوش تغییراتی مانند دست‌کاری ژنتیکی شده است که از منظر صاحب‌نظران اخلاق کاربردی درخور تحمل است.

نویسنده در اثر پیش‌ِرو استدلال‌های موافقان و مخالفان استفاده از فناوری اصلاح ژنتیکی در غذا را صورت‌بندی کرده و نگرش اخلاق اسلامی را درباره اصلاح ژنتیکی مواد غذایی توضیح داده است.

کتابی‌درباره استدلال‌های اخلاقی «غذاهای اصلاح شده ژنتیکی»

ساختار اثر

این کتاب در سه فصل تألیف شده است؛ فصل نخست با عنوان «مباحث مقدماتی» به بیان مفهوم‌شناسی و تاریخچه این مبحث اختصاص دارد.

نویسنده در فصل دوم با عنوان «بررسی و نقد استدلال‌های موافقان» اصل سود رساندن و استدلال‌های موافقان شامل حل مشکل گرسنگی جهانی، بالا رفتن کیفیت مواد غذایی، استدلال سود رسانی به کشاورزان و استدلال تسخیر را به رشته تحریر درآورده است.

«بررسی و نقد دلایل مخالفان» عنوان سومین و آخرین فصل از کتاب حاضر است که در آن دلایل الهیاتی از جمله بازی در نقش خدا، عبور از مرزهای گونه، نقض ارزش ذاتی گیاهان و حیوانات و تغییر در مخلوقات الهی تشریح شده و زیان‌بار بودن تولید غذاهای اصلاح شده ژنتیکی برای سلامت انسان‌ها، محیط زیست و امنیت ملی کشورها مورد تأکید قرار گرفته است.

کد خبر 746597

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.