بیش از ۲۵۰۰ هکتار از اراضی کردستان تحت کشت گیاهان دارویی است

مدیر باغبانی سازمان جهاد کشاورزی استان کردستان گفت: در استان کردستان با سطح زیر کشت بالغ بر ۲۵۰۰ هکتار، بیش از ۵۲۰۰ تن انواع گیاهان دارویی کشت می‌شود.

به گزارش خبرگزاری ایمنا از کردستان و به نقل از روابط عمومی سازمان جهاد کشاورزی استان کردستان، زاهد حاجی‌میرزایی، شامگاه _شنبه یکم اردیبهشت_ در جلسه‌ای که با حضور مشاور وزیر جهاد کشاورزی و مجری گیاهان دارویی برگزار شد، اظهار کرد: آب و هوای متنوع، اقلیم نیمه گرمسیری و اقلیم سردسیری، تنوع کشت در استان را ایجاد کرده و کمتر استانی همچون کردستان در کشور دارای دو نوع اقلیم آب و هوایی است.

وی با اشاره به اینکه شهرستان سنندج بیشترین سطح زیر کشت باغات استان را دارد، افزود: از لحاظ سطح باغات دیم در ردیف بیست و یکم کشور هستیم‌.

مدیر باغبانی سازمان جهاد کشاورزی استان کردستان گفت: بالغ بر ۵۷۰۰۰ هکتار باغ در استان کردستان وجود دارد که سیب، انگور، توت فرنگی، هلو و گردو عمده محصولات استان است.

حاجی‌میرزایی ادامه داد: توت فرنگی با تولید ۶۵۰۰۰ تن، رتبه اول کشوری را برای کردستان به ارمغان آورده و انگور دیم نیز با ۹۸۰۰۰ تن، رتبه دوم کشوری را در استان دارا است.

وی تصریح کرد: در حال حاضر ۲۵۲۷ هکتار از اراضی استان تحت پوشش گیاهان دارویی است که گل محمدی، به صورت هدفمند و در قالب زنحیره‌ای کشت می‌شود و افزایش سطح کشت زعفران در استان نیز از دیگر برنامه‌های استان است.

مدیر باغبانی سازمان جهاد کشاورزی استان کردستان به مزیت ترویج گیاهان دارویی اشاره کرد و افزود: کشت مخلوط گیاهان دارویی می‌تواند به‌عنوان پایلوت در کردستان اجرا شود.

حاجی میرزایی گفت: گل محمدی، نسترن، زعفران، سیاه دانه، سنجد، سماق، بیدمشک، از عمده گیاهان دارویی تحت کشت در استان کردستان است.

وی خاطرنشان کرد: ۱۰ واحد صنعتی و نیمه صنعتی فرآوری گیاهان دارویی با ظرفیت ۲۱۰ تن در استان کردستان وجود دارد.

مدیر امور باغبانی سازمان جهاد کشاورزی کردستان ابراز امیدواری کرد: مشکلات موجود در این صنعت مرتفع و جوانان بسیاری در این مسیر اقدام به تولید گیاهان دارویی کنند.

کد خبر 746446

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.