موفقیت موتور هیدروژنی در ثبت رکورد سرعت زمین

موتور احتراق هیدروژنی دانشجویان بریتانیایی برای ثبت رکورد سرعت استاندارد زمین، مرحله آزمایشی را با موفقیت پشت سر گذاشت.

به گزارش سرویس ترجمه خبرگزاری ایمنا، موتورهای احتراقی با سوخت هیدروژن که به‌آرامی راه خود را در دنیای تردد و جابه‌جایی باز کردند، امروزه از ماشین‌های مسابقه‌ای گرفته تا قایق‌های تفریحی و کشتی‌ها، همه جا مورد استفاده قرار دارند. جدیدترین موتور احتراقی هیدروژنی نسل امروز در بریتانیا با مأموریتی ویژه طراحی شده است تا ادعای سازندگان خود را مبنی بر ثبت رکورد کامل سرعت زمین برای فضای احتراق هیدروژن در حال ظهور برآورد کند.

رکورد سرعت کامل زمین در حال حاضر ۷۶۳.۰۳۵ مایل در ساعت (۱۲۲۷.۹۸۵ کیلومتر بر ساعت) و معتبرترین رکورد است، هرچند صدها رکورد دیگر در سطوح بی‌شمار بر اساس عواملی مانند نوع موتور و ظرفیت، وزن یا شکل بدنه وجود دارد. رکوردهای سرعت زمین باید ابزار مفیدی برای تبلیغ توانایی احتراق هیدروژن برای ارائه ویژگی‌های مطلوب موتورهای سوختی گازی و دیزلی فعلی، اما بدون انتشار کربن‌دی‌اکسید باشد.

موفقیت موتور هیدروژنی در ثبت رکورد سرعت زمین

تیم مهندسی این موتور ایده یک تور جهانی رکورد موتور احتراق هیدروژن را برای پیشبرد تلاش‌های پیشگامانه خود در فضای هیدروژنی امروز مطرح کرد و قصد دارد در زمینه ظرفیت تحقیقاتی، امکانات و تخصص در تولید، ذخیره‌سازی، توزیع و استفاده نهایی هیدروژن و حامل‌هایی مانند آمونیاک پیشرو باشد.

این تیم متشکل از ۱۵ دانشجوی سال سوم و چهارم دانشگاه باث انگلستان است که بر زمینه‌های مختلف مطالعات مهندسی از جمله مهندسی خودرو و مهندسی برق متمرکز شده‌اند. تیم ماه گذشته برنامه‌های خود را برای پیوستن به کنسرسیوم هیدروژن HyFIVE با هدف بررسی استفاده از هیدروژن به‌عنوان سوخت هوانوردی بدون آلایندگی در بریتانیا اعلام کرد. کنسرسیوم یادشده به‌منظور ایجاد یک سیستم سوخت‌رسانی هیدروژنی در سطح جهانی و زنجیره تأمین برای حمایت از هوانوردی با آلایندگی صفر تا دهه ۲۰۳۰ فعالیت خود را آغاز کرده است.

موفقیت موتور هیدروژنی در ثبت رکورد سرعت زمین

آزمایش موفقیت‌آمیز موتور هیدورژنی با سرعت زمین

تیم رکورد سرعت هیدروژن، به‌تازگی و برای اولین بار موتور احتراقی تک‌سیلندر هیدروژنی خود را روشن کرده است که اولین موفقیت در جهان به‌شمار می‌رود. این موتور به‌عنوان یک موتور ژنراتوری تک‌سیلندر ساده و سازگار شروع به کار کرد و تیم سازنده آن را برای کار با هیدروژن با تکیه بر قطعات مختلف از جمله انژکتورهای سوخت مخصوص هیدروژن ساخت شرکت‌های مختلف مهندسی مجدد کردند، حال آن‌که موتورهای هیدروژنی بسیار متفاوت از موتورهای بنزینی معمولی کار می‌کنند و به قطعات مختلفی نیاز دارند که به‌صورت تجاری در دسترس نیستند.

موفقیت موتور هیدروژنی در ثبت رکورد سرعت زمین

تحقیقات و سخت‌کوشی عملی سازندگان این موتور تاکنون نتیجه داده است، زیرا موتور در اولین تلاش روشن شد و این امر یک اثبات مفهومی و بستری آزمایشی است که به‌عنوان قلب تپنده اهداف رکورد سرعت زمینی تیم عمل می‌کند. موتوری که هدف قرار داده شده، متعلق به یک فورد ۲.۳ لیتری اکوبوست خواهد بود که با هیدروژن سازگار شده است. پیش از این نیز BMW در سال ۲۰۰۴ با موتور هیدروژنی V12 تک سرنشین HDR خود اقدام به ثبت سرعت زمینی با استفاده از نیروی احتراق هیدروژن اقدام کرده و در مجموع ۹ رکورد جهانی را به ثبت رسانده بود.

با این حال تیم فعلی فراتر از اصلاح موتور برای کار با هیدروژن، همچنین نیاز به مهندسی مجدد مشکلات هیدروژن دارد که برنامه‌های آن شامل تجهیز خودرو به سیستم سوخت‌رسانی ساخته‌شده بر اساس استانداردهای FIA و سیستم یکپارچه اطفا حریق می‌شود. نمونه اولیه موتور فعلی برای آزمایش روی یک گاری سوار شده است و برای برآورده کردن الزامات ایمنی باید از طریق پنل کنترل از راه دور در خارج از خانه استفاده شود.

موفقیت موتور هیدروژنی در ثبت رکورد سرعت زمین

کد خبر 745929

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.