سیما و منظر شهری باید حس تعلق‌پذیری را به شهروندان هدیه کند

کارشناس برنامه‌ریزی و آمایش شهری با بیان اینکه باید به‌دنبال ایجاد هویت شهری و سر و سامان دادن به سیمای شهر در مسیر توسعه پایدار شهری باشیم، گفت: توجه به زیست‌بوم شهر موجب می‌شود، محیط و سیمای شهری پویا، ارتباط‌پذیر، خلاق و نوآور باشد و حس تعلق‌پذیری، تازگی و نشاط شهری را به شهروندان هدیه کند.

عماد مطالبی در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا اظهار کرد: در ارائه نظم بصری و ایجاد محیطی دلپذیر برای سیما و منظر شهری به‌کارگیری از تکنیک‌های طراحی فضای سبز شهری به‌ویژه لزوم توجه به نظام کاشت و نظام آوا در کوریدورهای بصری شهری می‌تواند، نظم منسجم و انضباط سیمایی و جلوه‌ای از زیست شهری را به ارمغان آورد.

وی افزود: ما باید از الگوهای طراحی محیطی و مدل‌هایی مبتنی بر تعلق‌پذیری مانند مدل CAM استفاده کنیم تا بتوانیم محیطی همراه با حس تعلق‌پذیری و ارتباط، خلاقیت و تازگی را فراهم کنیم تا آرامش جلوه و سیمای شهری برقرار شود.

کارشناس برنامه‌ریزی و آمایش شهری با بیان اینکه استفاده از فضاهای کنج در پهنه‌های شهری و فضاهای رهاشده با رویکرد طراحی محیطی و تکنیک CPTED سبب می‌شود، نشاط و سرزندگی در پولیگون‌های شهر و کلان‌شهرهای ما جاری شود، تصریح کرد: ما باید در بهره‌گیری از محیط در راستای تناسبات، فرم، اندازه، هماهنگی، قطعات به گونه‌ای عمل کنیم تا تعادل و پایداری کالبد شهری با تاکید بر مکان‌ها و فضاهای تعاملی مصنوع با بیوفیلیک شهری همراه باشد.

مطالبی با بیان اینکه جلوه‌ها و زیست بوم شهری در مسیر پایداری شهر و ارائه نظم بصری سبب می‌شود، سیما و منظر شهری از آشفتگی و درهم تنیدگی به دور باشد تا آرامش شهروندی فراهم شود، خاطرنشان کرد: ما باید به‌دنبال ایجاد هویت شهری و سر و سامان دادن به سیمای شهر در مسیر توسعه پایدار شهری باشیم و از درختان مثمر در بلوارها و فضاهای سبز شهری با رعایت نظام کاشت و نظام آوا با در نظر گرفتن مسیر باد غالب، بهره ببریم.

وی با تاکید بر توجه به زیست‌بوم شهر گفت: محیط، سیما و منظر شهری پویا و دلپذیر باید ارتباط‌پذیر، تعلق‌پذیر، خلاق و نوآور باشد تا تازگی و نشاط شهری را به شهروندان هدیه کند.

کد خبر 744038

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.