پیتر هیگز، فیزیکدان برنده جایزه نوبل درگذشت

دکتر هیگز در سال ۱۹۶۴ و زمانی که ۳۵ سال داشت، وجود ذره خدا را پیشنهاد کرد و سال ۲۰۱۲ کشف آن رسمی شد.

به گزارش خبرگزاری ایمنا، «پیتر هیگز»، فیزیکدان برنده جایزه نوبل که پیشنهادکننده ذره بنیادی «بوزون هیگز» یا «ذره خدا» است، در سن ۹۴ سالگی به‌دلیل اختلال خونی درگذشت؛ کشف بوزون هیگز، به درک آغاز جهان، وجوه توضیح‌داده نشده آن و همچنین امکان وجود جهان‌های موازی کمک می‌کند.

براساس گزارش نیویورک‌تایمز، «آلن واکر»، دوست نزدیک و فیزیکدان همکار هیگز در «دانشگاه ادینبرو»، ضمن تأیید مرگ او گفت که علت آن یک اختلال خونی بوده است. دکتر هیگز در سال ۱۹۶۴ و زمانی که ۳۵ سال داشت، وجود ذره جدیدی را پیشنهاد کرد که توضیح می‌دهد ذرات دیگر چگونه جرم دریافت می‌کنند.

بوزون هیگز، که به عنوان «ذره خدا» نیز شناخته می‌شود، به سنگ‌بنای مجموعه‌ای از تئوری‌های معروف به مدل استاندارد (Standard Model) تبدیل شده است که تمام دانش فعلی بشر در مورد ذرات بنیادی و نیروهایی که طبیعت و جهان توسط آن‌ها شکل می‌گیرد را شامل می‌شود.

کشف ذره خدا پیشنهادشده توسط پیتر هیگز

نیم قرن بعد، در سال ۲۰۱۲، هنگامی که هیگز وارد سالن سازمان اروپایی تحقیقات هسته‌ای یا CERN در ژنو شد و شنید که ذره او بالاخره کشف شده است، مورد تشویق ایستاده حاضرین قرار گرفت. او در جریان این جلسه و پخش اینترنتی آن، در حالی که تمام دنیا در حال تماشایش بودند، دستمالی را بیرون آورد و در حالی که اشک‌هایش را پاک می‌کرد، گفت:

پیتر ور هیگز در ۲۹ مه سال ۱۹۲۹ در نیوکاسل آپون تاین، انگلستان، به دنیا آمد. او پسر مهندس صدا بی‌بی‌سی، «توماس ور هیگز»، و گرترود ماود (کوگیل) هیگز بود که مدیریت خانواده را بر عهده داشت. هیگز در بریستول بزرگ شد. علاقه او به فیزیک زمانی شکل گرفت که در مدرسه گرامر کوتهام (Cotham Grammar School) تحصیل می‌کرد. «پل دیراک»، نظریه‌پرداز بزرگ بریتانیایی که یکی از پدران مکانیک کوانتومی است نیز در همان مدرسه مشغول به تحصیل بود.

کد خبر 743419

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.