جزئیات مهم کنکور در ایران/ استفاده از تقلب‌یاب‌ها در آزمون ۱۴۰۳

نسل سوم دستگاه‌های تقلب‌یاب در کنکور سراسری ۱۴۰۳ نیز رونمایی می شود، اما جزئیات دیگری از این دستگاه‌ها به دلیل حساسیت آزمون اعلام نشده است.

‌به گزارش خبرگزاری ایمنا، نوبت نخست کنکور سراسری ۱۴۰۳ روزهای پنجشنبه و جمعه، ششم و هفتم اردیبهشت با رقابت بیش از یک میلیون داوطلب در سراسر کشور برگزار می‌شود.

یکی از معضلات اساسی در کنکورهای سراسری، تقلب تعداد اندکی از داوطلبان در این ماراتن حساس است که از سال گذشته برخی شرکت‌های دانش‌بنیان و استارت‌اپ‌ها به یاری سازمان سنجش آموزش شتافتند و دستگاه‌های آشکارساز تقلب طراحی و تولید کردند.

در زمان برگزاری کنکور ۱۴۰۲ از نسل دوم آشکارسازها که توسط شرکت‌های دانش بنیان طراحی شده بود، رونمایی به عمل آمد. بنابراین همه حوزه‌های برگزاری آزمون سراسری، دستگاه سیگنال‌یاب یا آشکارساز دارند.

هر ساله با نزدیک شدن به ایام امتحانات نهایی و آزمون کنکور، تب و تاب زیادی در این حوزه ایجاد می‌شود و برخی از افراد سودجو درصدد نشر یا فروش سوالات و جواب آن‌ها یا برخی از داوطلبان درصدد تقلب در امتحانات هستند. فناوری‌های پیشرفته‌ای در حوزه شناسایی ابزار تقلب وجود دارد. استفاده از این تجهیزات که با نام دستگاه تقلب‌یاب کنکور یا دستگاه‌های آشکارساز نیز شناخته می‌شوند، در حال گسترش در مدارس و حوزه‌های امتحانی است.

دستگاه تقلب‌یاب کنکور چیست؟

دستگاه تقلب‌یاب کنکور یک دستگاه آشکار ساز است که از آن برای شناسایی تجهیزات و ابزار تقلب در امتحانات و کنکور استفاده می‌شود.

امروزه از تجهیزاتی مانند موبایل، هندزفری، ساعت یا خودکار هوشمند، فلش مموری و دستگاه پخش صوت برای تقلب در کنکور استفاده می‌شود. دستگاه تقلب‌یاب یا آشکارساز به راحتی این تجهیزات را شناسایی می‌کند و آلارم می‌دهد. به این صورت به‌راحتی می‌توان در صورت همراه داشتن چنین ابزاری همراه داوطلبان، آن را شناسایی و ضبط کرد.

نفس استفاده از این دستگاه‌ها نیز یک بازدارندگی قوی در میان افراد متقلب ایجاد کرده و بیشتر داوطلبان از ترس شناسایی ابزار تقلب و محرومیت از امتحانات، از همراه داشتن چنین لوازمی خودداری می‌کنند.

جزئیات مهم کنکور در ایران/استفاده از تقلب‌یاب‌ها در آزمون ۱۴۰۳

انواع دستگاه تقلب‌یاب

فناوری‌ها و تجهیزات مختلفی به‌عنوان دستگاه تقلب‌یاب کنکور مورد استفاده قرار می‌گیرند.

راکت موبایل‌یاب

راکت‌های موبایل‌یاب با ایجاد میدان مغناطیسی در اطراف خود هر شیء که دارای فلز باشد، از جمله تجهیزات الکترونیکی مانند موبایل، هندزفری را شناسایی کرده و به صورت ویبره یا صدا هشدار می‌دهند. این تجهیزات پرکاربردترین نوع دستگاه‌های تقلب‌یاب هستند که در مدارس، آموزشگاه‌ها، امتحانات نهایی و کنکور استفاده می‌شوند.

دستگاه سیگنال‌یاب

دومین ابزاری که به‌عنوان تقلب‌یاب در کنکور کاربرد دارد، دستگاه‌های فرکانس‌یاب یا سیگنال‌یاب هستند که به راحتی انواع امواج رادیویی از جمله امواج تلفن همراه و سایر تجهیزات بی‌سیم را شناسایی کرده و با بوق هشدار می‌دهند.

دستگاه جمر

جمر یک دستگاه تقلب‌یاب و آشکار ساز نیست، اما برای جلوگیری از تقلب در کنکور می‌تواند کاربرد داشته باشد. دستگاه جمر در واقع یک دستگاه کورکن و مسدودکننده امواج موبایل است و در محدوده آن هیچ گوشی تلفن همراهی نمی‌تواند از پیامک، تماس یا اینترنت استفاده نماید. به همین دلیل از این دستگاه نیز می‌توان جهت جلوگیری از تقلب داوطلبان با استفاده از گوشی تلفن همراه یا سایر تجهیزات الکترونیکی استفاده کرد.‌

عملکرد دستگاه‌های تقلب‌یاب

این دستگاه‌ها به تجهیزات تقلب، سیگنال ارسال می‌کند. به این صورت که در گوش داوطلب صدای بلندی تولید و فرد متقلب شناسایی می‌شود. همراه داشتن دستگاه یا تجهیزات تقلب در جلسه آزمون به ۱۰ سال محرومیت از آزمون منجر می‌شود.

کد خبر 744400

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.