تهران در جایگاه دوم تصادفات فوتی/ راهکار کاهش خسارات سوانح رانندگی در پایتخت چیست؟

با توجه به اهمیت کاهش حوادث رانندگی و متعاقب آن کاهش تعداد مجروحان و فوتی‌های تصادفات رانندگی، اقدامات ویژه‌ای به خصوص در شهرهایی مانند تهران که در جایگاه دوم تصادفات فوتی هستند، باید مد نظر قرار گیرد، لذا با توجه به اهمیت این موضوع، تدابیر ویژه‌ای در دستور کار مسئولان مربوطه قرار گرفته است.

به گزارش خبرگزاری ایمنا، بر اساس اعلام مسئولان مربوطه، تصادفات جاده‌ای و مجموعه خسارات مادی و معنوی ناشی از این امر اعم از فوت، جرح و صدمه افراد و همچنین تبعات روحی که در پی این مصائب بر افراد جامعه وارد می‌شود، بسیار عدیده است و برای کاستن و پیشگیری از افزایش حجم تصادفات، مهم است که تدابیر و اقدامات تخصصی و مقتضی اعمال شود و در این راستا دستگاه‌های مرتبط باید به تکالیف قانونی خود عمل کنند.

ابوالفضل نیکوکار، معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری استان تهران اظهار کرد: در استان تهران با افزایش ۲.۹ درصد و در شهر تهران با افزایش ۶.۶ درصد تلفات انسانی مواجه هستیم و استان تهران در خصوص فوت شدگان ناشی از تصادفات در جایگاه دوم کشور قرار دارد.

وی افزود: تعداد فوت شدگان ناشی از تصادفات در ۱۱ ماه سال ۱۴۰۱ در استان تهران برابر با ۱۳۱۳ نفر و در شهر تهران برابر با ۶۷۶ نفر بوده است، همچنین آمار فوت شدگان در تصادفات مدت مشابه سال ۱۴۰۲ در استان تهران برابر با ۱۳۵۲ نفر و در شهر تهران برابر با ۷۲۱ نفر بوده است.

معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری استان تهران تصریح کرد: در قانون رسیدگی به تخلفات رانندگی، تقسیم کار بین دستگاه‌های اجرایی و انتظامی صورت گرفته است و وظایف و تکالیف نیز مشخص شده است که در صورت اجرای دقیق آن تلفات انسانی و خسارات مادی در استان تهران به طور محسوس کاهش خواهد یافت.

نیکوکار اضافه کرد: راه اندازی سامانه پیامکی اعلام تخلفات رانندگی متصل به دوربین‌های پایش تصویری و نظارت شهری به صورت بر خط، اقدام در جهت حمایت از طرح ۱۰ راهور فاتب موضوع ساماندهی موتور سیکلت از سوی شهرداری و استانداری و دستگاه‌های اجرایی در سطح شهر تهران، تهیه یا تدوین نظام رتبه بندی ایمنی خودروها توسط وزارت صمت و سازمان استاندارد با هدف کسب اطلاع خریداران از کیفیت خودروها از جمله این اقدامات است.

وی ضمن تقدیر از اقدامات اداره کل راهداری استان جهت کاهش نقاط حادثه خیز و به‌روزرسانی دوربین‌ها ادامه داد: تأمین اعتبار ساخت چهار بانده شدن محور فیروزکوه سمنان توسط اداره کل راهداری استان باید مد نظر قرار گیرد.

تهران در جایگاه دوم تصادفات فوتی/ راهکار کاهش خسارات سوانح رانندگی در پایتخت چیست؟

علت وقوع تصادفات نوروزی در شهر تهران

پیش از این نیز، رابعه جوانبخت، رئیس اداره تصادفات پلیس راهور تهران بزرگ در تحلیل تصادفات نوروز ۱۴۰۳ در پایتخت اظهار کرد: طرح نوروزی پلیس راهنمایی و رانندگی از بیست‌وچهارم اسفند آغاز شد و تا چهاردهم فروردین در شهر تهران ادامه داشت، اما طرح در معابر شهری تهران از یکم فروردین آغاز شد و در این ایام، پیش‌بینی پلیس راهور درباره خلوتی معابر و افزایش تصادفات به وقوع پیوست.

وی درباره علت وقوع تصادفات نوروزی در شهر تهران افزود: مهم‌ترین علت تصادفات در تعطیلات، نداشتن توانایی رانندگان در کنترل وسیله نقلیه بود که ناشی از تخطی از سرعت مجاز است.

رئیس اداره تصادفات پلیس راهور تهران بزرگ در پاسخ به این پرسش که بیشتر تصادفات در چه ساعاتی رخ داده است، ادامه داد: با بررسی تصادفات مشخص شد، بازه زمانی تصادف فوتی نوروزی در معابر پایتخت، بین ساعت ۲۴ تا ساعت ۴ بامداد بوده است، در این ساعات، رانندگی خطرناک است، زیرا رانندگان هوشیاری لازم و کافی را ندارند و خسته و خواب‌آلود هستند.

جوانبخت با اشاره به اهمیت روشنایی معابر گفت: در بررسی‌ها محرز شد که بیش از ۵۰ درصد تصادفات، در تاریکی شب رخ می‌دهد، همچنین تصادفات موتورسیکلتی داشتیم که در تاریکی هوا روی داده بود و موتورسوار مانع‌ها را رؤیت نکرده بود؛ بنابراین روشنایی معابر در جلوگیری از تصادفات نقش مهمی دارد.

وی با بیان اینکه بزرگراه‌ها، رتبه نخست تصادفات را دارد، افزود: بزرگراه آزادگان، رتبه نخست تصادفات منجر به فوت در نوروز ۱۴۰۳ را به خود اختصاص داده است زیرا این بزرگراه بسیار پرتردد است و افراد غیربومی، زیاد از آن عبور می‌کنند، بنابراین شاهد تصادفات بسیاری بوده‌ایم.

اولین تصادف خسارتی و فوتی سال ۱۴۰۳

رئیس اداره تصادفات پلیس راهور تهران بزرگ با اشاره به اولین تصادف خسارتی سال جدید گفت: بلافاصله پس از تحویل سال، در منطقه ۱۴ خیابان قیاسی، یک مورد تصادف به پلیس راهور گزارش شد که به علت رعایت نکردن حق تقدم عبور رخ داده بود، در همین راستا به رانندگان توصیه می‌شود به خودرویی که حق تقدم با آن است، اجازه عبور دهند.

جوانبخت افزود: همچنین نخستین تصادف منجر به فوت سال جاری نیز، واژگونی یک دستگاه موتورسیکلت در بزرگراه آزادگان بود که در این تصادف، موتورسیکلت سوار، جان خود را از دست داد.

وی ادامه داد: در تعطیلات نوروز، از دست دادن عزیزانمان در تصادفات بسیار سخت است و ما بارها شاهد بودیم که خانواده و بستگان فوتی‌های این تصادفات، در اولین روزهای سال جدید، با غم و اندوه بزرگی مواجه شده‌اند، همچنین رانندگان مقصر این حوادث نیز، تا پایان عمر، از عذاب وجدان خلاصی پیدا نمی‌کنند، بنابراین نباید دچار وسوسه سرعت و رعایت نکردن قوانین نشوند.

تهران در جایگاه دوم تصادفات فوتی/ راهکار کاهش خسارات سوانح رانندگی در پایتخت چیست؟

عابران پیاده؛ بیشترین قربانی تصادفات رانندگی در ایام نوروز ۱۴۰۳

رئیس اداره تصادفات پلیس راهور تهران بزرگ در پاسخ به این سوال که بیشتر تلفات تصادفات نوروزی در تهران، سرنشینان خودروها هستند یا عابران پیاده؟ ادامه داد: در این بازه زمانی، عابران پیاده بیشترین تلفات در تصادفات بوده‌اند.

جوانبخت درباره علت مرگ عابران پیاده در تصادفات نیز گفت: هنگامی که رانندگان در خلوتی معابر دچار وسوسه سرعت می‌شوند و از سرعت مجاز عبور می‌کنند، توانایی کنترل وسیله نقلیه را در سرعت‌های بالا از دست می‌دهند، در چنین شرایطی، تصادفات مختلفی شامل واژگونی، برخورد با موانع یا تصادف با عابران پیاده رخ می‌دهد، از آنجا که سرعت خودروها بالا است، شدت و میزان تصادفات نیز بالا می‌رود و اینگونه شاهد افزایش تلفات خواهیم بود.

وی به عابران پیاده توصیه کرد معابر امن و ایمن را برای ترددهای خود انتخاب و برای تردد در معابر از گذرگاه‌های عابر پیاده و پل‌های عابر استفاده کنند، ادامه داد: عابران پیاده تصور می‌کنند چون خودشان خودروها را می‌بینند، رانندگان نیز متوجه آن‌ها هستند، در صورتی که در برخی مواقع این‌گونه نیست و رانندگان تصویر دقیقی از عابران پیاده نمی‌بینند.

تجهیز پلیس راهور به دوربین‌های پیشرفته‌تر کنترل سرعت

رئیس اداره تصادفات پلیس راهور تهران بزرگ با اشاره به اینکه سرعت غیرمجاز باعث بیشتر تصادفات پایتخت است و پلیس برای کنترل این امر در سال جاری برنامه‌های بیشتری دارد، گفت: پلیس سال جدید دوربین‌های پرتابل بسیار مجهز و پیشرفته‌ای در اختیار دارد تا کنترل بیشتری بر تخلفات رانندگان داشته باشد.

جوانبخت درباره ویژگی‌های این دوربین‌های جدید افزود: این دوربین‌ها وابسته به مکان نیست، به این معنا که در هر جایی که افسر پلیس راهور تصمیم بگیرد، مستقر می‌شود، همچنین روشنایی بر عملکرد آن‌ها تأثیری ندارد.

وی ادامه داد: در گذشته، رانندگان پس از مدتی، محل استقرار دوربین‌های ثبت تخلف را شناسایی می‌کردند و هنگامی که به محل مورد نظر می‌رسیدند، سرعت خود را کاهش می‌دادند تا جریمه نشوند و مجدد پس از گذشتن از دوربین، سرعت خود را افزایش می‌دادند، اما با استفاده از این دوربین‌های جدید، همکاران ما در هر جایی از معابر ممکن است از این دوربین‌ها برای ثبت تخلفات سرعت استفاده کنند تا به برقراری بیشتر نظم ترافیکی کمک کنند.

کد خبر 744098

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.