مزایا و معایب پرواز پهپادها در شهرها

سه چالش عمده برای پرواز پهپادها در شهرها وجود دارد که باید برطرف شود. اولین مورد به سقوط احتمالی قطعات با سرعت زیاد، دومی به حریم خصوصی و آخرین به نحوه تعیین اولویت‌های هوایی مربوط است. پهپادها در عین حال در زمینه ارسال کالا و خدمات ضروری و نظارت بر شهر نقش مهمی دارند.

به گزارش سرویس ترجمه خبرگزاری ایمنا، قوانین کنترل فضای هوایی بر اساس کشورها و همچنین شهرها متفاوت است، بنابراین در بعضی شهرها امکان پرواز هواپیماهای بدون سرنشین وجود دارد، در حالی که در بعضی دیگر مطلقاً ممنوع است. با این حال، در بیشتر موارد، پرواز پهپادها بدون هیچ مقررات خاصی ممنوع است و تنها توسط مقامات بر فراز مناطق خاص تا ارتفاع معین و در زمان‌های معین مجاز است.

مشکلات ناشی از استفاده از پهپاد در شهرها چیست؟

به طور کلی، سه چالش عمده وجود دارد که باید برای هواپیماهای بدون سرنشین در مناطق شهری برطرف شود. اولین مورد به سقوط احتمالی قطعات با سرعت زیاد، دومی به حریم خصوصی و آخرین به نحوه تعیین اولویت‌های هوایی مربوط است.

مزایا و معایب پرواز پهپادها در شهرها

آسیب فیزیکی ناشی از سقوط آزاد هواپیماهای بدون سرنشین

یک پهپاد دو کیلوگرمی که از ارتفاع ۲۰ متری سقوط می‌کند، تأثیر انرژی حدود ۴۰۰ ژول دارد. اگر هواپیمای بدون سرنشین به سر شخصی برخورد کند، با یک‌دهم این انرژی هم حتی کشنده خواهد بود و اگر پهپاد در حال پرواز باشد و تصادفی رخ دهد، ضربه و میزان اثر مشابه خواهد بود.

نقض حریم خصوصی عمومی

قوانین فیزیک جهانی است اما قوانین حریم خصوصی خیر! در بسیاری از شهرها می‌توان از پهپادهای مجهز به دوربین (برای ضبط یا هدایت) استفاده کرد، البته به شرط رعایت مجموعه‌ای از قوانین. در بعضی شهرها، پهپادهای دوربین‌دار را می‌توان به پرواز درآورد، مشروط بر اینکه ضبط نکنند یا تنها ضبط برای اطلاعات عمومی خاص یا اهداف روزنامه‌نگاری انجام شده باشد، در حالی که برای مثال، اگر از افراد زیر سن قانونی فیلم گرفته شود و برای آن مجوزی دریافت نشده باشد، این کار اقدامی غیرقانونی محسوب می‌شود.

صرف‌نظر از قوانین خاص شهرداری، مهم است که مشخص شود چگونه پهپادها می‌توانند به عنوان یک ابزار نظارتی، هم عمومی (به عنوان مثال برای استفاده پلیس) و هم خصوصی (امنیت شخصی) استفاده شوند و این امر نیاز به یک بحث فنی و اخلاقی دارد.

مزایا و معایب پرواز پهپادها در شهرها

مشکلات امنیت هوایی

یک موضوع بسیار متفاوت دیگر، قوانین پرواز حاکم بر ترافیک هوایی است، اگرچه در خطوط هوایی عمومی، حتی زمانی که قوانین خاصی وجود ندارد که اجازه پرواز هواپیماهای بدون سرنشین را بدهد، الزاماتی وجود دارد که از پرواز پهپادها در مناطق یا در ارتفاعات خاص جلوگیری می‌کند.

به عنوان مثال، در مناطقی که ترافیک هوایی تجاری آنها تنظیم شده است، با توجه به خطر برخورد بین هواپیماها و پهپادها، نمی‌توان تحت هیچ شرایطی پرواز کرد. معمولاً اجازه پرواز در کنار ساختمان‌های عمومی، به‌ویژه در نزدیکی ایستگاه‌های پلیس یا مراکز دولتی، ممنوع است.

مزایای بالقوه پرواز پهپادها در مناطق شهری

با وجود خطرات و مقررات، پرواز پهپادها در مناطق شهری مزایای بالقوه‌ای دارد. یک مورد معمول این است که با استفاده از پهپادها، سرویس‌های امنیتی مجبور به تعقیب مجرمان نیستند: آنها می‌توانند پس از ارتکاب تخلف توسط مجرمان یک پهپاد بفرستند و مکان اختفای آن‌ها را شناسایی کنند. پهپادها به نوعی نسخه مینیاتوری هلیکوپترهای پلیس هستند.

مزایا و معایب پرواز پهپادها در شهرها

مثال دیگر این است که چگونه می‌توان از آنها برای ارسال‌های فوری، مانند حمل‌ونقل اعضای بدن برای پیوند استفاده کرد. با توجه به تأثیر بسیار زیاد پرواز به جای رانندگی، تحویل عمومی بارها با استفاده از پهپادها بسیار مورد استقبال قرار گرفته است.

استفاده از هواپیماهای بدون سرنشین در شهرها مستلزم رفع چالش‌های خاص از طریق مقررات قانونی است که از مردم محافظت می‌کند. بعضی شهرها و کشورها اکنون در حال آزمایش استفاده از هواپیماهای بدون سرنشین برای تحویل هستند.

ایالات متحده، بریتانیا و ایتالیا / شرکت آمازون

پس از یک دوره آزمایشی پیشگام در ایالات متحده، آمازون اعلام کرده است که تا پایان سال ۲۰۲۴ خدمات تحویل درب منزل خود را در چندین شهر ایتالیا و بریتانیا ارائه خواهد کرد. این پهپادها در ابتدا با یک مکان مشخص در هر کشور مسئولیت تکمیل تحویل سریع در همان روز را بر عهده خواهند داشت. در این عملیات آمازون از پهپاد جدیدی به نام MK30 بهره خواهد برد که می‌تواند دو برابر سریع‌تر از مدل‌های قبلی مورد استفاده توسط این شرکت پرواز کند. علاوه بر حضور جدید در اروپا، آمازون اعلام کرده است که پهپادهایش در تمام مراکز لجستیکی خود در ایالات متحده یکپارچه خواهند شد.

مزایا و معایب پرواز پهپادها در شهرها

کادونا، نیجریه و جزایر گوتو، ژاپن / زیپ‌لاین

زیپلاین که در سانفرانسیسکو مستقر است، یکی از اولین شرکت‌هایی بود که از هواپیماهای بدون سرنشین به عنوان یک پلتفرم تحویل با استفاده از هواپیماهای کوچک کنترل از راه دور برای انتقال تجهیزات به مناطق دورافتاده آفریقا استفاده کرد. پس از شروع موفقیت‌آمیز در غنا، این تجربه به توافقی با ایالت کادونا در نیجریه تبدیل شد، جایی که یک مرکز تدارکات برای تحویل واکسن، خون و سایر لوازم پزشکی یخچال‌دار به بیمارستان‌ها مورد نیاز دارد.

زیپ‌لاین همچنین پروژه تحویل جالبی را در جزایر گوتوی ژاپن انجام داده است. این مجموعه متشکل از ۱۴۰ جزیره و پنج شهرداری بزرگ، یک مرکز توزیع مواد پزشکی را در سال ۲۰۲۲ تکمیل کردند که با استفاده از آن، این شرکت حمل و نقل کالاهای حیاتی را به طور چشمگیری کاهش می‌دهد.

شنژن، چین / مای توآن

شنژن، مرکز فناوری چین، نمی‌تواند انقلاب لجستیکی را که توسط هواپیماهای بدون سرنشین به وجود آمده است نادیده بگیرد. در این شهر، مای توآن، بزرگترین شرکت تحویل غذا، مدت‌هاست که غذا را از طریق سکوهای فرود روی پشت‌بام‌ها برای مشتریان خود ارسال می‌کند. این یکی از تفاوت‌های اصلی مای توآن با رقبای خود است، زیرا این شرکت به جای محدود کردن تحویل به حومه یا مناطق روستایی، در شهری بسیار متراکم فعالیت می‌کند و این امر تا حدی به دلیل انعطاف‌پذیری نظارتی است که پکن به شنژن اعطا کرده است.

مزایا و معایب پرواز پهپادها در شهرها

کد خبر 743529

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.