ایمنی بازار اصفهان نگران‌کننده است/ استفاده از آب‌های خاکستری برای آبیاری فضای سبز شهر

شهردار اصفهان گفت: بازار اصفهان به‌رغم قدمت و پیشینه، کماکان مورد علاقه، احترام و مراجعه مردم است و حتی پاساژها و سیتی‌سنترها نتوانستند کنار بازار قد علم کنند، بنابراین باید صیانت شود، چراکه ایمنی آن نگران‌کننده است.

به گزارش خبرگزاری ایمنا، علی قاسم‌زاده امروز _چهارشنبه بیست‌ونهم فروردین_ در برنامه رادیویی «بی‌واسطه با مردم» اظهار کرد: از فرصتی که ایجاد شده و می‌توانیم با مردم گفت‌وگو کنیم خوش‌حال هستم، مواردی ممکن است از دید مردم مطرح شود که ما به علت حجم اشتغالات متوجه آن نباشیم، انعکاس مردم کمک به بهتر شدن شرایط شهر می‌کند.

وی با بیان اینکه این روزها اصفهان روزهای خوبی را سپری می‌کند و آب‌وهوا مطلوبی دارد و به همین جهت شهروندان از قدم زدن در خیابان‌های زیبای شهر لذت می‌برند، افزود: خداوند را شاکرم که در این شهر زندگی می‌کنیم و امیدوارم بتوانیم در آینده‌ای نه چندان دور شاهد جریان دائم زاینده‌رود باشیم.

شهردار اصفهان با بیان اینکه هفته نخست اردیبهشت رویداد مهم «هفته فرهنگی اصفهان» برگزار خواهد شد، تصریح کرد: آئین‌های مختص هر شهر موجب حفظ هویت برای آن شهر می‌شود که امیدوارم هر کدام از شهروندان در حد ظرفیت خود هفته فرهنگی اصفهان را ارج نهند و کمک کنیم تا شهر روزبه روز شرایط بهتری پیدا کند.

سوال شهروندان و پاسخ مسئولان

بخش دیگر این برنامه به پرسش شهروندان و پاسخ مدیران شهری اختصاص یافت.

پارک حاشیه‌ای خودروها کنار مسیر بی‌آرتی باید به کمک پلیس راهور کنترل شود

شهروند: مسیری که در خیابان شمس‌آبادی تبدیل به بی‌آرتی شده است، با توجه به حضور پزشکان و تردد زیاد مردم، مشکلات زیادی برای شهروندان به‌وجود آورده است، زیرا خودروها کنار مسیر پارک می‌کنند و امکان تردد سایر خودروها با سختی زیاد وجود دارد و ترافیک سنگینی حدفاصل چهارراه طالقانی تا چهارراه قصر به‌وجود می‌آید.

علی قاسم‌زاده، شهردار اصفهان: یکی از دغدغه‌های اصلی مدیریت شهری تسریع در حرکت وسایل حمل‌ونقل عمومی است و فلسفه ایجاد خودروهای تندرو و اتوبوس‌های بی‌آرتی نیز همین مورد است که فاصله مبدا تا مقصد را در حداقل زمان ممکن تنظیم شود، از این‌رو در مسیر حرکت اتوبوس‌های تندرو باید موانع برداشته شود.

حدفاصل مسیر طالقانی تا شیخ‌بهایی از جمله مسیرهایی است که خط بی‌آرتی به دلیل مشکلاتی که بیان شد، دچار توقف زیاد می‌شد، به همین جهت طی مطالعات انجام شده خط ویژه راه‌اندازی شد تا به تسریع حرکت اتوبوس‌ها در خط بی‌آرتی کمک کند و در عین حال مشکلات خاصی برای آن محل ایجاد نمی‌کند، اما باز هم پس از طرح شکایات قرار شد بررسی مجدد توسط اداره ترافیک انجام شود، در کنار شکایاتی که بیشتر مربوط به کسبه محل است، بازخوردهای خوبی از مسافران داشتیم.

انتقال مطب پزشکان از محور شیخ بهایی و آمادگاه از قدیم‌الایام مطرح بود و انتظار می‌رفت که پس از افتتاح شهرک سلامت، این مطب‌ها به آن مکان منتقل شود، اما نوع کار شهرک سلامت متفاوت است و در آن بیشتر درمانگاه‌های تخصصی فعال هستند.

در حال حاضر مباحثی درباره احداث مجتمع پزشکان مطرح شده است، اما چیزی نیست که در کوتاه مدت مشکل‌گشا شود.

یکی از مشکلاتی که موجب کندی حرکت خودروها می‌شود، پارک حاشیه‌ای خودروها کنار مسیر بی‌آرتی است که باید به کمک پلیس راهور کنترل شود.

حسین حق‌شناس، معاون حمل‌ونقل و ترافیک شهردار اصفهان: این بخش، قسمتی از خط چهارم بی‌آرتی است که طبق مطالعات انجام شده، سرفاصله این قبل از اینکه تغییرات انجام شود ۱۱ دقیقه بود و پس از تغییرات به ۷ دقیقه کاهش پیدا کرده و برنامه این است که با افزایش ناوگان به پنج دقیقه که حد استاندارد است برسد.

پس از احداث با همکاری پلیس راهور بررسی‌های میدانی انجام شد، چند موضوع مطرح بود، نقشی که این خط در تعدیل ترافیک خیابان ایجاد کرده، در ساعت پیک ترافیک خیابان شمس‌آبادی مربوط به قسمت جلوی خیابان است و تا چهارراه قصر ادامه دارد، حذف پارک حاشیه‌ای انجام شد، اطلاع‌رسانی‌ها انجام شد تا افراد از پارکینگ طالقانی استفاده کنند، همچنین جانمایی ایستگاه اتوبوس سر چهارراه قصر به گونه‌ای بود که موجب مختل شدن مسیر ویژه می‌شد که آن ایستگاه نیز به قسمت کنار پیاده‌رو و عقب‌تر منتقل شد که در گشایش ترافیک آن محل مؤثر بود.

عبور عرضی عابران پیاده و افراد دارای ویلچر مورد بعدی است که به منطقه ابلاغ شده تا در راستای تسهیل عبور این افراد نیز گذرگاه‌های ایمنی ایجاد شود؛ هدف اول اجرای این طرح بهبود تردد اتوبوس‌ها بوده است که سرعت و سرفاصله اتوبوس‌ها بهبود پیدا کرده است.

قطع درختان کاج منطقی نیست!

شهروند: درخت کاج بسیار آب‌بر است، مصرف اکسیژن دارد و برای خاک مضر است؛ آبی که برای آبیاری فضای سبز مصرف می‌شود، می‌تواند برای تولید محصولات کشاورزی استفاده شود، بنابراین سوال این است که چرا این آب برای چنین فضای سبزی مصرف می‌شود؟

علی قاسم‌زاده، شهردار اصفهان: در مجموع اوضاع فضای سبز شهر اصفهان مطلوب است؛ بیش از ۵۰۰۰ هکتار فضای سبز در اختیار شهرداری است که با توجه به شرایط موجود، نگهداری آن بسیار مشکل است.

امیدوارم بتوانیم این امانت را به خوبی به مدیریت شهری بعدی تحویل دهیم، البته با جایگزینی آب‌های خاکستری، این نگرانی به‌طور تدریجی برطرف می‌شود، همچنین گونه‌های گیاهی با توجه به تغییر اقلیم تغییر داده و تصفیه‌خانه‌های متعدد احداث می‌شود.

در یک بازه زمانی به علل مختلف درخت‌های کاج در شهر کاشته شده است که به غیر از معایب، مزایایی از جمله سبزینگی دائمی دارد، البته سال‌ها است که کاج کاشته نمی‌شود و در حال حاضر قطع این درختان منطقی نیست، در نتیجه با تغییر تدریجی درختان سال‌ها است که کاج کاشته نشده است.

امیر رضایی، سرپرست سازمان پارک‌ها و فضای سبز شهرداری اصفهان: هر درختی که سبزینگی داشته باشد، فتوسنتز انجام می‌دهد و هر فتوسنتز محصولی به نام اکسیژن دارد؛ درخت کاج نیز درخت مقاومی به خشکی است و سبزینگی آن برای ما قابل اهمیت است.

در راستای توسعه پایدار فضای سبز باید بدانیم که چه گیاهی را تا چه میزان و در چه مکانی بکاریم، اما هم‌اکنون به دلایل مختلف برخی گونه‌ها بیشتر کاشته شده است که در توسعه پایدار سعی کردیم گونه‌های مختلف مقاوم به خشکی و سازگار با اقلیم اصفهان همچون بلوط و زالزالک کاشته شود.

کاجی که در اصفهان کمتر کاشته می‌شود، از نوع کاج تهران است؛ درختان کاجی که هم‌اکنون وجود دارد وارداتی نیست، حتی زیر درخت گردو که ثمره زیادی دارد، درخت دیگری رشد نمی‌کند، اما نمی‌توان گفت کاشت این درخت اشتباه است.

درخت کاج نیز به همین صورت است که باید بدانیم در چه مکانی و با چه وسعتی کاشته شود، همچنین در اصلاح الگوی کاشت باید از الگوهای مقاوم استفاده و کاشت درخت کاج محدود شود.

اجرای طرح کنترل ورود موتورسیکلت به بازار از ۱۵ اردیبهشت

شهروند: وضعیت بازار اصفهان و روند بهبود ایمنی آن را چگونه ارزیابی می‌کنید؟

علی‌قاسم‌زاده، شهردار اصفهان: در ارتباط با وضعیت بازار اصفهان باید به این نکته اشاره کنم که برای بازار به شرکتی از طریق شهرداری فراخوان داده شد و قرارداد بسته شده است که هم‌زمان هیئت امنا انتخاب شد.

قرار بود در آستانه نوروز ۱۴۰۳ حساسیت زیادی نشان ندهیم، چراکه بازار شلوغ و محل رجوع مردم بود، اما پس از آن منطقه ۳ شهرداری اصفهان ورود پیدا کند و با کمک هیئت امنا، ساماندهی چندوجهی بازار انجام شود و یکی از وجوه آنکه همواره مورد گلایه مردم و کسبه بوده، سد معبر است.

بازار اصفهان به‌رغم قدمت و پیشینه، کماکان مورد علاقه، احترام و مراجعه مردم است، حتی پاساژها و سیتی‌سنترها نتوانستند کنار بازار قد علم کنند و نبض بخش بزرگی از اقتصاد عمومی کشور در بازار است، این بازار باید صیانت شود، چراکه ایمنی آن نگران‌کننده است و ابنیه آن نیاز به مراقبت دارد که امیدواریم با همکاری مردم، کسبه و هیئت امنا این مشکلات رفع شود.

باید برای باراندازها زمان‌بندی مناسب پیش‌بینی شود و کسبه نیز حریم و حدود مغازه خود را رعایت کنند تا مشکل سد معبر رفع شود.

عباسعلی عباسی، رئیس هیئت امنای بازار اصفهان: بازار چندین سال رها شد، با پیگیری‌های مدیریت شهری فعلی حدود ۹ میلیارد بودجه برای بازار اصفهان تصویب شد که تاکنون سابقه نداشته است؛ هیئت امنای بازار از آذر سال گذشته شکل گرفت و تلاش می‌کنیم از پانزدهم اردیبهشت سال جاری طرح کنترل ورود موتورسیکلت به بازار را اجرایی کنیم.

در خیابان نشاط و حافظ طرح اجرا می‌شود، اما با کمبود پارکینگ مواجه هستیم، اگر جلوی ورود موتور را بگیریم مکانی برای جایگزینی آن نداریم، امیدوارم تا پانزدهم اردیبهشت پارکینگ‌ها مشخص و طرح عملیاتی شود.

معتقدم بازار اصفهان باید شهرداری مجزا داشته باشد، چرا که مشکلات بسیار زیادی دارد و با توجه به وسعت حوزه استحفاظی شهرداری منطقه ۳ و مشغله زیادی که در آن وجود دارد، رسیدگی به وضعیت بازار به‌نحو مطلوب امکان‌پذیر نیست.

کد خبر 745458

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • IR ۱۹:۳۶ - ۱۴۰۳/۰۱/۳۰
    0 0
    بازهم بهانه جدید برا توجیه طرح های انتقال آب از سرشاخه های کارون و دز....اگه کمبود آب دارید چرا هرروز طرح های گسترش صنایع اببر رو افتتاح میکنید پس مشکل آب شرب ندارید